Radio's van 1950 tot 1970
BX533A 50 schoonmaken
25 sep 2011 12:04 #9871
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic Re: BX533A 50 schoonmaken
Het leuke is nu juist dat Bart zijn radio leert opknappen.
Een geheel andere kopen is gemakkelijk, maar je leert er niets door.
Hobby is het zélf doen wat het leuk maakt. Anders kan iedereen op dit forum zijn technische vragen staken, en gewoon met een volle beurs inkopen gaan doen.
Gino
Een geheel andere kopen is gemakkelijk, maar je leert er niets door.
Hobby is het zélf doen wat het leuk maakt. Anders kan iedereen op dit forum zijn technische vragen staken, en gewoon met een volle beurs inkopen gaan doen.
Gino
Als het oud is is het leuk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 sep 2011 07:43 #9870
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: BX533A 50 schoonmaken
Ik zou ook naar een GEHEEL vervangenden radio kijken
En deze voor onderdelen houden .ook de Condensators
Koken niet gaar zoo te zien . Deze toetelen zijn er nog genoeg
Beter uitzient .Huub
En deze voor onderdelen houden .ook de Condensators
Koken niet gaar zoo te zien . Deze toetelen zijn er nog genoeg
Beter uitzient .Huub
24 sep 2011 21:26 #9869
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: BX533A 50 schoonmaken
Hallo Bart,
Eind 40-er jaren, begin 50-er jaren had Philips een goedkopere kastversie die sprekend op hout leek. Dat was bakeliet met daarop een houten fotoprint. Het nadeel was wel dat na veelvuldig poetsen deze print weg sleet en de kast daarmee onoogelijk werd. Herstellen van die print is ook practisch onmogelijk.
Nu is de BX533A een 50-er jaren toestel waarvan er nog voldoende in omloop zijn. Vandaar mijn suggestie naar een vervangende kast uit te kijken.
Groeten,
Paul
Eind 40-er jaren, begin 50-er jaren had Philips een goedkopere kastversie die sprekend op hout leek. Dat was bakeliet met daarop een houten fotoprint. Het nadeel was wel dat na veelvuldig poetsen deze print weg sleet en de kast daarmee onoogelijk werd. Herstellen van die print is ook practisch onmogelijk.
Nu is de BX533A een 50-er jaren toestel waarvan er nog voldoende in omloop zijn. Vandaar mijn suggestie naar een vervangende kast uit te kijken.
Groeten,
Paul
24 sep 2011 21:05 #9867
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: BX533A 50 schoonmaken
Hallo Paul,
Tandenborstel en lucht lijkt mij inderdaad de beste(en veiligste)optie.
Ben inderdaad niet van plan om het geheel uitelkaar te halen(ben nog maar een beginner).
Wat de kast betreft denk ik dat ik de rest er ook maar afhaal met afbijt.
Eronder is ie licht van kleur misschien lijkt dat ook wel,heb ook iemand gezien die zijn kast beplakt had
met folie met een paar laagjes blanke lak.
Ik zal wel zien,kan aan deze niet veel meer verpesten.
Bart
Tandenborstel en lucht lijkt mij inderdaad de beste(en veiligste)optie.
Ben inderdaad niet van plan om het geheel uitelkaar te halen(ben nog maar een beginner).
Wat de kast betreft denk ik dat ik de rest er ook maar afhaal met afbijt.
Eronder is ie licht van kleur misschien lijkt dat ook wel,heb ook iemand gezien die zijn kast beplakt had
met folie met een paar laagjes blanke lak.
Ik zal wel zien,kan aan deze niet veel meer verpesten.
Bart
24 sep 2011 20:49 #9866
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: BX533A 50 schoonmaken
Zo'n chassis zou ik in elk geval niet 'nat' maken maar reinigen met een tandenborstel en perslucht. De bewegende delen vervolgens smeren en dan is het klaar.
Als jij het toch in nieuwstaat terug wel brengen, zal je het hele chassis moeten demonteren wat mijns inziens niet jouw bedoeling zal zijn.
Die kast krijg jij nooit meer goed. Dat is fotoprint op bakeliet. Op zoek gaan naar een vervangende kast lijkt mij in deze een goede optie.
Groeten,
Paul
Als jij het toch in nieuwstaat terug wel brengen, zal je het hele chassis moeten demonteren wat mijns inziens niet jouw bedoeling zal zijn.
Die kast krijg jij nooit meer goed. Dat is fotoprint op bakeliet. Op zoek gaan naar een vervangende kast lijkt mij in deze een goede optie.
Groeten,
Paul
24 sep 2011 19:33 - 24 sep 2011 22:12 #9865
door Bart B
BX533A 50 schoonmaken werd gestart door Bart B
Hallo forumleden,
Ik heb hier een leuk spelende BX533A die ik een schoonmaakbeurtje wil geven.
Het chassis is best smerig,de kast heb ik met een sopje schoongemaakt.
Helaas is het geverfde houtstructuur redelijk beschadigd.
Nu heb ik op het internet een paar verhalen van mensen gelezen die hun chassis met een ontvetter
inspuiten,schoonborstelen en daarna onder de douche afspoelen.Dit omdat de radio door een ander
rijkelijk was ingespoten met kontaktspray.
Nou lijkt me elektronica en water geen goeie kombinatie.
Hebben jullie hier wel eens van gehoord of misschien gedaan en hoe staan jullie tegenover het
gebruik van kontaktspray.
De zenderschaal heb ik net licht verpest :banghead: NIET aan de achterkant wrijven :neeneenee: Stomme beginner
Groeten Bart
Ik heb hier een leuk spelende BX533A die ik een schoonmaakbeurtje wil geven.
Het chassis is best smerig,de kast heb ik met een sopje schoongemaakt.
Helaas is het geverfde houtstructuur redelijk beschadigd.
Nu heb ik op het internet een paar verhalen van mensen gelezen die hun chassis met een ontvetter
inspuiten,schoonborstelen en daarna onder de douche afspoelen.Dit omdat de radio door een ander
rijkelijk was ingespoten met kontaktspray.
Nou lijkt me elektronica en water geen goeie kombinatie.
Hebben jullie hier wel eens van gehoord of misschien gedaan en hoe staan jullie tegenover het
gebruik van kontaktspray.
De zenderschaal heb ik net licht verpest :banghead: NIET aan de achterkant wrijven :neeneenee: Stomme beginner
Groeten Bart
Laatst bewerkt 24 sep 2011 22:12 door Marcel L.