Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Parola instelling B8X72A

Meer
24 aug 2011 18:40 #8784 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Parola instelling B8X72A
Als het kristal element
op de MD module is aangesloten kan het een verkkerd klankbeeld geven
het wordt erg veel versterkt wat ook de bassen behoorlijk veel doorkomen
op te lossen op de tape recorder ingang aan te sluiten
Parola is italiaans voor spraak
als ik een radio opspraak zet dan is zelfs de plaat weergave met heel weinig bass
kristal elementen horen niet op de MD versterker aangesloten te worden
in die niet anders kan een weerstand over de plus en min van het element contact zetten
ongeveer 10 kOhm
het kristal element krijgt ongeveer het karakter van een MD element

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
24 aug 2011 14:00 - 24 aug 2011 14:49 #8762 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Parola instelling B8X72A
Hoi Ton

De eerste hifi versterker van Philips, de AG9000 uit 1954, heeft ook inderdaad
'nog' AES correctie. Dit was geen OTL versterker en werd enkele jaren later vervangen
door de AG9006 (OTL Circlotron) die wel een vaste RIAA correctie heeft.
Beide MD elementen (ook die voor 78 toeren) worden dus RIAA gecorrigeerd bij deze versterker.

Groet
René
Laatst bewerkt 24 aug 2011 14:49 door René R.

Meer
24 aug 2011 13:52 - 24 aug 2011 14:02 #8760 door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Re: Parola instelling B8X72A
Rene,

De AG9005 zal de AES correctie toegepast zijn.
In de begin periode 33 en 45 toeren waren er div.correcties,hier zit niet zo een groot veschil in.

enige jaren later werd RIAA pas standaard.

RIAA, NARTB, nieuw AES, RCA(new orthophonic)zijn allen gelijk met elkaar.

Groet Ton
Laatst bewerkt 24 aug 2011 14:02 door Ton mijnster.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
24 aug 2011 13:15 - 24 aug 2011 14:05 #8756 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Parola instelling B8X72A
Hoi Piet.

Dank voor je uitleg en inderdaad is de RIAA mij bekend.
Zie hiervoor de discussies over mijn vintage hifi set (AG9004).
Ik meende alleen dat de tafelmodel buizenradio's geen RIAA correctie hebben.
Daarvoor hebben ze de Fidelita stand kennelijk bedacht, meer een soort loudnes.
De Fidelita (voor toepassing bij vinyl) stand komt alleen bij enkele OTL toestellen voor.
Stel dat ik op mijn platenspeler (AG1005) de twee Philips MD elementen ga toepassen
die er op horen (ik gebruik nu Ronette elementen omdat de twee MD elementen in
reparatie zijn) dan MOET ik de MD voor versterker AG9005 gebruiken en die heeft ingebouwde
correctie. Zou de radio correctie hebben dan wordt die dubbelop en dat lijkt mij
niet de bedoeling. De B7X73A HiQ OTL radio bijvoorbeeld heeft een MD voorversterker (met
een buis) zonder correctie en wel de Fidelita stand die naar keuze aan of uit is te zetten,
net als bij de B8X72A. Deze laatste heeft echter geen ingebouwde MD voorversterker en dus
moet je, net als bij alle andere tafelmodel radio's, de AG9005 gebruiken als je de twee
MD elementen wilt gebruiken.
De gegevens bij de AG9005 praten wel over een ingebouwde correctie, maar hebben het niet
over RIAA correctie. Bij de twee hifi versterkers heeft Philips het wel duidelijk over
RIAA correctie. De AG9004 heeft zelfs 78 toeren correctie 'voor de moderne platen'.
Ik denk dat Philips nog wel ernstig rekening hield met de 78 toeren platen, omdat mensen
die nog in huis hadden. Vergeet niet dat deze platen ook in 1957 nog steeds als 'normaal'
geclassificeerd werden. De AG9004 houdt er in ieder geval wel ernstig rekening mee.
Niet voor niets is bij de 78 toeren stand de correctie aan of uit te schakelen, omdat de 78
toeren platen van vóór (ongeveer, precies weet ik het niet) 1950 nog geen correctie hadden.
Dat de RIAA correctie bij vinylplaten ook uit te zetten is, zie ik het punt niet van in.
Een extra service denk ik, hoewel niet echt nodig.

Je ziet het probleem al bij de AG9005 voorversterker: de ingebouwde correctie werkt zowel
voor het vinyl MD element als voor het 78 toeren MD element.
Kijk, al filosoferend kom je ergens: als je bij de AG9004 de twee MD elementen gebruikt kan
je dus WEL overschakelen van RIAA naar 78 toeren correctie. Beide elementen MOETEN op de
ingebouwde MD voorversterker aangesloten worden. Die is dus 'neutraal'.

Hoi Ton

Dank voor je reactie en met je laatste opmerking heb je zeker een punt.

Groet
René
Bijlagen:
Laatst bewerkt 24 aug 2011 14:05 door René R.

Meer
24 aug 2011 13:06 #8755 door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Re: Parola instelling B8X72A
Hallo Rene,

Inderdaad wordt het een en ander in stand pu anders geschakeld

Dus de stand Parola krijgt een andere funtie bij grammofoon weergave,dit is ook bij de stand Fidelito.

Dit heeft alles te maken om de juiste correctie van de plaat te verkrijgen.

Alleen had het lampje spraak beter uitgeschakeld kunnen zijn,in pu stand!

Groet Ton

Meer
24 aug 2011 12:44 #8753 door pietblaas
Beantwoord door pietblaas in topic Re: Parola instelling B8X72A
Hallo René,

Ik neem aan dat je de pick-up hebt aangesloten op de pick-up ingang van de radio? Nu ken ik deze radio niet echt (behalve dan dat ik het een prachtige radio vind en die ook wel eens gezien heb in het Philipsmuseum in Eindhoven). Hij is van 1957 (gezien de '7' in het typenummer). Dat was al ruim na het 78-toerentijdperk. Er is op een gegeven moment, ik weet niet precies wanneer dat was, ik vermoed begin jaren '50, een nieuwe 'norm' ontstaan voor het opnemen van vinylplaten. Die werden opgenomen met RIAA-correctie. Dat hield in dat de lage tonen werden verzwakt, om de slingering van de groeven te beperken. Zo paste er meer muziek op een plaat. Bij het afspelen moest die correctie weer ongedaan worden gemaakt. Dat gebeurde door een filter, die het laag weer ophaalde. Bij jouw radio wordt het laag door het filter dus automatisch extra versterkt. Door nu 'Parola/78 toeren' te kiezen wordt die correctie weer min of meer teniet gedaan en zo bereik je uiteindelijk de juiste klankkleur.

De boys van het NGG weten er uiteraard meer van en kunnen het wellicht nog duidelijker uitleggen.

Groeten,

Piet.

Groeten,

Piet.

Gemaakt door Kunena