Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B6X04A Philips

Meer
14 mei 2011 20:39 - 14 mei 2011 20:45 #4419 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: B6X04A Philips
Mischien de eind buis en de Eabc wat oud
Dan word hij ook eerder hoger om mede
versleten bvb El 84 naa laat ? Je kan
ook nog wel meten wat de buis aan MA trekt
tussen de annoden stroom .en op het schema zien
wat nodig is .Anders in het buizen boek . Maar het
maakt uit in de radio Of gewoon een nieuwe proberen ?
Ja de condensators er uit Is altijd beter
Susses op het Forum Heim .Huub
Laatst bewerkt 14 mei 2011 20:45 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mei 2011 19:33 #4416 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: B6X04A Philips
Het afstemoog zal wel versleten zijn, gelukkig zijn vervangers volop te krijgen - van oude voorraad originele Philips buizen, tot nieuw geproduceerde oostblokequivalenten.
Het is normaal dat de hoeveelheid lage tonen niet meer toeneemt voorbij een bepaalde stand op de volumepotmeter, de hoge tonen gaan dan overheersen. Dat heeft te maken met de loudnesschakeling die stopt met werken naarmate je de potmeter verder draait. Ik vind zelf het geluid in het loudnessgebied neutraal klinken, terwijl het in het 'neutrale' gebied, waar de loudness niet werkt, overdreven present klinkt.

.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
14 mei 2011 18:58 #4415 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: B6X04A Philips
Hallo Helm, welkom hier, mooie studie volg je. Het is goed dat je de R op de EM buis hebt vervangen, verloopt vaak richting 1M. Deze R word altijd erg warm omdat hij boven op de buisvoet zit. Indien mogelijk verplaats of buig de R, zodat deze naast de buisvoet zit. En en buis zelf zul je moeten vervangen.
Je laag probleem kan zitten in het volume circuit. In deze radio maakt Philips gebruik van een vierde aansluiting op de potmeter. De bedoeling hiervan is om een Loudness regeling te creeren als het volume laag staat, dus meer bas. Ik neem aan dat je het schema hebt en daar kun je een en ander wel in terug vinden. Ook geeft de potmeter zelf vaak problemen. En je leert het meeste van deze mooie oude buistechnieken door je in de schema's te verdiepen. Mocht je het schema niet hebben kan ik het mailen. ook heb ik nog wel wat info over de toegepaste toonregelingen. Verder zou ik persoonlijk alle teer condensatoren er zo ie zo uitgooien ( in ieder geval de koppel C's) en de schermrooster weerstanden vervangen, deze zijn ook vaak verlopen.

Veel succes en plezier van je nieuwe aanwinst.

gr. henk

Meer
14 mei 2011 18:22 - 14 mei 2011 18:26 #4411 door Heim
B6X04A Philips werd gestart door Heim
Beste buizenradiofans!

Graag wil ik me even in het kort voorstellen, omdat ik hier sinds gister pas lid geworden ben en op deze manier kan de lezer een beetje een voorstelling maken met wie hij/zij te maken heeft.

De reden dat ik mijzelf hier aangemeld heb is omdat ik enorm veel interesse in Elektrotechniek/Elektronica heb (in het bijzonder (buizen)radio's, TV's etc.) en ik graag nog veel meer kennis hierover wil vergaren.
Momenteel zit ik in de laatste weken van mijn MBO opleiding Elektronica, waarna ik verder ga studeren op de HTS en verder ga in de richting Elektrotechniek/Elektronica. Ja u leest het goed, ik ben nog een student.

Nu heb ik vele verhalen gehoord over de buizentechniek maar de kennis m.b.t. deze techniek is bij de "huidige generatie" studenten niet of nauwelijks aanwezig. Echter wilde ik de werking hiervan wel weten en heb daarop (na een lange tijd) een buizenradio gekocht via marktplaats.nl en wel de B6X04A van, uiteraard, Philips. Natuurlijk heb ik mezelf ook al redelijk verdiept in de buizentechniek en de toen gebruikte schakelingen in de radio's en begrijp voor een groot deel de werking hiervan (overigens, wat een prachtige techniek is de buizentechniek!).

De desbetreffende radio ziet er, op wat kleine beschadigingen aan het houtwerk na, nog prima uit van de buitenkant. De radio is afkomstig uit een schuur van een boerderij dus had wel een schoonmaakbeurt nodig.
De verkoper vertelde mij dat resp. de KG,MG en LG prima werkten alleen de FM werkte niet (goed). Een leuke uitdaging om deze weer aan de gang te krijgen.
Na de radio compleet uit elkaar gehaald te hebben en veel meetwerk te hebben verricht viel te constateren dat er in het oscillatorgedeelte bij de ECC85 een condensator zat die bij een hoge spanning ging lekken. Daarop heb ik deze (18pF) condensator (zelf) vervangen en de FM deed het weer uitstekend!!
Verder werkte het afstemoog(EM80) eerst ook niet, maar dit was een kwestie van het vervangen van de 470K weerstand welke geen weerstandswaarde meer had. Ook deze werkt nu, alleen is de lichtintensiteit erg laag. Volgens de kenners uit de tijd van de buizen zou de buis "versleten" zijn. Hebben jullie dit probleem ook al eens eerder gehad?

Verder is het mij opgevallen dat wanneer ik de radio op de FM zet en de Fidelita schakelaar i.c.m. de stereoschakelaar inschakel, het geluidssignaal prima is. Zodra ik de volumeknop op ongeveer een kwart zet, dan valt het me op dat de lage tonen en hoge tonen mooi te beluisteren zijn. Mooi dynamisch geluid en het klinkt erg duidelijk. Draai ik de (potmeter) verder open, dan lijkt het dat de hoge tonen erg overheersen t.o.v. de lage tonen. Het lijkt erop dat de lage tonen wat minder goed hoorbaar zijn t.o.v. de hoge tonen. Is ook dit een normaal fenomeen of is er misschien iets "versleten" in de versterkertrappen?

Ik kijk uit naar een reactie!

Met vriendelijke groet,

Melvin
Laatst bewerkt 14 mei 2011 18:26 door Heim.

Gemaakt door Kunena