Radio's van 1950 tot 1970
Buizenradio's en het aansluiten van platenspelers
27 jan 2026 16:05 - 27 jan 2026 16:06 #101978
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Buizenradio's en het aansluiten van platenspelers
Peter bedankt nog voor de trafo voor de Radio 420
Ik gebruik hem nog Dagelijks met de pH draaitafel
Goed en mooi geluid . Gebruik een pH stereo tafel
GA 104 met Lift en Cremme opsteek element
Past Gelijk zeer goed .........Dit was even en Tussendoortje van mij
Huub .
Ik gebruik hem nog Dagelijks met de pH draaitafel
Goed en mooi geluid . Gebruik een pH stereo tafel
GA 104 met Lift en Cremme opsteek element
Past Gelijk zeer goed .........Dit was even en Tussendoortje van mij
Huub .
Laatst bewerkt 27 jan 2026 16:06 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 jan 2026 09:06 #101977
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Buizenradio's en het aansluiten van platenspelers
Als de AG1114 van oorsprong mono was, dan werkt dat “hekje” niet, je sluit dan het signaal kort.
Bij mono elementen zit het element zelf tussen de buitenste twee aansluitingen en de middelste is massa. Bij mono platenspelers is één van de buitenste aansluitingen doorverbonden met de middelste. Je hoort bij een GP230 maar één kanaal, omdat het andere nu aan massa zit.
Vandaar dat als je het hekje plaatst, je niets hoort.
Wil je beide kanalen horen, dan kun je dat op twee manieren doen:
1). Maak de buitenste aansluiting die aan massa zit los aan de onderzijde van de arm en soldeer die aan de andere buitenste aansluiting.
Dan staan de kanalen parallel.
2). Maak de buitenste aansluiting die aan massa zit los en laat die los en isoleer die af.
Op de arm plaats je nu het hekje dat de twee buitenste aansluitingen doorverbindt.
Het voordeel is dat je met de juiste doorverbinding op het element zowel mono als stereo elementen kunt gebruiken:
Bij mono elementen gebruik je het stripje dat de “loze” aansluiting verbindt met de middelste, bij stereo het zgn. hekje dat de buitenste aansluitingen doorverbindt. Dit werd bijgeleverd bij stereo elementen die gebruikt werden bij electrogrammofoons die met een stereo element konden worden uitgerust (bijvoorbeeld de AG9119).
Groeten,
Peter
Bij mono elementen zit het element zelf tussen de buitenste twee aansluitingen en de middelste is massa. Bij mono platenspelers is één van de buitenste aansluitingen doorverbonden met de middelste. Je hoort bij een GP230 maar één kanaal, omdat het andere nu aan massa zit.
Vandaar dat als je het hekje plaatst, je niets hoort.
Wil je beide kanalen horen, dan kun je dat op twee manieren doen:
1). Maak de buitenste aansluiting die aan massa zit los aan de onderzijde van de arm en soldeer die aan de andere buitenste aansluiting.
Dan staan de kanalen parallel.
2). Maak de buitenste aansluiting die aan massa zit los en laat die los en isoleer die af.
Op de arm plaats je nu het hekje dat de twee buitenste aansluitingen doorverbindt.
Het voordeel is dat je met de juiste doorverbinding op het element zowel mono als stereo elementen kunt gebruiken:
Bij mono elementen gebruik je het stripje dat de “loze” aansluiting verbindt met de middelste, bij stereo het zgn. hekje dat de buitenste aansluitingen doorverbindt. Dit werd bijgeleverd bij stereo elementen die gebruikt werden bij electrogrammofoons die met een stereo element konden worden uitgerust (bijvoorbeeld de AG9119).
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
26 jan 2026 22:56 - 26 jan 2026 23:00 #101976
door Huub
Ik gebruik een philips Mono versterker koffer buizen
Als ik zonder dat door verbind buigeltje het mono
gebruik Mis ik een massa met hoorbaar gevolg zachter dus
leger ook . met een stereo element moei ik een
driehoek buigeltje gebruiken zo dat de bijde stereo kanalen
Samen zitten . het maakt uit of je radio stereo is
of gebruik word gemaakt op Mono .soms is het al door
verbonden door PH voor mono gebruik .. dan is voor
Dan is voor stereo elementen ongeschikt omede dat een kant
ook op Massa zit ..Vandaar de driehoek buigels
het geeft ook het zgz Hekje om de kanalen te verbinden
Maaar dat zal ook een kant NIET aan massa bevinden ,
Philips heeft het wat Universeel gemaakt gebruik
Zo wel MONO als Stereo. met door verbindingen
of stereo totaal ongeschikt met Masse verbinding ....Niet altijd
Huub
Als ik zonder dat door verbind buigeltje het mono
gebruik Mis ik een massa met hoorbaar gevolg zachter dus
leger ook . met een stereo element moei ik een
driehoek buigeltje gebruiken zo dat de bijde stereo kanalen
Samen zitten . het maakt uit of je radio stereo is
of gebruik word gemaakt op Mono .soms is het al door
verbonden door PH voor mono gebruik .. dan is voor
Dan is voor stereo elementen ongeschikt omede dat een kant
ook op Massa zit ..Vandaar de driehoek buigels
het geeft ook het zgz Hekje om de kanalen te verbinden
Maaar dat zal ook een kant NIET aan massa bevinden ,
Philips heeft het wat Universeel gemaakt gebruik
Zo wel MONO als Stereo. met door verbindingen
of stereo totaal ongeschikt met Masse verbinding ....Niet altijd
Huub
Laatst bewerkt 26 jan 2026 23:00 door Huub.
26 jan 2026 22:00 #101975
door Vries008
Handtekening
Beantwoord door Vries008 in topic Buizenradio's en het aansluiten van platenspelers
Ik heb even een algemene vraag. Bij mij bestaat de indruk dat het Tonar element GP 230 een wat hardere klankkleur heeft dan het Philips element GP 205. Dit element heeft naar mijn gevoel een wat warmere ronde diepere klank. Dat valt vooral op bij het wisselen van platenspelers die ik wil aansluiten op de Philips BX732. Herkent iemand dat?
Bij de GP 230 is een soort hekje geleverd, dat kun je achter in het element schuiven. Ik las dat het heeft te maken met het afspelen van stereoplaten op een mono versterker met één kanaal.
Nu heb ik het element aangesloten met hekje op mijn Philips Wisselaar de AG1114. (allemaal mono) Echter ik hoorde helemaal niets. Hekje toch maar verwijderd, en toen hoorde ik wel de grammofoonplaat. Ongeacht mono of stereo platen. Wat is nu precies het doel van zo'n hekje?
Bij de GP 230 is een soort hekje geleverd, dat kun je achter in het element schuiven. Ik las dat het heeft te maken met het afspelen van stereoplaten op een mono versterker met één kanaal.
Nu heb ik het element aangesloten met hekje op mijn Philips Wisselaar de AG1114. (allemaal mono) Echter ik hoorde helemaal niets. Hekje toch maar verwijderd, en toen hoorde ik wel de grammofoonplaat. Ongeacht mono of stereo platen. Wat is nu precies het doel van zo'n hekje?
Handtekening
24 jan 2026 14:07 - 24 jan 2026 14:08 #101972
door Huub
Daar kan ik mij goed bij aansluiten wat Peter zegt
Ik heb zo eens met een kastje twee een Regelaar gemaakt.H.L,regelen
Dat door Ronette is bedacht.twee potmeters
het werkt redelijk goed .ik weet niet mee waar het
Ronette schakelingetje Beland is
Huub
Ik heb zo eens met een kastje twee een Regelaar gemaakt.H.L,regelen
Dat door Ronette is bedacht.twee potmeters
het werkt redelijk goed .ik weet niet mee waar het
Ronette schakelingetje Beland is
Huub
Laatst bewerkt 24 jan 2026 14:08 door Huub.
24 jan 2026 12:37 #101970
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Buizenradio's en het aansluiten van platenspelers
Kennelijk is de ingang van de BX732 erg gevoelig. Als de volumeregeling sterk teruggedraaid wordt, dan verandert ook de toonregeling door het loudness circuit.
Je kunt extern een potmeter van 0,5 MOhm log. tussenschakelen en die zo instellen dat je met de BX het geluid goed kan instellen.
Als je de potmeter van voren bekijkt met de lippen aan de bovenkant, sluit je de platenspeler aan op de buitenste lippen, waarbij de massa aan de rechterkant komt. De ingang van de radio sluit je met een afgeschermd kabeltje aan op de middelste en de rechter lip van de potmeter, waarbij de afscherming weer aan de rechter lip komt. Draai de volumeregelaar van de radio op ongeveer dezelfde stand als je bij de GP230 gebruikt en regel dan de potmeter op het gewenste volume.
In principe moet je inderdaad een willekeurig kristal element op een willekeurig toestel kunnen gebruiken.
De praktijk is echter anders. Een Ronette geeft vrij veel spanning af, inderdaad beter voor de oudere toestellen.
De GP230 is een keramisch element, dat minder spanning afgeeft, dat voor dit toestel gunstig is.
Het is wel zo dat de TO284 een enorme sprong voorwaarts is geweest voor goede platenweergave en hiermee is met de juiste versterker een prima (mono) weergave te bereiken,
Groeten,
Peter
Je kunt extern een potmeter van 0,5 MOhm log. tussenschakelen en die zo instellen dat je met de BX het geluid goed kan instellen.
Als je de potmeter van voren bekijkt met de lippen aan de bovenkant, sluit je de platenspeler aan op de buitenste lippen, waarbij de massa aan de rechterkant komt. De ingang van de radio sluit je met een afgeschermd kabeltje aan op de middelste en de rechter lip van de potmeter, waarbij de afscherming weer aan de rechter lip komt. Draai de volumeregelaar van de radio op ongeveer dezelfde stand als je bij de GP230 gebruikt en regel dan de potmeter op het gewenste volume.
In principe moet je inderdaad een willekeurig kristal element op een willekeurig toestel kunnen gebruiken.
De praktijk is echter anders. Een Ronette geeft vrij veel spanning af, inderdaad beter voor de oudere toestellen.
De GP230 is een keramisch element, dat minder spanning afgeeft, dat voor dit toestel gunstig is.
Het is wel zo dat de TO284 een enorme sprong voorwaarts is geweest voor goede platenweergave en hiermee is met de juiste versterker een prima (mono) weergave te bereiken,
Groeten,
Peter
Peter Boin,