Radio's van 1950 tot 1970
Spanningval
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
24 jun 2025 15:12 #101467
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Spanningval
Zoals René al opperde valt dit allemaal wel mee.
Indien je in een extreem zonneparkgebied woont en netspanningen van 245 tot 255 volt meet zou je een 18 volt 1 ampère printtrafo in serie tegenfase kunnen opnemen, sluit hem wel goed om aan, anders verhoog je de netspanning met 18 volt!
Indien je in een extreem zonneparkgebied woont en netspanningen van 245 tot 255 volt meet zou je een 18 volt 1 ampère printtrafo in serie tegenfase kunnen opnemen, sluit hem wel goed om aan, anders verhoog je de netspanning met 18 volt!
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 jun 2025 15:01 #101466
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Spanningval
Apparaten kunnen best wel een spanningsverschil van 10 % aan
het licht net is nooit de aangegeven spanning 230 volt kan 225 volt of 235 volt zijn
loopt het echt de spuigaten uit kun je een variac nemen en op 220 volt zetten of spannings regulator
bij mij is 235 volt en apparaten zonder kiezer staat gewoon op 220volt wat wel een kiezer heeft zet ik op 240 volt
voor de rest geen pijn in je buik om maken
het is berekend voor spanings afwijking
grt René
het licht net is nooit de aangegeven spanning 230 volt kan 225 volt of 235 volt zijn
loopt het echt de spuigaten uit kun je een variac nemen en op 220 volt zetten of spannings regulator
bij mij is 235 volt en apparaten zonder kiezer staat gewoon op 220volt wat wel een kiezer heeft zet ik op 240 volt
voor de rest geen pijn in je buik om maken
het is berekend voor spanings afwijking
grt René
René Daemen
24 jun 2025 13:19 #101459
door Adrianus
A.E.M Nan
Spanningval werd gestart door Adrianus
[object Object] Wat doen jullie om een radio versterker of bandrecorder die niet hoger op de spanningcaroussel dan 220 volt kan.
Om de apparatuur aan zijn normale spanning te laten voldoen schakel ik er een weerstand van 82 of 100 ohm voor om die overtollige spanning af te voeren.
Op die manier komen de apparaten inwendig wel op de spanningen waarvoor ze toendertijd ontworpen zijn.
Of is er een andere oplossing?
Om de apparatuur aan zijn normale spanning te laten voldoen schakel ik er een weerstand van 82 of 100 ohm voor om die overtollige spanning af te voeren.
Op die manier komen de apparaten inwendig wel op de spanningen waarvoor ze toendertijd ontworpen zijn.
Of is er een andere oplossing?
A.E.M Nan