Beste buizenradio-enthousiastelingen,
Momenteel ben ik bezig om een Philips B4X61A te herstellen. Enkele jaren geleden heb ik eenzelfde model hersteld en deze wordt nog steeds met plezier door de eigenaar gebruikt; zie ook dit topic:
B4X61A afregelen
.
Na deze herstelling was een B4X11A aan de beurt. Ook die is hersteld en wordt sinds eind 2023 door een andere eigenaar met plezier gebruikt.
Voor de herstelling van de genoemde B4X61A heb ik in 2020 een aankoop via Marktplaats gedaan (om uit eenzelfde B4X61A onderdelen te plukken, met name de FM-unit type A3 696 75). Echter stond in de advertentie dat de radio van grote hoogte gevallen is, waardoor veel van de radio kapot is gegaan (de kast lag in stukken, de zenderschaal was uiteengevallen in vele stukken en er zit een gat in het luidsprekerdoek). Gelukkig heeft de eigenaar wel alles meegestuurd en heb ik het geheel bewaard (zie foto 1.).
Uiteindelijk toch besloten om een poging te wagen deze behoorlijk gehavende radio ter reparatie op te pakken.
Waar ik graag jullie ervaring/advies over op zou willen vragen is het volgende. De 10,7 MHz MF-spoel/trafo van de A3 696 75 FM-unit is onbruikbaar geworden (zie foto 2.). Het fijnste is natuurlijk een vervangende spoel/trafo (artikel A3 127 82), maar ik kan deze maar moeilijk vinden. Het gaat trouwens om S58/S59.
Bij gebrek aan een vervangende spoel/trafo: hebben jullie dergelijke spoeltjes/trafo's wel eens zo aangetroffen? En zo ja, hoe hebben jullie deze hersteld? Ik heb er wel wat ideeën over (het kokertje waar de wikkelingen op liggen bijvoorbeeld 3D-printen en zelf opnieuw wikkelen), maar wil graag eens checken of hier nog goede ideeën over zijn?
Daarnaast: is er eigenlijk meer informatie bekend over de specificaties van dit type spoeltjes/trafo's? In het schema van de B4X61A en de FM-unit(s) staat er verder niet bij hoeveel zelfinductie of hoeveel wikkelingen deze spoelen/trafo's hebben.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
P.S. Inmiddels is de kast weer redelijk hersteld (de losse delen zijn weer gelijmd).