Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B5X62a/02 harde brom PU ingang

Meer
31 jan 2025 13:01 #100965 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Hebben de klankregelaars ook invloed op de fluittoon?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 jan 2025 12:28 #100964 door Davo013
Beantwoord door Davo013 in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Chips, Ik had niet goed gekeken, het is de F5X62a/02, en de tape aansluiting is nu doorverbonden d.m.v een stekker, en de PU ingang werkt nu correct!

Maar nu zit iets te fluiten op de lange, midden & korte golf, behalve op de FM & PU, lijkt een soort  oscillatie?,  halverwege krijg je een hoge pieptoon, en hoe harder je het geluid zet ,, des te lager de toon wordt... en uiteindelijk verdwijnt de toon... vindt het zelf meer feedback als oscillatie.
de FM en andere golven vindt ik nog steeds vrij zacht klinken

Zal het juiste schema eens gaan zoeken

Handtekening

Meer
31 jan 2025 11:47 - 31 jan 2025 11:52 #100963 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Ik heb dit meubel gehad. Er is een aparte pickup-ingang. Je hebt waarschijnlijk de pickup en bandrecorder aansluiting verwisseld. Dan krijg je genoemd verschijnsel.

Groet, Jan

Ps. Gebruik de documentatie van de F5X62A/02.  Deze is anders dan die van de B5X62A wat de bandrecorder aansluiting betreft.
Laatst bewerkt 31 jan 2025 11:52 door Jan Bus.

Meer
31 jan 2025 10:55 - 31 jan 2025 10:56 #100961 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Waarschijnlijk zit er ook een aansluitstrook (in de vorm van een plaatje met bussen) voor de bandrecorder.
De recorder die er evt. ingebouwd zit of zat is de AG8001. In de beschrijving ervan staat de koppeling beschreven.
Het gaat om de punten A en B in het principeschema.

Kun je een foto plaatsen van het chassis (achterkant)?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 31 jan 2025 10:56 door peter1952.

Meer
31 jan 2025 09:24 - 31 jan 2025 09:39 #100959 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Je hebt het over een B5X62a maar laat een meubel zien. Is het niet de F8X62a/2 met ingebouwde bandrecorder? 
In het schema heb je de PU- ingang zwart en rood gemerkt. Echter wat je zwart gemerkt hebt komt rechtstreeks uit op de volumeregelaar.
Als je die met de massa verbindt sluit je het audio signaal kort. Geen wonder dat dan niets meer werkt. Waarschijnlijk is dit een aansluiting voor de ingebouwde bandrecorder, van de zwart gemerkte bus wordt het signaal afgenomen voor opname, de rood gemerkte bus is dan voor weergave.
Kortom: De door jou zwart gemerkte bus is de opnameuitgang voor de ingebouwde bandrecorder.

Maar heeft dit toestel geen aparte grammofoon ingang?

Edit:
Je schrijft ook dat het radio signaal erg zacht is. Waarschijnlijk moet je de zwart- en rood gemerkte aansluitingen door verbinden bij radio ontvangst.
De zwart gemerkte bus is dan ingang voor bandopname en de rood gemerkte is de versterker ingang, Als de bandrecorder aangesloten is dan verbindt die in rust de twee bussen van de aansluiting door in rust en bij opname, en bij weergave gaat het signaal uit de recorder naar de rood gemerkte aansluiting.
Maar de radio moet dan een aparte PU-aansluiting hebben.

Wat je kunt doen is het volgende: Verbindt de beide bussen eens met een snoertje door. De radio zou het dan moeten doen.
Voor de platenspeler zou je dan die verbinding moeten verbreken en de platenspeler met de rood gemerkte bus en massa moeten verbinden.
(Misschien is het verbreken van die verbinding niet eens nodig voor de PU.)

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 31 jan 2025 09:39 door peter1952.

Meer
30 jan 2025 23:51 #100956 door Davo013
Beantwoord door Davo013 in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Ja als ik de negatieve kant van de PU ingang aan het chassis hang wel…
Dan klinkt ie heel netjes! Maar dan doet de rest van de radio niet meer…
Het gaat ergens mis in de drukknoppen, of net voor de eindtrap ergens.. weet ff niet meer waar te zoeken

Handtekening

Gemaakt door Kunena