Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B5X62a/02 harde brom PU ingang

Meer
31 jan 2025 23:54 #100978 door Davo013
Beantwoord door Davo013 in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Hoi Jan,

Ik kan pas Maandag weer aan de radio werken
Maar toen ik R52 aan de massa hing stopte volgens mij het regenereren, en toen ik C64 aan de massa hing werd de FM ook een stuk luider, maar had eigenlijk niet getest of dit nu invloed had op de FM of eindtrap. Maar als ik het schema zo zie lijkt het invloed op de eindtrap te hebben…

R15 had ik sowieso al vervangen, dit waren 2 weerstanden parallel, deze heb ik vervangen door een 82k. Zal maandag eens meten of er 75v op het rooster staat van de EF89
R20 had ik niet vervangen, die was volgens mij niet verlopen, had ‘m niet losgehaald, maar in circuit gemeten, en deze leek okay, zal ‘m maandag ff loshalen.

Ik heb de FM unit nog niet opengemaakt, die zal waarschijnlijk ook wat verlopen weerstanden bevatten, wat verklaart waarom de FM zo zacht klinkt, had wel een paar ecc’s geprobeerd, maar gaf niet echt z’n resultaat…
Dus ik denk dat het wel goed gaat komen met de radio, nog niet te vroeg juichen haha
En de AM was ook redelijk zacht, wordt nog ff zoeken
Ben met 48 jarige leeftijd nog een broekie in de buizenradio’s, maar begin het steeds beter te begrijpen…
Heb nog een lange weg te gaan, en dit soort storingen oplossen is alleen voor de pro’s
Leer elke keer weer een hoop bij!
Dank hiervoor :)

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 jan 2025 17:28 - 31 jan 2025 17:34 #100971 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Oeps, typefout. Ik bedoel knooppunt R52/C27.
Ook nog een andere fout: C64, C82 en R52 worden bijgeschakeld bij AM: C82 moet zijn C27 (=82 pF)
Laatst bewerkt 31 jan 2025 17:34 door Jan Bus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Davo013

Meer
31 jan 2025 16:20 #100970 door Davo013

Ik denk dat de eindtrap staat te genereren. In stand AM worden C64, C82 en R54 bijgeschakeld enerzijds om de middenhoge tonen nog wat op te krikken en anderzijds het allerhoogste spectrum  af te kappen. Dat hoeft niet te betekenen dat het genereren door een afwijking in deze onderdelen wordt veroorzaakt. Andere onderdelen in de klankregeling zijn ook verdacht. Toepassing van mee- en tegenkoppeling maakt de schakeling kritisch. Mijn ervaring met toestellen uit deze periode is dat veel onderdelen en weerstanden in de klankregeling (en andere verlopen) verlopen. Zonder nu alles te gaan vervangen zou ik eerst eens het knooppunt R52/C64 met aarde verbinden. Het genereren zou dan weg moeten zijn als mijn theorie klopt. Mijn F5X62A heb ik rond 1995 gerestaureerd en toen was er al heel verlopen in de klankregeling. Hetzelfde heb ik meegemaakt met een BX433A en een B5X84A.
Wat het gebrek aan gevoeligheid betreft, verdenk ik schermroosterweerstanden R15 en R20: Deze zijn vaak sterk in weerstand toegenomen.

Hoi Jan het knooppunt R52/C64 heb ik aan aarde gelegd en toen was het okay! de FM werd meteen een stuk harde kwa volume, en de fluittoon is weg nu!
Maar je zei knooppunt, maar ze liggen niet aan elkaar geknoopt, ze kruisen wel op het schema, bij SK7  komen ze ook ergens samen, maar dat kan ik op de tekening niet goed zien...
Ik heb deze punten aan de massa gelegd., maar het volume van de FM is nog steeds aan de lage kant, maar al beter als wat het was

Alleen klinkt de korte & lange golf vrij hard,,

Handtekening

Meer
31 jan 2025 15:03 - 31 jan 2025 15:12 #100969 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
In deze documentarie (F5X62A, voor de /02 versie doorscrollen) kom je de punten A en B tegen op de entree midden op de achterkant van het chassis. Deze punten moet je doorverbinden met een snoertje als je geen bandrecorder gebruikt. Sluit je hier een platenspeler op aan, dan krijg je inderdaad alleen maar een harde brom.
De platenspeler aansluiting zit schuin rechts naast het antenne aansluitplaatje.
Zonder die doorverbinding werkt zowel de radio als de platenspeler niet.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 31 jan 2025 15:12 door peter1952.

Meer
31 jan 2025 14:22 - 31 jan 2025 14:23 #100968 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic B5X62a/02 harde brom PU ingang
Ik denk dat de eindtrap staat te genereren. In stand AM worden C64, C82 en R54 bijgeschakeld enerzijds om de middenhoge tonen nog wat op te krikken en anderzijds het allerhoogste spectrum  af te kappen. Dat hoeft niet te betekenen dat het genereren door een afwijking in deze onderdelen wordt veroorzaakt. Andere onderdelen in de klankregeling zijn ook verdacht. Toepassing van mee- en tegenkoppeling maakt de schakeling kritisch. Mijn ervaring met toestellen uit deze periode is dat veel onderdelen en weerstanden in de klankregeling (en andere verlopen) verlopen. Zonder nu alles te gaan vervangen zou ik eerst eens het knooppunt R52/C64 met aarde verbinden. Het genereren zou dan weg moeten zijn als mijn theorie klopt. Mijn F5X62A heb ik rond 1995 gerestaureerd en toen was er al heel verlopen in de klankregeling. Hetzelfde heb ik meegemaakt met een BX433A en een B5X84A.
Wat het gebrek aan gevoeligheid betreft, verdenk ik schermroosterweerstanden R15 en R20: Deze zijn vaak sterk in weerstand toegenomen.
Laatst bewerkt 31 jan 2025 14:23 door Jan Bus.

Meer
31 jan 2025 13:08 #100966 door Davo013
De klankregelaars hebben invloed op de fluittoon

Handtekening

Gemaakt door Kunena