Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX230
Minder
Meer
16 jul 2024 12:30 - 16 jul 2024 13:05 #99754
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips BX230
Mijn ervaring is dat bij een u toestel de pennetjes van buisvoeten zwart (geoxideerd)zijn en meestal geen goed contact meer maken .
Even 1 voor 1 uit trekken en reinigen.
Heel soms kan er ook een doorslagspoortje van een pin naar andere pin op het glas zichtbaar zijn.
Met een wattenstaafje met bijvb.sodawater of ammoniak als dat nodig is ,kun je dat spoortje wegpoetsen .
Met schone buisvoetjes werkt er meestal opeens veel meer
Hou er ook rekening mee dat er nog maar bar weinig zenders te vinden zijn overdag...
Daardoor lijkt het in mijn woonplaats Hellendoorn overdag alsof de radio defect is op MG.
Even 1 voor 1 uit trekken en reinigen.
Heel soms kan er ook een doorslagspoortje van een pin naar andere pin op het glas zichtbaar zijn.
Met een wattenstaafje met bijvb.sodawater of ammoniak als dat nodig is ,kun je dat spoortje wegpoetsen .
Met schone buisvoetjes werkt er meestal opeens veel meer
Hou er ook rekening mee dat er nog maar bar weinig zenders te vinden zijn overdag...
Daardoor lijkt het in mijn woonplaats Hellendoorn overdag alsof de radio defect is op MG.
Handtekening
Laatst bewerkt 16 jul 2024 13:05 door Ben Dijkman.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 jul 2024 15:10 - 15 jul 2024 15:16 #99747
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX230
Op één van de foto’s zie ik al dat er een zwarte teercondensator geplofd is. Dit is de condensator die direct over het net geschakeld is (C32).
Eerst de condensatoren vervangen die direct gevaar kunnen opleveren: De condensator over het net (dit moet een X2 condensator zijn, C32), de koppelcondensator naar de eindbuis (UL41) (C29) en de condensator van de anode van de eindbuis naar massa (C30). De condensator over het net mag je in eerste instantie ook wel weglaten.
Daarna kun je veilig het toestel verder testen. Zoals gezegd: Eerst spelend maken, daarna de rest aanpakken. Er zitten veel composiet weerstanden in, die zijn vaak verlopen.
Neem voor de condensatoren polyester of polypropyleen condensatoren van 630 V., behalve voor C32.
Nu niet meer aanzetten tot het toestel veilig is!
Groeten,
Peter
Eerst de condensatoren vervangen die direct gevaar kunnen opleveren: De condensator over het net (dit moet een X2 condensator zijn, C32), de koppelcondensator naar de eindbuis (UL41) (C29) en de condensator van de anode van de eindbuis naar massa (C30). De condensator over het net mag je in eerste instantie ook wel weglaten.
Daarna kun je veilig het toestel verder testen. Zoals gezegd: Eerst spelend maken, daarna de rest aanpakken. Er zitten veel composiet weerstanden in, die zijn vaak verlopen.
Neem voor de condensatoren polyester of polypropyleen condensatoren van 630 V., behalve voor C32.
Nu niet meer aanzetten tot het toestel veilig is!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 15 jul 2024 15:16 door peter1952.
Minder
Meer
15 jul 2024 14:50 - 15 jul 2024 14:52 #99746
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips BX230
U heeft een leuk radiotje gekregen van uw collega.
En wees vooral niet bang om vragen te stellen.
4-jaar geleden ben ik ook begonnen zonder enige kennis van radio-techniek.
Maar eerst even een waarschuwing.
Dit is een radio waarvan het typenummer op U eindigd.
Dat betekend dat er geen voedingstrafo inzit,
waarbij 1 van de 2 draden keihard aan het chasis zit.
Dit betekend dus dat hier gewoon de volledige netspanning op zou kunnen staan.
Dat ligt aan de postitie van de stekker in het stopcontact.
Houd daar dus rekening mee!!!!!
Verder is het meestal fijner om eerst de problemen uit het toestel te verhelpen.
Want als er veel dingen in 1 keer veranderen, kan een gemaakt foutje moeilijk terug te vinden zijn.
Ikzelf begin meestal met de eindversterker en de voeding.
- Om de voeding te controleren, zou u de spanningen na de gelijkrichter buis kunnen meten.
- Om de eindversterker te controleren, kan je de radio in de PU stand zetten. als je dan de volume open zet raak je met een schroevendraaier de aansluiting van de PU aan. Bij 1 van de 2 aansluitingen zal dan een luide brom te horen zijn. Dan weet je of de eindversterker nog functioneel is.
En daarna controleer ik meestal of alle golflengtes niet meer werken. of dat er maar een deel van de ontvangst niet werkt.
Je geeft aan dat de radio wel ruis produceert.
Maar betekend dit dat de ruis altijd hetzelfde is?
Of veranderd de ruis bij het draaien aan de afstemming?
En wees vooral niet bang om vragen te stellen.
4-jaar geleden ben ik ook begonnen zonder enige kennis van radio-techniek.
Maar eerst even een waarschuwing.
Dit is een radio waarvan het typenummer op U eindigd.
Dat betekend dat er geen voedingstrafo inzit,
waarbij 1 van de 2 draden keihard aan het chasis zit.
Dit betekend dus dat hier gewoon de volledige netspanning op zou kunnen staan.
Dat ligt aan de postitie van de stekker in het stopcontact.
Houd daar dus rekening mee!!!!!
Verder is het meestal fijner om eerst de problemen uit het toestel te verhelpen.
Want als er veel dingen in 1 keer veranderen, kan een gemaakt foutje moeilijk terug te vinden zijn.
Ikzelf begin meestal met de eindversterker en de voeding.
- Om de voeding te controleren, zou u de spanningen na de gelijkrichter buis kunnen meten.
- Om de eindversterker te controleren, kan je de radio in de PU stand zetten. als je dan de volume open zet raak je met een schroevendraaier de aansluiting van de PU aan. Bij 1 van de 2 aansluitingen zal dan een luide brom te horen zijn. Dan weet je of de eindversterker nog functioneel is.
En daarna controleer ik meestal of alle golflengtes niet meer werken. of dat er maar een deel van de ontvangst niet werkt.
Je geeft aan dat de radio wel ruis produceert.
Maar betekend dit dat de ruis altijd hetzelfde is?
Of veranderd de ruis bij het draaien aan de afstemming?
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 15 jul 2024 14:52 door leemhuis01.
15 jul 2024 14:34 #99744
door Roerdomp
Philips BX230 werd gestart door Roerdomp
Goedendag,
Een collega van mij overschatte mijn technische kennis toen hij mij een mooie oude Philips buizenradio gaf. Ik mag dan wel een bovengemiddelde doe het zelver zijn met ervaring op gebied van autotechniek en houtbewerking, maar mijn elektrotechnische kennis is beperkt tot iets meer dan HAVO. Dus me maar aangemeld op dit forum om te kijken of ik wat wijzer kan worden. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik de doodzonde heb begaan door de radio lomp op de 230V aan te sluiten en te kijken wat hij deed. Welnu, er zit licht in en er komt ruis uit, maar hij speelt dus niet goed. Ik heb al gezien dat er het e.e.a. aan oude bedrading niet jofel is en ik zou graag de oude zwarte condensatoren willen vervangen. Ik heb een elektrisch schema met de juiste waarden van het ding gevonden en kan wel een beetje solderen. Maar welke moderne condensatoren kan ik hiervoor gebruiken? Is dat elektrolytisch, keramisch, folie....? Wie wil mij een beetje op weg helpen, of is dit allemaal te simpel gedacht en is het een kansloze missie? Het lijkt me wel een leuk leerzaam project om mijn kennis wat te verbreden.
Groeten, MIchel.
Hier nog wat foto's:
Een collega van mij overschatte mijn technische kennis toen hij mij een mooie oude Philips buizenradio gaf. Ik mag dan wel een bovengemiddelde doe het zelver zijn met ervaring op gebied van autotechniek en houtbewerking, maar mijn elektrotechnische kennis is beperkt tot iets meer dan HAVO. Dus me maar aangemeld op dit forum om te kijken of ik wat wijzer kan worden. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik de doodzonde heb begaan door de radio lomp op de 230V aan te sluiten en te kijken wat hij deed. Welnu, er zit licht in en er komt ruis uit, maar hij speelt dus niet goed. Ik heb al gezien dat er het e.e.a. aan oude bedrading niet jofel is en ik zou graag de oude zwarte condensatoren willen vervangen. Ik heb een elektrisch schema met de juiste waarden van het ding gevonden en kan wel een beetje solderen. Maar welke moderne condensatoren kan ik hiervoor gebruiken? Is dat elektrolytisch, keramisch, folie....? Wie wil mij een beetje op weg helpen, of is dit allemaal te simpel gedacht en is het een kansloze missie? Het lijkt me wel een leuk leerzaam project om mijn kennis wat te verbreden.
Groeten, MIchel.
Hier nog wat foto's: