Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX230
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
28 okt 2024 10:28 #100166
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips BX230
De groene keramische buis condensatoren zijn eigenlijk niet aan veroudering onderhevig.
Dit toestel trekt ongeveer 150mA en voor afzekeren zou ik traag 315mA nemen.
Dit toestel trekt ongeveer 150mA en voor afzekeren zou ik traag 315mA nemen.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 okt 2024 09:42 #100165
door Roerdomp
Beantwoord door Roerdomp in topic Philips BX230
Ah, bedankt voor het meedenken. Zo nu en dan doe ik tussen de bedrijven door een poging het stroomschema te ontrafelen en dat gaat momenteel heel aardig. Toen ik éénmaal had bepaald waar in het schema de spanning het toestel binnenkwam begon ik langzaam maar zeker steeds meer de routing van de draden te begrijpen. Ik kleur de lijntjes in het schema nu in conform de draadkleur in het toestel. Veel verbindingen zijn gewoon 'naakte' draad, wat de zaak niet veel verduidelijkt, maar al met al helpt dit wel om te zien welke condensatoren nu zwarte teerpotten zijn (om vervanging te kunnen bestellen) en welke van die kleine ronde groene zijn. Moet ik deze ook vervangen?
De weerstanden laten allemaal goede waarden zien conform het schema. Er mankeert wel eens iets aan, maar het ligt redelijk bij de opgegeven waardes. Zelfs de groene 'hoofd'weerstand (het zal ongetwijfeld anders heten) is prima! Het is wel een tijdrovend klusje moet ik zeggen, maar goed. Het is wel leerzaam en interessant.
Van twee buizen waren de voetjes zwart. De rest zag er perfect uit.
In het YouTube filmpje wordt er een zekering geplaatst in het toestel, maar de specificaties daarvan worden niet gegeven. Ik dacht dat het toestel iets van 45W is. Is dan een zekering van 0,5A afdoende, of moet het kleiner of groter? Ik vind het namelijk geen gek idee om dat ook te doen.
De weerstanden laten allemaal goede waarden zien conform het schema. Er mankeert wel eens iets aan, maar het ligt redelijk bij de opgegeven waardes. Zelfs de groene 'hoofd'weerstand (het zal ongetwijfeld anders heten) is prima! Het is wel een tijdrovend klusje moet ik zeggen, maar goed. Het is wel leerzaam en interessant.
Van twee buizen waren de voetjes zwart. De rest zag er perfect uit.
In het YouTube filmpje wordt er een zekering geplaatst in het toestel, maar de specificaties daarvan worden niet gegeven. Ik dacht dat het toestel iets van 45W is. Is dan een zekering van 0,5A afdoende, of moet het kleiner of groter? Ik vind het namelijk geen gek idee om dat ook te doen.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
21 okt 2024 10:28 - 21 okt 2024 10:31 #100128
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Hier een voorbeeld van de veilige vervanging van C32 :
Kan je meteen daarbij de gratis loodzware catalogus aanvragen,( heb je waar voor je 6,95 verzendkosten )
Kan je meteen daarbij de gratis loodzware catalogus aanvragen,( heb je waar voor je 6,95 verzendkosten )
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 21 okt 2024 10:31 door Cees PA1DBA. Reden: aanvulling
20 okt 2024 21:44 #100127
door Roerdomp
Wederom bedankt voor het bericht. Nou, mijn soldeerbouten doen het beide weer. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ze waren gewoon zo verroest en goor dat de uiteinden onvoldoende op temperatuur kwamen...Een beetje demonteren, schuren en contactspray deed wonderen. Ik heb niet de genoemde producten uit het vorige bericht, maar een Weller soldeerpistool van 100 Watt en een Weller bout van (ik dacht) 25W. De luidspreker en de ontplofte zwarte condensator heb ik hiermee prima los kunnen solderen. Hier moet dus een X2 voor terug komen begrijp ik. Ik kan me nog maar moeilijk orienteren binnen het elektrische schema, dus ik weet nog niet goed welk component nu precies waar zit, maar ik vond een filmpje op internet van dit type radio, dus dat wordt mijn eerste huiswerk te bestuderen.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
17 okt 2024 21:58 - 17 okt 2024 22:00 #100119
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Eerste investering : koop een (2e hands) Weller soldeerstation of als 2e keus een Ersa 30 watt bout.
Hierbij een rolletje loodhoudend 60/40 soldeer met harskern.
Een scherp zijkniptangetje (niet dan rotding van Knipex) en een puntbek-tang.
Een areteertang is ook een makkelijk klemmend hulpmiddel.
Probeer niet de oude condensatoren los te solderen maar knip ze kort op de draadsteunen af.
Soldeer de nieuwe bovenop de steunen, goed het soldeer laten vloeien en en niet "er op knoeien"
Succes verzekert ! zegt deze die al 50 jaar in dit vak zit.
Hierbij een rolletje loodhoudend 60/40 soldeer met harskern.
Een scherp zijkniptangetje (niet dan rotding van Knipex) en een puntbek-tang.
Een areteertang is ook een makkelijk klemmend hulpmiddel.
Probeer niet de oude condensatoren los te solderen maar knip ze kort op de draadsteunen af.
Soldeer de nieuwe bovenop de steunen, goed het soldeer laten vloeien en en niet "er op knoeien"
Succes verzekert ! zegt deze die al 50 jaar in dit vak zit.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 17 okt 2024 22:00 door Cees PA1DBA. Reden: correctie
17 okt 2024 21:33 - 17 okt 2024 21:34 #100117
door Roerdomp
Heren! Dank u wel voor uw antwoorden. Ik heb een hele tijd de radio niet meer aangeraakt ivm andere drukte die volgens mijn vrouw grotere prioriteit hadden (haha), maar afgelopen week ben ik weer enthousiast begonnen. Helaas is het enthousiasme weer buitengewoon afgenomen. Ik had een mooi schema gevonden van het radiootje, maar mijn spanningsmeter meet alleen µF en ik zie in mijn schema pF en andere eenheden. Het lukt me zo niet om te bepalen welke condensator nu waar zit en welke waarde daar in moet. Ook het lossolderen van componenten lukt niet, met geen van mijn beide bouten. Die zullen dus wel naar hun grootje zijn. Ik moet me dus nog even wat beter voorbereiden en financieel wat investeren in goed gereedschap. Tips zijn welkom!
Laatst bewerkt 17 okt 2024 21:34 door Roerdomp.