Radio's van 1950 tot 1970
Voeding voor een batterijradio
29 jun 2024 19:23 - 29 jun 2024 19:28 #99688
door Armand
Beantwoord door Armand in topic Voeding voor een batterijradio
Als je de schakeling wil inbouwen in de radio, is het is wel opletten voor storingen.
Bij sommige gaat het zeer goed, bij andere dan weer niet.
Bij mij werkt het bv. uitstekend in een Champion C449 en een Clarson Mistral.
Bij een Deense Herofon PB52 had ik bij diezelfde voeding veel storingen en gebruik ik de voeding uitwendig.
En bij een vooroorlogse Ekco P149 werkte het alleen goed met een 2V batterij en een aantal 9V blokjes voor de HT.
Voeding 1,5V en 90V in een Champion.
Groeten, Armand
Bij sommige gaat het zeer goed, bij andere dan weer niet.
Bij mij werkt het bv. uitstekend in een Champion C449 en een Clarson Mistral.
Bij een Deense Herofon PB52 had ik bij diezelfde voeding veel storingen en gebruik ik de voeding uitwendig.
En bij een vooroorlogse Ekco P149 werkte het alleen goed met een 2V batterij en een aantal 9V blokjes voor de HT.
Voeding 1,5V en 90V in een Champion.
Groeten, Armand
Laatst bewerkt 29 jun 2024 19:28 door Armand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 jun 2024 14:49 - 29 jun 2024 14:51 #99687
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Voeding voor een batterijradio
In serie met een lampje gebruiken ?
het heeft wel wat met de bestaande stroom gebruik van doen
als het lampje te zwaar is . sterk oplichten van de buisjes
is dat ook wat .? zo als de U.toestellen
huub
het heeft wel wat met de bestaande stroom gebruik van doen
als het lampje te zwaar is . sterk oplichten van de buisjes
is dat ook wat .? zo als de U.toestellen
huub
Laatst bewerkt 29 jun 2024 14:51 door Huub.
29 jun 2024 10:19 #99686
door Piet
Beantwoord door Piet in topic Voeding voor een batterijradio
Misschien een trafo vinden van 6,3V met middenaftakking. Dan heb je in feite 2x3,15V. Om 2VDC te krijgen, moet er sowieso een weerstand in serie met de gelijkgerichte spanning. Dus 2 diodes als gelijkrichter, en dan elco-weerstand-elco. Over de tweede elco (de uitgang), 3 diodes in serie aansluiten. Deze voorkomen de overspanning.
De hoogspanning kan eventueel ook verkregen worden door een lagere spanning te verdubbelen of te verdrievoudigen.
Maar eerst moet je eens vaststellen, wat zowel bij de 2V als bij de 144V de opgenomen stroom is. Dan weet je ook, hoe zwaar je trafo moet zijn. Je zou ook 2 aparte trafootjes kunnen nemen. Bijvoorbeeld 2x3V voor de gloei en 2x30V (met vermenigvuldiger) voor de 144V. Er zijn genoeg van deze trafootjes te koop.
Piet
De hoogspanning kan eventueel ook verkregen worden door een lagere spanning te verdubbelen of te verdrievoudigen.
Maar eerst moet je eens vaststellen, wat zowel bij de 2V als bij de 144V de opgenomen stroom is. Dan weet je ook, hoe zwaar je trafo moet zijn. Je zou ook 2 aparte trafootjes kunnen nemen. Bijvoorbeeld 2x3V voor de gloei en 2x30V (met vermenigvuldiger) voor de 144V. Er zijn genoeg van deze trafootjes te koop.
Piet
- Robert Gribnau
- []
-
28 jun 2024 21:56 - 28 jun 2024 22:02 #99685
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Voeding voor een batterijradio
Dag Huub,
Jouw voorstel is voor wat betreft de anodespanning slim.
Maar voor de voeding van de gloeidraden van de buizen is jouw voorstel om de 6,3 V tot 2 V te verlagen met behulp van weerstanden denk ik niet geschikt.
De K-buizen in deze radio moeten 2V gelijkspanning zien. Maar zelfs als je de 6,3 V wisselspanning gelijk zou richten met een brugcel (waardoor de spanning na de brugcel zelfs wat hoger zou zijn dan 6,3 V) of een diode, en dan wat capaciteit voor afvlakking, dan zou het verlagen van de spanning tot 2 V met alleen weerstanden denk ik geen oplossing zijn.
Dat komt volgens mij omdat de spanning over de gloeidraden bij inschakelen kort de volle spanning na de brugcel of diode zal zijn, dus flink wat meer dan 2V. Ik schat in dat de gloeidraden dat niet (vaak) zullen overleven.
Ik denk daarom dat jouw voorstel voor wat betreft de anodespanning, samen met wat Tjerk voorstelde voor de gloeispanning, een mooie oplossing voor het probleem van Peter kan zijn.
Jouw voorstel is voor wat betreft de anodespanning slim.
Maar voor de voeding van de gloeidraden van de buizen is jouw voorstel om de 6,3 V tot 2 V te verlagen met behulp van weerstanden denk ik niet geschikt.
De K-buizen in deze radio moeten 2V gelijkspanning zien. Maar zelfs als je de 6,3 V wisselspanning gelijk zou richten met een brugcel (waardoor de spanning na de brugcel zelfs wat hoger zou zijn dan 6,3 V) of een diode, en dan wat capaciteit voor afvlakking, dan zou het verlagen van de spanning tot 2 V met alleen weerstanden denk ik geen oplossing zijn.
Dat komt volgens mij omdat de spanning over de gloeidraden bij inschakelen kort de volle spanning na de brugcel of diode zal zijn, dus flink wat meer dan 2V. Ik schat in dat de gloeidraden dat niet (vaak) zullen overleven.
Ik denk daarom dat jouw voorstel voor wat betreft de anodespanning, samen met wat Tjerk voorstelde voor de gloeispanning, een mooie oplossing voor het probleem van Peter kan zijn.
Laatst bewerkt 28 jun 2024 22:02 door Robert Gribnau.
28 jun 2024 09:42 - 28 jun 2024 09:43 #99684
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Voeding voor een batterijradio
denk toch dfat de anode meer een probleem is als de gloeistroom
Gebruik .
Klein trafotje met stroom carocel prim de 127 ac of 110 gebruiken
gelijkrichten met diodens en de 6,3 verlagen sec gebruik trafo
met weerstanden tot 2.volt ..maar het is wel een gedoe totaal
met wat kennis daar van.. ach waarom zal men toch
voor die paar K.zenders Tja hij speel de radio meer ook niet .
huub
Gebruik .
Klein trafotje met stroom carocel prim de 127 ac of 110 gebruiken
gelijkrichten met diodens en de 6,3 verlagen sec gebruik trafo
met weerstanden tot 2.volt ..maar het is wel een gedoe totaal
met wat kennis daar van.. ach waarom zal men toch
voor die paar K.zenders Tja hij speel de radio meer ook niet .
huub
Laatst bewerkt 28 jun 2024 09:43 door Huub.
28 jun 2024 06:50 #99683
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Voeding voor een batterijradio
Of een buck regulator
zoals deze
bij meneer Ma vandaan. Of
deze
van Tinytronics. En die voeden met een 5 V USB voeding.
Tjerk, 9ZZ