Radio's van 1950 tot 1970
Voeding voor een batterijradio
04 jul 2024 10:09 #99701
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Voeding voor een batterijradio
Ik snap de vraag niet? Alle onderdelen staan erin. Als je junkbox een beetje gevuld is zou alles erin moeten zitten. Neem anders een ouwe radio als slopert. Of ben je maagdelijk op dit vlak? Ik wil je best aan het handje nemen maar ik moet dan wel weten waar ik aan toe ben qua ervaring.en welke componenten heb ik nodig?
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 jul 2024 07:00 #99699
door PeterMui
Beantwoord door PeterMui in topic Voeding voor een batterijradio
Goedemorgen,
allen bedankt voor de antwoorden. De voeding van PE9ZZ moet te bouwen zijn denk ik. Maar hoe het te bouwen en welke componenten heb ik nodig ?
Peter.
allen bedankt voor de antwoorden. De voeding van PE9ZZ moet te bouwen zijn denk ik. Maar hoe het te bouwen en welke componenten heb ik nodig ?
Peter.
30 jun 2024 07:17 - 30 jun 2024 07:18 #99692
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Kreeg de kolder in de kop en meteen maar een schakeling in LTSpice geknald:
Zoals gezegd, supersimpel. De triode zorgt ervoor dat de enige halfgeleider in dit circuit niet meer dan een volt of 20 op z'n anode krijgt (max 40 V). Deze voeding is bijzonder stabiel en varieert maar een paar mV tussen radio aan en radio uit (LoadSwitch).
Zoals gezegd, supersimpel. De triode zorgt ervoor dat de enige halfgeleider in dit circuit niet meer dan een volt of 20 op z'n anode krijgt (max 40 V). Deze voeding is bijzonder stabiel en varieert maar een paar mV tussen radio aan en radio uit (LoadSwitch).
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 30 jun 2024 07:18 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
30 jun 2024 06:41 #99691
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Een lineaire gloeistroomvoeding met LM317 is geeneens zo'n slecht idee. Geen storing in ieder geval wat je met een switcher wel kan hebben. Met een gelijkgerichte 6.3 V dissipeert-ie ongeveer 7*0.7=5 W en met een royaal koelblok kan-ie dat prima behappen. En met een ECL82 ofzo kan je een lief hoogspanningsvoedinkje maken. Schema is echt supersimpel, bij interesse wil ik wel wat op papier zetten (digitaal, dat dan weer wel).
Tjerk, 9ZZ
29 jun 2024 20:11 #99690
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Voeding voor een batterijradio
De hoogspanning kan het probleem niet zijn. Of de buizen nu met 140 of 144 V. gevoed worden zal weinig uitmaken. Een anode batterij zal na verloop van tijd steeds minder spanning afgeven totdat het toestel te slecht of helemaal niet meer speelt door bijv. afslaan van de oscillator.
Voor de gloeispanning zou je gebruik kunnen maken van een LM317, die is regelbaar vanaf 1,25 V. en mag max. 1,5 A. leveren. Als ingangsspanning zou je de gelijkgerichte 6,3 V. kunnen gebruiken.
Voor de hoogspanning is met bijv. een eindpenthode een prachtige regelbare voeding te maken.
Je kunt dan gebruik maken van een standaard voedingstrafo.
Groeten,
Peter
Voor de gloeispanning zou je gebruik kunnen maken van een LM317, die is regelbaar vanaf 1,25 V. en mag max. 1,5 A. leveren. Als ingangsspanning zou je de gelijkgerichte 6,3 V. kunnen gebruiken.
Voor de hoogspanning is met bijv. een eindpenthode een prachtige regelbare voeding te maken.
Je kunt dan gebruik maken van een standaard voedingstrafo.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- Robert Gribnau
- []
-
29 jun 2024 19:58 #99689
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Voeding voor een batterijradio
De service manual geeft aan dat deze radio 16,75 mA van de 144 V bron trekt.
De gloeistroom van de buizen is opgeteld 0,725 A.
De gloeistroom van de buizen is opgeteld 0,725 A.