Radio's van 1950 tot 1970
Probleem en raadsel Erres KY508
19 dec 2023 18:29 #98701
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Probleem en raadsel Erres KY508
Heb je de EBC41 al verwisseld? Van deze buis is al vaker dit probleem beschreven.
Groet, Jan
Groet, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
19 dec 2023 15:50 #98700
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Probleem en raadsel Erres KY508
Cees- pa1dba
19 dec 2023 15:24 #98699
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Probleem en raadsel Erres KY508
Zou zomaar kunnen.Is dit een onbekend type3?
Kennelijk is dat niet goed gegaan. Als de massa-aansluiting van de potmeter niet met massa is verbonden is het volume altijd maximaal. Het lijkt erop dat dat in jouw geval zo is. Nameten en verhelpen.doorgemeten
Tjerk, 9ZZ
19 dec 2023 14:29 #98698
door Dualist
Probleem en raadsel Erres KY508 werd gestart door Dualist
Hallo allemaal,
Eerst even voorstellen, ik ben Jans en liefhebber van oude buizenradios en oude (Dual) platenspelers en verwoed MG en KG luisteraar.
Nu had ik eerst een mooie Nordmende Tannhauser 58 in de woonkamer die ik zelf had opgeknapt, en daarvoor een Othello 58 en een Fidelio 57 maar die zijn door plaatsgebrek en verhuizing allemaal naar een andere eigenaar gegaan.
Nu de verhuizing al weer een tijdje achter de rug is bedacht ik me dat ik al een jaar of 3 een oude Erres KY508 had staan die van de ene naar de andere garagevliering was verhuisd en ben begonnen met het opknappen van deze radio,
Na wat testen bleek er toch nog leven in te zitten en de kast kwam aardig goed onder het vuil vandaan.
Condensatoren, schaallampjes vervangen en hoera hij speelt en ontvangt op alle golflengtes boven verwachting.
Nu eerst het raadsel, volgens van der Heem schema is dit een KY508 type 1 met o.a. ECH 21 en 2x EAF42.
Type 2 had ECH42, EF41 en EBC41 als eerste 3 buizen.
Mijn KY508 heeft ECH21, EAF42 en EBC41 als eerste 3 buizen.
Is dit een onbekend type3 ?
En dan nu het probleem, de radio speelt op een luide kamersterkte en zonder vervorming, maar het volume is niet te regelen.
Potmeter eruit, uit elkaar gehaald en gereinigd, doorgemeten en weer gemonteerd, zelfde probleem.
Als iemand hier een oplossing weet of mogelijke oorzaak zou dit zeer welkom zijn.
Eerst even voorstellen, ik ben Jans en liefhebber van oude buizenradios en oude (Dual) platenspelers en verwoed MG en KG luisteraar.
Nu had ik eerst een mooie Nordmende Tannhauser 58 in de woonkamer die ik zelf had opgeknapt, en daarvoor een Othello 58 en een Fidelio 57 maar die zijn door plaatsgebrek en verhuizing allemaal naar een andere eigenaar gegaan.
Nu de verhuizing al weer een tijdje achter de rug is bedacht ik me dat ik al een jaar of 3 een oude Erres KY508 had staan die van de ene naar de andere garagevliering was verhuisd en ben begonnen met het opknappen van deze radio,
Na wat testen bleek er toch nog leven in te zitten en de kast kwam aardig goed onder het vuil vandaan.
Condensatoren, schaallampjes vervangen en hoera hij speelt en ontvangt op alle golflengtes boven verwachting.
Nu eerst het raadsel, volgens van der Heem schema is dit een KY508 type 1 met o.a. ECH 21 en 2x EAF42.
Type 2 had ECH42, EF41 en EBC41 als eerste 3 buizen.
Mijn KY508 heeft ECH21, EAF42 en EBC41 als eerste 3 buizen.
Is dit een onbekend type3 ?
En dan nu het probleem, de radio speelt op een luide kamersterkte en zonder vervorming, maar het volume is niet te regelen.
Potmeter eruit, uit elkaar gehaald en gereinigd, doorgemeten en weer gemonteerd, zelfde probleem.
Als iemand hier een oplossing weet of mogelijke oorzaak zou dit zeer welkom zijn.