Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Probleem en raadsel Erres KY508

Meer
19 dec 2023 18:29 #98701 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Probleem en raadsel Erres KY508
Heb je de EBC41 al verwisseld? Van deze buis is al vaker dit probleem beschreven.

Groet, Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 dec 2023 15:50 #98700 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Probleem en raadsel Erres KY508
contakt 4 en 5 van de draaischakelaar onderbreekt ?

Cees- pa1dba

Meer
19 dec 2023 15:24 #98699 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Probleem en raadsel Erres KY508

Is dit een onbekend type3?
Zou zomaar kunnen.

doorgemeten
Kennelijk is dat niet goed gegaan. Als de massa-aansluiting van de potmeter niet met massa is verbonden is het volume altijd maximaal. Het lijkt erop dat dat in jouw geval zo is. Nameten en verhelpen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
19 dec 2023 14:29 #98698 door Dualist
Hallo allemaal,
Eerst even voorstellen, ik ben Jans en liefhebber van oude buizenradios en oude (Dual) platenspelers en verwoed MG en KG luisteraar.
Nu had ik eerst een mooie Nordmende Tannhauser 58 in de woonkamer die ik zelf had opgeknapt, en daarvoor een Othello 58 en een Fidelio 57 maar die zijn door plaatsgebrek en verhuizing allemaal naar een andere eigenaar gegaan.
Nu de verhuizing al weer een tijdje achter de rug is bedacht ik me dat ik al een jaar of 3 een oude Erres KY508 had staan die van de ene naar de andere garagevliering was verhuisd en ben begonnen met het opknappen van deze radio,
Na wat testen bleek er toch nog leven in te zitten en de kast kwam aardig goed onder het vuil vandaan.
Condensatoren, schaallampjes vervangen en hoera hij speelt en ontvangt op alle golflengtes boven verwachting.
Nu eerst het raadsel, volgens van der Heem schema is dit een KY508 type 1 met o.a. ECH 21 en 2x EAF42.
Type 2 had ECH42, EF41 en EBC41 als eerste 3 buizen.
Mijn KY508 heeft ECH21, EAF42 en EBC41 als eerste 3 buizen.
Is dit een onbekend type3 ?
En dan nu het probleem, de radio speelt op een luide kamersterkte en zonder vervorming, maar het volume is niet te regelen.
Potmeter eruit, uit elkaar gehaald en gereinigd, doorgemeten en weer gemonteerd, zelfde probleem.
Als iemand hier een oplossing weet of mogelijke oorzaak zou dit zeer welkom zijn.

Gemaakt door Kunena