Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Matig geluid: Philips B2X 92A /..

Meer
08 jul 2023 11:17 #97472 door skandiluxe
Moet eerst iets rechtzetten,het is n.l niet het zelfde chassis maar wel praktisch
het zelfde concept.Als je deze,kleine, verschillen kunt lokaliseren zou het probleem
misschien opgelost zijn.Bedoelde met meten,wat ik hier aan mijn toestel kan doen,om eventuele verschillen te constateren met Jan z'n toestel.
And

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jul 2023 01:14 #97469 door Ben Dijkman
Hallo Andries.
Met  B2X12A toestellen heb ik dit probleem ook nog nooit gehad. Die klinken i.d.d wel helder en zuiver
Je bent wel erg zeker van jou zaak zo lijkt het
Als Jan zijn toestel eens bij jou wil langsbrengen...wellicht vindt jij de oorzaak.
Zal ook de tips van Peter nog eens checken.
Ben in elk geval blij dat ik niet de enige ben die dit probleem niet wist te tekkelen.

Handtekening

Meer
07 jul 2023 20:44 #97468 door skandiluxe
Heb hier de B2X12A staan en even onderspanning gezet.Dit is ongeveer hetzelfde chassis.
Toen ik'm kreeg was C26 de schuldige van zwakke ontvangst,controleren dus.
Het toestel speelt zowel op AM en FM heel mooi,kan het volume opdraaien tot het vervormt.Gebruik een halve golf dipooltje d.m.v twee stukjes draad van 75cm lengte
achter een kast vertikaal.De FM band zit vol zenders en geen storing.
Jan,als alles goed meet en de spanningen kloppen is het een klus om je tanden in te zetten.
Als ik iets voor je moet meten in dit toestel,zeg het maar.
An3s
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman

Meer
07 jul 2023 20:36 #97467 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Matig geluid: Philips B2X 92A /..
Hoi Jan,

Onze medeforummer Kees van Dijke heeft hier mooie oplossingen voor.
Hij heeft in diverse van dit soort kleine U’tjes de LF schakeling wat aangepast om een wat betere en minder krijsende weergave te krijgen.
Er worden loudness schakelingetjes en aanpassingen aan de parallel C over de anode van de eindbuis voorgesteld.
Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd maar het is zeker hard nodig bij deze schreeuw toestelletjes!

Wellicht komt Kees zelf ook met zijn tips.

groet Frank

Meer
07 jul 2023 17:47 #97466 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Matig geluid: Philips B2X 92A /..
Ik heb hetzelfde toestel enkele jaren helemaal binnenste buiten gekeerd. Staat beschreven op het buurforum. Ik heb de fout niet kunnen vinden. Bij mij treed de schorre onzuivere weergave op bij FM, AM en PU. Alle instellingen en onderdelen van de LF versterker zijn goed. Heb de UL 84 en UABC80 verwisseld. Ben zelfs zover gegaan door de UGT en luidspreker om te wisselen met onverdachte exemplaren. Niets heeft geholpen. Ben benieuwd wie het verlossende antwoord geeft. Groet, Jan

Meer
07 jul 2023 17:20 #97465 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Matig geluid: Philips B2X 92A /..
Het vervangen van de 3,2 uF elco door een 4,7 uF is geen probleem. Dat de FM niet helemaal zuiver klinkt kan komen door een versleten UABC80. De twee dioden zijn dan te veel verschillend geworden om een goede detectie mogelijk te maken. Ook kan de discriminator iets ontregeld zijn. Dit is te verhelpen door de kern iets te verdraaien, echter meestal zit deze vast. Deze hoeft maar iets verdraaid te worden,
Dit komt vaak voor.
Dat de FM zachter is, is bij de meeste toestelletjes het geval, kan ook komen door te weinig MF-versterking, bijvoorbeeld door verlopen schermrooster weerstanden. Controleer deze dus ook.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena