Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX433A
24 dec 2022 13:39 #96369
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Philips BX433A
Mooie fotos en het kabeltje bestaat zo te zien uit 1 lengte van 2x 23cm.
In het centrale midden van deze kabel zit een holnietje geklemd en aan beide uiteinden ook.
Dat midden holnietje klem je met een gewoon tangetje dicht en doe er een beetje soldeertin op.
Datzelfde doe je aan beide uiteinden op de aangegeven afstanden van 23cm.
Het geheel moet dan passen volgens de tekening.
Je kunt mij een p.m. sturen met je adres dan stuur ik je de kabel plus holnietjes als je het zelf wil maken.
Hoor wel of er nog andere ideeen zijn en groet, Ben
In het centrale midden van deze kabel zit een holnietje geklemd en aan beide uiteinden ook.
Dat midden holnietje klem je met een gewoon tangetje dicht en doe er een beetje soldeertin op.
Datzelfde doe je aan beide uiteinden op de aangegeven afstanden van 23cm.
Het geheel moet dan passen volgens de tekening.
Je kunt mij een p.m. sturen met je adres dan stuur ik je de kabel plus holnietjes als je het zelf wil maken.
Hoor wel of er nog andere ideeen zijn en groet, Ben
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 dec 2022 10:49 #96367
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic Philips BX433A
Ik heb de radio nu uitgekast. Ik zal na terugmontage de voltage van het stuurrooster opnieuw meten.
De draaibare ferrietantenne werkt weer.
De fietskabel is weliswaar dunner als een handremkabel, maar inderdaad te dik.
Dit is de positie waar het kabeltje nodig is: de twee trommels van de kop en de potmeter.
Ik heb een studie gemaakt van de tekening hoe het gezeten heeft op de tekening:
Er is wel vraag bij hoe deze tekening te duiden:
Het lijkt erop dat de kabel na montage vastgezet wordt met een klein koperen hulsje wat vastgeklemd wordt.
De foto naast het schema is een stukje van het originele draad, met het klemmetje.
Het is een één op één aandrijving en geen 360 graden draaibare potmeter.
De trommel op de potmeter kan eraf, dus ik denk dat na montage en de juiste lengte de aandrijving moet werken.
De draaibare ferrietantenne werkt weer.
De fietskabel is weliswaar dunner als een handremkabel, maar inderdaad te dik.
Dit is de positie waar het kabeltje nodig is: de twee trommels van de kop en de potmeter.
Ik heb een studie gemaakt van de tekening hoe het gezeten heeft op de tekening:
Er is wel vraag bij hoe deze tekening te duiden:
Het lijkt erop dat de kabel na montage vastgezet wordt met een klein koperen hulsje wat vastgeklemd wordt.
De foto naast het schema is een stukje van het originele draad, met het klemmetje.
Het is een één op één aandrijving en geen 360 graden draaibare potmeter.
De trommel op de potmeter kan eraf, dus ik denk dat na montage en de juiste lengte de aandrijving moet werken.
23 dec 2022 18:27 #96365
door Ben
Beantwoord door Ben in topic Philips BX433A
Ook gefeliciteerd en zeker met je tekst "spelen zal hij" dat toont doorzettingsvermogen.
Een fietskabel is veel te dik en maak je het probleem groter, origineel is meestal 0,3mm.
Heb nog een rol met 0,3mm staalsnaar en zou wel een kabeltje voor je kunnen maken.
Meet eerst de dikte en maak daarna een foto van de aanhechtingen, mogelijk kan ik je helpen.
Groet, Ben
Een fietskabel is veel te dik en maak je het probleem groter, origineel is meestal 0,3mm.
Heb nog een rol met 0,3mm staalsnaar en zou wel een kabeltje voor je kunnen maken.
Meet eerst de dikte en maak daarna een foto van de aanhechtingen, mogelijk kan ik je helpen.
Groet, Ben
Minder
Meer
23 dec 2022 18:14 #96364
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Philips BX433A
Proficiat Gino !
Hardnekkig gebleven en zo dus de zaak opgelost !
Juist één ding: de stuurrooster EL84 ( pin 2) moet wel nul Volt zijn, anders zal de EL84 snel slecht worden.
Hardnekkig gebleven en zo dus de zaak opgelost !
Juist één ding: de stuurrooster EL84 ( pin 2) moet wel nul Volt zijn, anders zal de EL84 snel slecht worden.
23 dec 2022 16:07 #96363
door Gino
Nu is de hoge/lage tonenoverbrening een staalkabeltje wat gebroken is.
In de zoektocht naar een vervanger vond ik er een in een Sturmey Archer 3 versnellingskabel. De kern van deze bowdenkabel lijkt bruikbaar, maar is iets dikker dan het origineel.
In de zoektocht naar een vervanger vond ik er een in een Sturmey Archer 3 versnellingskabel. De kern van deze bowdenkabel lijkt bruikbaar, maar is iets dikker dan het origineel.
23 dec 2022 09:57 #96361
door Gino
Nu het geluid goed is kan ik verder.
Ik heb nu strijd te leveren met de draadbediening van zowel de draaibare ferrietantenne als ook de hoge/lage tonen.
De ferrietantenne draad is gebroken, dus dat wordt een nieuwe draad.
De kabel tussen de draaiknop en de potmeter van de hoge/lage tonen is los. Niet gebroken, maar zit nog aan beide uiteinden vast maar wel met veel speling.
Maar dit is priegelen met wat inzicht, ik heb het schema. Dus dat moet wel lukken.
Ik heb nu strijd te leveren met de draadbediening van zowel de draaibare ferrietantenne als ook de hoge/lage tonen.
De ferrietantenne draad is gebroken, dus dat wordt een nieuwe draad.
De kabel tussen de draaiknop en de potmeter van de hoge/lage tonen is los. Niet gebroken, maar zit nog aan beide uiteinden vast maar wel met veel speling.
Maar dit is priegelen met wat inzicht, ik heb het schema. Dus dat moet wel lukken.