Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Reparatie/restauratie Graetz 518D

Meer
03 okt 2022 15:15 #95827 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Reparatie/restauratie Graetz 518D

vervang gewoon Allen condensators  bij brom ook de HSP Elco,s
Nee, dat moet-ie nou juist niet doen! Alleen de relevante C'tjes. C142 is relevant.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 okt 2022 09:48 - 03 okt 2022 10:02 #95826 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Reparatie/restauratie Graetz 518D
Ik heb ook nog eens een Greatz melodia gehad
Luike radio wel met goede zenders ont vangst
Maar verdiep je toch eerst in het schema
aan mijn melodia het ik nog veeel vervangen
Bromt de radio . zo ja ik heb de twee HSP elgo,s vervangen
En meerderen condensators kan wel zeggen alles ook de ratel c,
Buizen van dit toetel .?? testen bvb
 Het besten is dus heb ik dus onder vonden met de Greatz 
 vervang gewoon Allen condensators  bij brom ook de HSP Elco,s 
 Later de buizen ???  enkelen ....Zet de LS bouten  vast 

succes . Huub
Laatst bewerkt 03 okt 2022 10:02 door Huub.

Meer
03 okt 2022 07:07 - 03 okt 2022 07:08 #95825 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Reparatie/restauratie Graetz 518D

Draai ik de lampje nu uit dan komt het geluid weer terug. Ik heb niet het idee dat de lampje die ik gebruikt een te hoge stroom vragen..
Kan iemand mij vertellen waar ik moet zoeken? Is het probleem opgelost als ik de condensatoren vervang?
Correlatie ≠ causatie. Ik denk dat C142 lek is en de arme eindbuis in verzadiging wordt gestuurd. Lampjes hebben er niks mee te maken.

Overigens nooit zonder enige kennis van zaken componenten gaan vervangen.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 03 okt 2022 07:08 door PE9ZZ.

Meer
02 okt 2022 23:06 #95824 door winand
Beantwoord door winand in topic Reparatie/restauratie Graetz 518D
Hallo Mauk
Hopelijk heeft deze radio niet jaren ergens gestaan zonder dat hij heeft gespeelt.
Normaal moet je zo'n radio langzaam opstarten.
Klik boven eens op radio opstarten.
gr. Winand

winand

Meer
02 okt 2022 19:25 #95823 door admin
Beantwoord door admin in topic Reparatie/restauratie Graetz 518D
Welkom bij de buizenradioclub, Je hebt al een belangrijke ontdekking gedaan over elektronenbuizen. Ze hebben een gloeidraad die de werking in gang zet. Deze spanning voor de gloeidraad is 6,3 volt.

De lampjes die je noemt zijn lvoor de schaal verlichting meestal 6,3 - 7 volt en ongeveer 300mA.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Henk van 't Kruis

Meer
02 okt 2022 13:24 #95821 door maukbooij
Ik heb mij vandaag aangemeld bij deze site omdat ik wat vragen heb over een Graetz Melodia 518D en ben benieuwd of jullie mij wat verder kunnen helpen. Ik heb ervaring met moderne elektronica maar dit is even wat anders.. paniek geen PCB..

Als ik de radio inschakel duurt het even voordat hij geluid geeft, laat ik zeggen dat ik een minuut moet wachten en dan wordt het geluid langzaam harder/ komt het op.. Is dit normaal bij dit soort buizenradio's?  Het lijkt wel een RC tijd.. 

Verder ben ik er inmiddels achter dat er gloeilampjes in de radio zitten.. Deze waren allemaal kapot. Hier zit ook een probleem. Wat ik gedaan heb is de radio ingeschakeld, een minuut gewacht totdat het geluid opkomt daarna de lampjes aangedraaid zodat ze gaan branden. Na enkele minuten dempt het geluid totdat het weg is alsof de spanning inzakt. De lampjes blijven gewoon branden. Draai ik de lampje nu uit dan komt het geluid weer terug. Ik heb niet het idee dat de lampje die ik gebruikt een te hoge stroom vragen..
Kan iemand mij vertellen waar ik moet zoeken? Is het probleem opgelost als ik de condensatoren vervang?

Heb de een snelle blik geworpen op de condensatoren van merk Ero. Eigenlijk staan de waarden hier goed op. 
Op eentje na, hier staat op 5000 500V AC deze zit in de buurt van de gelijkrichtbrug. Op de schema staat 50uF.. Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad 50uF is?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden. Groet Mauk

Gemaakt door Kunena