Radio's van 1950 tot 1970
B7X73A volumeregelaar stuk
28 jun 2022 21:24 - 28 jun 2022 21:26 #95016
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic B7X73A volumeregelaar stuk
Ik meen me te herinneren dat het schema 800k +100k+100k aangeeft.
Maar goed dat maakt verder niet uit voor de werking.
Bij de B8X72A heb ik die ook eens moeten vervangen.
Inderdaad erg service onvriendelijk
Je komt handen tekort.
Maar goed dat maakt verder niet uit voor de werking.
Bij de B8X72A heb ik die ook eens moeten vervangen.
Inderdaad erg service onvriendelijk
Je komt handen tekort.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 28 jun 2022 21:26 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 jun 2022 21:07 #95014
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B7X73A volumeregelaar stuk
Nou, toch de stoute schoenen aangetrokken en de potmeter eruit gegeten. Wat een absoluut drama is dat zeg. Je kan nergens bij, de beugel waar de potmeter opzit is ook bevestigingspunt van de snaren van de afstemming dus die kan er niet af. In arren moede maar zoveel mogelijk draadjes eraan laten zitten zodat terugmonteren niet een nog groter drama wordt. Philips moet zich met terugwerkende kracht diep schamen voor zo'n service-onvriendelijk ontwerp!
Maar goed. De potmeter was dolgedraaid en dat klopte dus ook wel:
Het nokje wat tegen de stop komt was helemaal verbogen:
net als de eindstop zelf:
Meteen alle ouwe contactspray eruit gepoetst en een beetje CC390 erin gespoten. Wel een raar effect: als ik mijn Fluke 77 op ohmstand erop aansluit en ik draai naar de hoge volumes met de meetpennen op de loper en massa lijkt het alsof de potmeter kraakt maar als ik dan stop met draaien stabiliseert de waarde zich. Geen idee wat dat voor maf verschijnsel is. Misschien statische electriciteit?
Maar goed. De potmeter was dolgedraaid en dat klopte dus ook wel:
Het nokje wat tegen de stop komt was helemaal verbogen:
net als de eindstop zelf:
Meteen alle ouwe contactspray eruit gepoetst en een beetje CC390 erin gespoten. Wel een raar effect: als ik mijn Fluke 77 op ohmstand erop aansluit en ik draai naar de hoge volumes met de meetpennen op de loper en massa lijkt het alsof de potmeter kraakt maar als ik dan stop met draaien stabiliseert de waarde zich. Geen idee wat dat voor maf verschijnsel is. Misschien statische electriciteit?
Tjerk, 9ZZ
16 jun 2022 16:04 #94889
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
De eigenaar heeft nog een tweede radio dus zo'n ramp is het niet maar wel jammer natuurlijk. Ook omdat ik geen idee heb wat er nu is gebeurd!
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
16 jun 2022 10:51 #94886
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic B7X73A volumeregelaar stuk
Dat is balen, Tjerk.
Die potmeter met 2 loudness tappen is erg lastig te vinden, hoop dat je hem kan herstellen.
Ik had ooit het geluk de laatste 2 bij Ben Dijkman te kopen, maar die zijn inmiddels op.
Optie is natuurlijk een pot met 1 tap en loudness schema volgens Kees v. Dijk.
Succes!
Die potmeter met 2 loudness tappen is erg lastig te vinden, hoop dat je hem kan herstellen.
Ik had ooit het geluk de laatste 2 bij Ben Dijkman te kopen, maar die zijn inmiddels op.
Optie is natuurlijk een pot met 1 tap en loudness schema volgens Kees v. Dijk.
Succes!
Cees- pa1dba
16 jun 2022 08:18 #94880
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Het enigste wat ik me kan voorstellen is dat de massalip is afgebroken van de koolbaan. Dat is dus niet meer goed te krijgen. Kudt... Hoe dan ook, die potmeter zal ik eruit moeten halen. En je kan er zo goed bij! Kan die radio nog de deur niet uit...
Tjerk, 9ZZ
16 jun 2022 08:03 #94879
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
B7X73A volumeregelaar stuk werd gestart door PE9ZZ
Nu wreekt zich mijn gebrek aan ervaring met plano's. Met heel veel pijn en moeite een nieuw rubbere rollertje erin gepriegeld (waarvoor dank, Ben!) kom ik erachter dat niet alleen had ik de knoppenbrug van de glasplaat moeten halen, die nu natuurlijk behoorlijk verkloot is, maar nu blijkt de volumeregelaar ook nog dolgedraaid te zijn. Hij draait dus door z'n stuit heen en het geluid gaat niet naar nul. Wat heb ik nu weer om zeep geholpen?
Wat is dit overigens een draak om aan te werken zeg...
Wat is dit overigens een draak om aan te werken zeg...
Tjerk, 9ZZ