header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Radio's van 1950 tot 1970

Grundig 4090 zauberklang

Lees meer
02 jan 2022 19:30 - 02 jan 2022 19:32 #93411 door mcmarkyv
Hallo forum,

Mijn schoonvader heeft jaren geleden van een familielid uit Duitsland een oude buizenradio gekregen, een Grundig 4090 zauberklang. Er zat geen stekker meer aan en hij diende vooral als decorstuk. Onlangs vroeg hij mij of ik er een stekker aan kon zetten. Ik ben zeker geen electronica expert, maar de echte basisdingen lukken me wel. Hij wil de radio gaan gebruiken mocht de radio het nog doen.

Bij het openschroeven stuitte ik op een erg stoffige binnenkant (zie foto's). Via een collega die wat meer thuis is in electronica kreeg ik tips hoe ik m voorzicht zou kunnen opstarten (10 seconden stroom erop, daarna 15 minuten rust en dat 5 keer). Dit ging goed, geen geknetter of gesis en ik zag zowaar een paar buizen oplichten. Na de vijfde keer heb ik wat met de bedieningsknoppen gerommeld. Ik kreeg geen zender te pakken, maar er kwam wel ruis uit de luidsprekers.

Nu heb ik een paar opties:
- de radio helemaal schoon (laten) maken en dan hopen dat ie het echt nog doet
- de radio enigszins schoonmaken en er een bluetooth ontvanger inzetten, zodat mijn schoonvader de luidsprekers kan gebruiken
- de radio dichtschroeven en het als decorstuk blijven gebruiken

De vraag die ik nu heb: is dit specifieke model de moeite en het geld van het opknappen waard? Daarbij meewegend de huidige staat van de binnenkant, het wel/niet zeldzaam zijn van het type en het feit dat analoge radio nog maar beperkt beschikbaar is. Het is niet de bedoeling om er bijvoorbeeld honderd euro of meer in te stoppen.

Alvast bedankt voor eventuele tips, overwegingen, etc!










Bijlagen:
Laatst bewerkt 02 jan 2022 19:32 door mcmarkyv.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 jan 2022 20:23 #93413 door adminhenk
Beantwoord door adminhenk in topic Grundig 4090 zauberklang
Als je de radio dagelijks wilt gaan gebruiken, is enig werk (revisie) zonder meer noodzakelijk.
 

Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mcmarkyv

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 jan 2022 20:35 #93414 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Grundig 4090 zauberklang
Ik zou die stekker er maar heel snel weer afhalen en de radio als decoratie gebruiken.
Ten eerste heeft jouw electronica vriend geen verstand van het opstarten van een oude radio.
Ten tweede is het netsnoer zwaar beschadigd waardoor er brand kan ontstaan.
Ten derde zoek een kennis met meer verstand die de radio gratis voor je op wil knappen.
Een veilig nieuwjaar gewenst en groet, Ben

 
 

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mcmarkyv

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 jan 2022 21:24 #93417 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Grundig 4090 zauberklang
Er is zo te zien ook aardig in gerommeld. Ik zie een stuk snoer dat aan één kant los ligt, weliswaar afgeplakt, maar toch….. Waarschijnlijk heeft het met het afkoppelen van de luidspreker(s) te maken.
Ik zie zowiezo ook al twee spinnen zitten.
Er is best nog wel wat van dit toestel te maken, maar daar zijn toch kosten aan verbonden.
Wat de analoge ontvangst betteft: Op de AM is buiten een plaatselijke zender nauwelijks meer wat te beleven, op de FM zijn de meeste zenders nog in de ether (behalve bijvoorbeeld radio 5), wat dat betreft is het nog wel de moeite waard (als de muziek je tenminste aanstaat). En dat blijft de eerste jaren nog wel zo.
Bluetooth gebruik kan ook nog wel interessant zijn.

En inderdaad, de steker er maar weer af halen en het snoer achter de achterplaat opbergen. Zo is het levensgevaarlijk.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mcmarkyv

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 jan 2022 23:01 #93419 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Grundig 4090 zauberklang
Als mensen bij mij komen met een toestel in de handen voor reparatie met direct al de mededeling dat het niet te veel mag kosten...
Dan krijgen ze van mij  als antwoord : "Dan moet u niet bij mij zijn" 


Er zit nogal wat  werk in het reviseren van zo'n toestel als je het goed wil doen.
Zelf geef ik 2 jaar garantie op een totale revisie die ik uitgevoerd heb.
 .
Doorgaans zitten er 18 condensatoren in een Grundig radio die allemaal gegarandeerd uitgedroogd/ lek /verrot zijn en daarom absoluut per direct aan vervanging toe zijn. Je kan ze laten zitten als de radio nog wel werkt maar de  gevolgschade is ,zeker bij Grundig  toestellen, dat je transformator op zal fikken. Reparatie zal dan zeker niet meer lonen in de meeste gevallen.

18 condensatoren  x (gemiddelde prijs) 2 euro..................................36€
Er kan 1 elco slecht/lek zijn................................................................16€
Schaalkoord is doorgaans ook wel gaar of hard en stug  geworden of  heeft slijtage plekken 3€
Daarvoor moet n.b  de afstemschaal verwijderd worden wat ook een riskant klusje kan zijn

Als alles helemaal meezit en er verder niks aan de hand is zit je nu alleen aan onderdelen al op 55€

Uitkasten ,alles schoonmaken en zonder schade te maken alles weer heel voorzichtig  weer terug monteren.
Kast schoonmaken van binnen en de buitenkant helemaal netjes schoonmaken evt. bijwerken en mooi oppoetsen
Uurtjes Soldeerwerk.
Klein materiaal, poetsmiddelen, gereedschap.

Als ik dus gratis zou werken kost het mijzelf al aan onderdelen 55 €.
Voor een zaterdag werken aan jou toestel welke daarna weer helemaal in topconditie is met 2 jaar garantie...
Wat mag dat kosten ??
Ik hoop dat u nu begrijpt dat als een klant meteen al zegt dat het geen 100 euro mag kosten ik meteen de deur weer dichtgooi.

Het komt ook wel eens voor dat er iemand komt  met een toestel van vader/ moeder  of oma/opa en daar heel mooie herinneringen aan heeft (daarover vaak ook meteen al ronduit verteld) .Wil dat toestel dolgraag weer werkend hebben en zelf ook weer gaan gebruiken ook als dierbare herinnering aan....
Als ik aan alles merk dat zo'n persoon wel heel graag ervoor wil betalen ...maar het geld echt niet kan missen.....
Dan zet ik HEEL GRAAG  alles in werk om dat toestel weer tip top klaar te krijgen...ook al zou ik maar 1 tientje krijgen.







 




 

Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke, lampje, Ben, Cees PA1DBA, RR1957, mcmarkyv

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 jan 2022 12:13 #93432 door mcmarkyv
Beantwoord door mcmarkyv in topic Grundig 4090 zauberklang
Hallo,

hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

Allereerst excuses voor de verwarring: het gedeelte van de stekker heb ik eerst veilig gemaakt, vóórdat ik de radio heb aangesloten (alleen het begin van het netsnoer was verweerd, dat deel heb ik verwijderd maar daarna niet meer gefotografeerd...).

Ik ga met jullie antwoorden terug naar mijn schoonvader, dan mag hij beslissen wat hij er voor over heeft c.q. er mee wil doen. Het is mij duidelijk dat reviseren wel tot de mogelijkheden behoort, maar dat daar zeker (terecht!) een prijskaartje aan hangt. Gezien de afwezigheid van reacties in de trant van "wow, dat is een zeldzaam exemplaar" hoef ik me ook niet bezwaard te voelen als we de radio niet reviseren en als decorstuk of bluetooth ontvanger gaan gebruiken.

Nogmaals, bedankt voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • Graetz Musica 517K
  • Fotograaf: Wout Frenay
  • Categorie: OVERIGE FOTOS
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Foto's collectie WoutAlmere
  • IMG_20171122_104920
  • Fotograaf: henk
  • Categorie: Philips BX740A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Revisie BX740A
  • academy
  • Fotograaf: H van t Kruis
  • Categorie: GRAMMOFOONSPELERS
  • Downloads: 94
  • Omschrijving: academy grammofoons

JoomTreeview

JoomSearch