Radio's van 1950 tot 1970
B7X43A radio kraakt weer
11 dec 2021 09:23 #93167
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic B7X43A radio kraakt weer
Dank jullie beide voor jullie reacties. Die komen overeen met mijn gevoel hierbij. Ik zal eerst maar eens minimaal een jaar aankijken bij deze radio. Deze radio staat vrijwel dagelijks aan. Wanneer deze dan niet meer gaat kraken door deze condensator dan is het gewoon een slecht exemplaar geweest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
11 dec 2021 08:41 #93165
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic B7X43A radio kraakt weer
ik vervang deze altijd door blauwe ceramische schijfcondensatoren 600v. Deze kocht ik eens met de 100 op ebay voor niets. Werken prima al jaren , mischien heb je toevallig een slechte genomen. Zijn producten aan de lopende band geproduceerd.kan altijd een slechte bijzitten want normaal zijn zilver mica c vrij betrouwbaar
11 dec 2021 07:38 #93164
door Franc
Beantwoord door Franc in topic B7X43A radio kraakt weer
Raar dat een zilver/mica hier aan het doorslaan is!
En een 500V C is hier prima!
Er staat bij een werkend toestel ong 70 V gelijkspanning op en nog een kleine wisselspanningscomponent.
Alleen bij inschakelen kan de gelijkspanning misschien even pieken, maar nooit geen 500V.
Dat betekent dat deze zilver/mica C’s nog veel slechter zijn dan het ceramisch buisje dat hij vervangt!
Ik zou er weer een keramische C inzetten van 150p van minimaal 500V of een (M)KP type.
Wel beide C’s vervangen uit voorzorg.
mvg Frank
En een 500V C is hier prima!
Er staat bij een werkend toestel ong 70 V gelijkspanning op en nog een kleine wisselspanningscomponent.
Alleen bij inschakelen kan de gelijkspanning misschien even pieken, maar nooit geen 500V.
Dat betekent dat deze zilver/mica C’s nog veel slechter zijn dan het ceramisch buisje dat hij vervangt!
Ik zou er weer een keramische C inzetten van 150p van minimaal 500V of een (M)KP type.
Wel beide C’s vervangen uit voorzorg.
mvg Frank
10 dec 2021 22:59 #93162
door Henielma
B7X43A radio kraakt weer werd gestart door Henielma
Een maand of 10 geleden mijn B7X43A radio helemaal opgeknapt en prima spelend gemaakt. Helaas geeft deze radio aan de rechterzijde uit de luidspreker een krakend geluid. Ik weet dat dit vaak de anode condensator van de ECC83 voorversterkerbuis is die een beetje doorslaat/lekt. Deze condensator C64 heb ik 10 maanden geleden vervangen door een zilver/mica condensator van 150 pF. Maar deze 500V condensator geeft dus na een maand of 10 een krakend geluid.
Mijn vraag is of dit exemplarisch is en dus eigenlijk toeval of dat ik hier een verkeerde condensator type gekozen heb?
Mijn vraag is of dit exemplarisch is en dus eigenlijk toeval of dat ik hier een verkeerde condensator type gekozen heb?