Radio's van 1950 tot 1970
BX998
12 okt 2021 12:51 #92568
door marc1966
Handtekening
Goedenmiddag Peter
Je bedoelt die lange strip die bewogen word tijdens veranderen van zender via de druk knoppen ?
Ik vind het dan raar dat na een poosje de radio stiller word en als ik dan de zendernaald naar links draai richting de 100 dat ik daar wel weer een andere zender hoor een duitse zender .
Maar ik zal die contactbaan eens nazien .
Ik vermoed dat het in een buis zit maar ga ff kijken
Thanks voor de tip
Je bedoelt die lange strip die bewogen word tijdens veranderen van zender via de druk knoppen ?
Ik vind het dan raar dat na een poosje de radio stiller word en als ik dan de zendernaald naar links draai richting de 100 dat ik daar wel weer een andere zender hoor een duitse zender .
Maar ik zal die contactbaan eens nazien .
Ik vermoed dat het in een buis zit maar ga ff kijken
Thanks voor de tip
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 okt 2021 12:28 #92566
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
“Dan ontsteken ze niet” Wat bedoel je Huub? Het zijn toch geen gasgevulde buizen, zoals een neonbuis o.i.d.? Het zijn ook geen kwikdampers.
Kennelijk heb je er daar zat van liggen. Bij jou liggen alle klachten bij EZ80’ers of ingezakte voedingen.
Als je een kleine wijziging aan de schakeling uitvoert, kun je de twee EZ’ers vervangen door een enkele EZ81. Nu zijn de anodes van de enkele EZ80’ers per buis onderling verbonden aan één uiteinde van de hoogspanningswikkeling. Als je nu de pennen 1 van beide EZ80’ers onderling verbindt en met het ene uiteinde van de hoogspanningswikkeling en de pennen 7 onderling verbindt en met het andere einde van de hoogspanningswikkeling dan kun je zowel twee maal EZ80 als éénmaal EZ81 toepassen.
Dit is gemakkelijk te doen.
Bij latere toestellen is dit ook zo gedaan.
Maar heb je wel eens wat gemeten? Door maar domweg onderdelen te vewisselen repareer je geen radio.
Groeten,
Peter
Kennelijk heb je er daar zat van liggen. Bij jou liggen alle klachten bij EZ80’ers of ingezakte voedingen.
Als je een kleine wijziging aan de schakeling uitvoert, kun je de twee EZ’ers vervangen door een enkele EZ81. Nu zijn de anodes van de enkele EZ80’ers per buis onderling verbonden aan één uiteinde van de hoogspanningswikkeling. Als je nu de pennen 1 van beide EZ80’ers onderling verbindt en met het ene uiteinde van de hoogspanningswikkeling en de pennen 7 onderling verbindt en met het andere einde van de hoogspanningswikkeling dan kun je zowel twee maal EZ80 als éénmaal EZ81 toepassen.
Dit is gemakkelijk te doen.
Bij latere toestellen is dit ook zo gedaan.
Maar heb je wel eens wat gemeten? Door maar domweg onderdelen te vewisselen repareer je geen radio.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Minder
Meer
12 okt 2021 11:28 #92561
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic BX998
Ik denk dat jij er wat EZ buizen doorjaagt haha
12 okt 2021 11:12 #92559
door peter1952
Peter Boin,
Verandert er iets aan de uitslag van het afstemoog? En als je een ander golfbereik kiest en daarna weer teruggaat naar FM komt dan de ontvangst weer terug? In dat geval moet je in de lange schakelstrip zoeken die van AM naar FM omschakelt en weer terug.
Dat het aan de hoogspanning ligt lijkt me onwaarschijnlijk.
Groeten,
Peter
Dat het aan de hoogspanning ligt lijkt me onwaarschijnlijk.
Groeten,
Peter
Peter Boin,