Radio's van 1950 tot 1970
Restauratie oude Buizenradio
21 jul 2021 23:07 #91522
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Restauratie oude Buizenradio
Er zit alleen A.M. op. Het toestel is gebaseerd op de All American Five toestelletjes van de jaren 40, 50 en 60, maar dan de Japanse uitvoering (zie mijn eerdere verhaal). Klinkt door de twee luidsprekers vrij redelijk, een beetje als een groter U-toestel. Redelijk gevoelig ook. In tegenstelling tot de zeer kleine toestelletjes twee volwaardige M.F. trafo’s. De kleine toestelletjes hebben één M.F. trafo en een enkele afgestemde kring in de M.F. trap in plaats van twee bandfilters.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jul 2021 22:48 #91521
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Restauratie oude Buizenradio
Mooi model :
Klinken die dingen nog een beetje? Zit er FM op. Is het ook echt stereo?
Klinken die dingen nog een beetje? Zit er FM op. Is het ook echt stereo?
Handtekening
19 jul 2021 19:10 #91496
door peter1952
Peter Boin,
In sommge platenspelers van Philips, o.a. de AG9148 met stereo aansluiting en de uitvoering met draadomroep aansluiting zit een isolatietrafo’tje van 1:1. Voor t.v.’s was ook een isolatietrafo’tje beschikbaar. Zijn ook prima te gebruiken.
In platenspeler mode werkt bij dit toestel de volumeregelaar bij dit toestel niet. Het volume moet je regelen op de platenspeler of het aangesloten Bluetooth ontvangertje.
Groeten,
Peter
In platenspeler mode werkt bij dit toestel de volumeregelaar bij dit toestel niet. Het volume moet je regelen op de platenspeler of het aangesloten Bluetooth ontvangertje.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
19 jul 2021 18:44 #91493
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Restauratie oude Buizenradio
Zou je de grammofoon aansluiting willen benutten voor Bt kan je een klein 1:3 audiotrafotje monteren die aan de isolatie eis voldoet.
(1:3 slingert ook het niveau op
(1:3 slingert ook het niveau op
Cees- pa1dba
19 jul 2021 17:51 #91492
door QUAD-fan
Beantwoord door QUAD-fan in topic Restauratie oude Buizenradio
Peter bedankt voor je antwoord,
Ik heb dat ook geconstateerd a.d.h.v. het schema idd levensgevaarlijk.
Een waarschuwing die ik de eigenaar van de radio mee ga geven.
Frans Wouters
Ik heb dat ook geconstateerd a.d.h.v. het schema idd levensgevaarlijk.
Een waarschuwing die ik de eigenaar van de radio mee ga geven.
Frans Wouters
19 jul 2021 17:27 #91491
door peter1952
Peter Boin,
Dat toestel bezit ik ook, het is in feite een luxe uitvoering van de Japanse versie van de All American Five toestelletjes met 12BE6, 12BA6, 12AV6, 35 of 50C5 en de 35W4 buizen met directe netvoeding.
Wel opletten: Dit toestel heeft wel een voedingstrafo, maar dit is een autotrafo om bij 220 V. voeding 110 V. te maken. Er is nog steeds directe verbinding met het lichtnet!
De grammofoon aansluiting bij dit toestel is levensgevaarlijk, hangt ook direct aan het lichtnet. Dus maar niet gebruiken voor Bluetooth e.d.
O.a. Sharp heeft een soortgelijk toestel gemaakt.
Groeten,
Peter
Wel opletten: Dit toestel heeft wel een voedingstrafo, maar dit is een autotrafo om bij 220 V. voeding 110 V. te maken. Er is nog steeds directe verbinding met het lichtnet!
De grammofoon aansluiting bij dit toestel is levensgevaarlijk, hangt ook direct aan het lichtnet. Dus maar niet gebruiken voor Bluetooth e.d.
O.a. Sharp heeft een soortgelijk toestel gemaakt.
Groeten,
Peter
Peter Boin,