Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Jubilate met wekker

Meer
30 jan 2021 08:42 #88547 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Jubilate met wekker
Vergeet zeker de andere dingen die Peter heeft aangehaald te doen (condensator en elco)

François

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 jan 2021 22:21 #88546 door Beiko
Beantwoord door Beiko in topic Jubilate met wekker
Ok dan knip ik de draden door diode er tussen wel met de goede richting natuurlijk. En ik laat dat kokergeval mooi op zijn plaats zitten. Mijn dank is groot hier kan ik weer verder mee 

Meer
29 jan 2021 22:09 #88545 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Jubilate met wekker

Cees- pa1dba

Meer
29 jan 2021 22:08 - 29 jan 2021 22:09 #88544 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Jubilate met wekker
Zoals gezegd, de diode is zo klein dat je die direct in de schakeling kan solderen. Hoef je het kokertje niet te slopen. Echt gezond is het spul niet dat er in zit.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 29 jan 2021 22:09 door peter1952.

Meer
29 jan 2021 22:05 #88543 door Beiko
Beantwoord door Beiko in topic Jubilate met wekker
Peter ook bedankt voor je reactie ik snap het dat het met 1 diode kan eigenlijk gevaarlijke toestel net als de u types van philips. Het klopt dat er 2 draden aan de gelijkrichter zitten. Zit er veel troep in dat kokertje.

Meer
29 jan 2021 21:56 - 29 jan 2021 22:04 #88542 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Jubilate met wekker
Dit toestelletje heeft enkelfasige gelijkrichting, dus je hebt maar één diode nodig.
De originele gelijkrichter zal ook maar twee draden hebben.
Zou het dubbelfasig zijn dan heb je vier dioden nodig. Er zijn echter mooie kleine brugcelletjes te koop.

Controleer ook de afvlakelco's. Deze kunnen goed lijken, maar kunnen bij volle spanning veel te veel stroom trekken.

Hou er verder rekening mee dat de transformator alleen de gloeidraden voedt, de hoogspanning wordt direct uit het lichtnet betrokken en het chassis ligt direct aan één van de lichtnetpolen!
Indien bij vervanging van de gelijkrichter de hoogspanning te hoog is, de serieweerstand van 100 Ohm vergroten.
De condensator van 0,025 uF voor de gelijkrichter zal ook wel slecht zijn, deze moet je door een condensator voor 230 V. wisselspanning vervangen (X1 type)
Verder is de vervangingsdiode (1N4007) zo klein dat je die zo in de schakeling kan opnemen. Van de oude knip je de draden er af en laat je voor het uiterlijk gewoon zitten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 29 jan 2021 22:04 door peter1952.

Gemaakt door Kunena