Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX998A, afregelen ferrietstaafantennes

Meer
03 nov 2020 08:36 #86461 door PA1FOX
Goedemorgen,

Enige weken geleden hebben we onze zolderberging opgeruimd en daar kwam ik dit bakbeest van een radio weer tegen. Ik wist dat hij er stond want ik heb hem er pakweg 25 jaar geleden neergezet en ik herinnerde me ook dat hij toen 'in ieder geval iets' deed. Als radioamateur heb ik wel eens een buizeneindtrap gebouwd, maar echt sleutelen in buizenradio's heb ik nog niet gedaan.

Al zoekende naar informatie over deze radio kwam ik onder andere deze site en dit forum tegen, waarvan ik al een hoop informatie heb kunnen gebruiken. Dank daarvoor!

De radio was in een enorme vuile staat maar dat wordt steeds beter. Hoge tonen uitgangstrafo kapot, EL84 lek, wat losse draadjes en 1k weerstanden die 6k kunnen zijn zonder dat je er aan de buitenkant iets aan zien. Dat is inmiddels allemaal verholpen en er komt zo waar uit beide luidsprekers al wat geluid. Middenfrequent is volgens de service manual afgeregeld. Toch is de gevoeligheid op de middengolf heel slecht. Dat is iets waar ik nu mee bezig ben.

Als ik mijn buitenantenne injecteer na de HF voorversterker heb ik prima ontvangst, injecteer ik het signaal op het stuurrooster van de HF voorversterker, dan is het ongeveer even veel maar via de buitenantenne-aansluiting helemaal niets. Ergens in het HF circuit of de bandschakelaar gaat er nog wat fout. DC spanningen op B1 zien er goed uit. Ik verwacht ook veel meer versterking van die eerste buis, wat hij dus nog niet lijkt te doen. Maar goed, dat is niet de vraag die ik wilde stellen.

In het service manual op bladzijde 8 kom ik in de afregelinstructies tegen dat je S14a voor MG moet kunnen afregelen. Dat is dus een afregelpunt op de dubbele draaibare ferrietstaaf. Maar zo op het oog vind ik daar geen afregelpunt. Op dit forum zie ik een thread staan van een uitgebreid restauratieproject van de BX998a. Misschien kan een van die kenners me een tip geven? Ik heb de afscherming van de ferrietstaven nog niet verwijderd. Gezien de kwetsbaarheid van de staven doe ik dat zo min mogelijk.

Het is de eerste buizenradio die ik in restauratie heb. Misschien een beetje groot als 1e project, maar ik denk dat mijn buizen- en radiokennis voldoende moet zijn om het aan te kunnen. En dat inmiddels audio en IF werken stemt me wel positief.

Alvast bedankt!

Alex, PA1FOX

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena