Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX998A, afregelen ferrietstaafantennes

Meer
05 nov 2020 08:17 - 05 nov 2020 08:18 #86514 door PA1FOX
Nog even een laatste antwoord op mijn eigen vraag. Ik kwam dat ergens op een buitenlandse site tegen.

De buitenantenne wordt doorgeschakeld naar MG en LG wanneer je de draaiknop voor het draaien van de ferrietantennes helemaal rechtsom draait. Zodra je weer iets naar links gaat hoor je dat de externe antenne weer losgekoppeld wordt. Wel handig om te weten.

Alex

Handtekening
Laatst bewerkt 05 nov 2020 08:18 door PA1FOX.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 nov 2020 08:17 #86498 door PA1FOX
De buizen waren het niet, de bandschakelaar ook niet.

Er bleek, heel geniepig, 1 kant van de lintlijnen onder de rotor van de ferrietstaven los te zitten. Eigenlijk ontving hij dus op een draadje van een paar centimeter. Dat ik uberhaupt nog wat hoorde...

Inmiddels weer is dat vastgesoldeerd en sjonge wat een enorm goede ontvangst heeft dat ding zeg. Heel gevoelig en selectief, sta er echt van te kijken en dan heb ik nog niet eens alle onderdelen nagekeken.

Wat me wel opviel is dat volgens het schema en met name fig.1 in het service manual de buitenantenne gewoon op de ferrietstaven aangesloten is in de MG en LG stand. Dat is dus niet zo, hij ontvangt alleen op de ferriet. Ik heb eens gekeken wat de ontvangst deed als ik mijn buitenantenne erbij aansloot maar daar werd het niet beter van. Meer storing door electische smog in de omgeving.

Tjerk bedankt voor de assistentie! Ik ga er mee verder. Heb de FM buizen er nog niet in durven zetten. Moet nog eerst wat 'opruimen'.

Alex

Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ

Meer
03 nov 2020 15:53 #86487 door PA1FOX
Hmm, dat was me nog niet eens opgevallen. Goeie tip.
Ik heb 452 kHz AM gemoduleerd geinjecteerd op het rooster van B5 en ontvang met 30uV signaal nog steeds audio. Daarom ga ik er vanuit dat B6 nog in orde is.

Zal ze eens omwisselen vanavond....

En inderdaad, ik heb de layout-tekening en het schema in Word aan elkaar geplakt en geschoven en toen op A3 geprint. Dat is wel handig.

Handtekening

Meer
03 nov 2020 15:08 - 03 nov 2020 15:08 #86485 door PE9ZZ
EBF80 is makkelijk uit te sluiten want er zit er nogeen in. Ik word altijd nogal chagrijnig van in stukken geknipte schema's dus ik heb deze effe weer aan elkaar geplakt-

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 03 nov 2020 15:08 door PE9ZZ.

Meer
03 nov 2020 14:26 #86484 door PA1FOX
Thanx!

Aha, inderdaad zal dat niet zo heel veel uitmaken. Ik vermoed niet dat de resonantie van die
ferrietkringen zo bepalend is. Vooralsnog zoek ik het in de bandschakelaar of de EBF80.

Wordt vervolgd...

Handtekening

Meer
03 nov 2020 14:23 #86483 door PE9ZZ

PA1FOX schreef : In het service manual op bladzijde 8 kom ik in de afregelinstructies tegen dat je S14a voor MG moet kunnen afregelen. Dat is dus een afregelpunt op de dubbele draaibare ferrietstaaf. Maar zo op het oog vind ik daar geen afregelpunt

Je regelt S14a af door die spoel over de ferrietstaaf te schuiven:

Maar omdat je helemaal geen signaal hebt op dat punt moet je dat eerst repareren. Dat gedaan hebbend zal je merken dat S14a niet veel doet.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena