Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

MBLE BBO840 ontvangstprobleem

Meer
12 okt 2020 11:47 - 12 okt 2020 11:50 #85986 door NGG
Beantwoord door NGG in topic MBLE BBO840 ontvangstprobleem
Tjerk,

In onderstaande B&O 610 amp. uit 1964 zitten 4xEL85's. Kan er ook niets aan doen ;)

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 12 okt 2020 11:50 door NGG.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 okt 2020 06:38 #85862 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic MBLE BBO840 ontvangstprobleem
Mooie foto's!

Overigens, EL85 bestaat niet. Het is EL84 (waarschijnlijk), of EL95.

Tjerk, 9ZZ

Meer
05 okt 2020 00:25 #85860 door koenevh
Beantwoord door koenevh in topic MBLE BBO840 ontvangstprobleem
Ik ben dit weekend even op de zolder van mijn vader gaan snuisteren, in zijn tienerjaren (ondertussen al zo'n 50 jaar geleden) knutselde hij zijn eigen buizenversterkers in elkaar. Jammer genoeg vond ik er geen ECC85, wel een NOS ECC83 en EL85 die ik in reserve kan houden. Snel even dus een ECC85 bestellen via internet...

Wat betreft het probleem met de HAMA: deze stond inderdaad aangesloten op het electriciteitsnet; voordien maakte ik gebruik van een 300ohm draadantenne. Beiden gaven geen optimale ontvangst, hoezeer ik ook van positie veranderde. De ontvangst van de HAMA was het slechtst, vermoedelijk doordat deze geen 300ohm is.

Ik maakte dit weekend bij m'n vader ook snel enkele foto's van de binnenkant, al vergat ik de ECC85 te fotograferen. De pootjes ervan waren enigszins zwart en pakkerig, de lamp zelf ziet er ok uit.

Ik hou jullie op de hoogte wat een nieuwe ecc85 voor resultaat geeft!

De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ

Meer
29 sep 2020 07:37 - 29 sep 2020 07:38 #85780 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic MBLE BBO840 ontvangstprobleem

koenevh schreef : Momenteel heb ik betere ontvangst door de aansluitklemmetjes van de hama beiden in 1 ingang te stoppen, dan elk klemmetje in 1 ingang

Dat betekent dat jouw HAMA he-le-maal niks doet en je net zo goed een stukje draad in kan stoppen. Als het een actieve antenne betreft dan moet-ie echt spanning hebben. Ik zou zeggen vergeet de HAMA en probeer eens zo'n lintkabelantenne te scoren of er zelf eentje te maken van een stuk 300 ohm lintkabel. Zal wel een uitdaging worden om dat te bemachtigen. Bijvoorbeeld hierrrrrrrrrrr.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 29 sep 2020 07:38 door PE9ZZ. Reden: Added vendor

Meer
28 sep 2020 20:59 #85771 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic MBLE BBO840 ontvangstprobleem
Koen,

Ik zen van Antwaarpe. Ik probeer ook zoveel mogelijk Nederlands te schrijven maar toch zijn er woorden die in het Vlaams anders zijn dan in het Nederlands.

François

Meer
28 sep 2020 20:38 #85770 door koenevh
Beantwoord door koenevh in topic MBLE BBO840 ontvangstprobleem
Bedankt voor de hulpvolle reacties!

Hier kan ik al heel wat mee; ik probeer eerst een vervang ECC85 op de kop te tikken; indien dit niet werk zal ik proberen om een 75ohm coax aan te sluiten op de front end zoals op het schema te zien.

En mijn Vlaams behoeft misschien inderdaad een vertaling;) Posten = zenders en met inbus gebruikte ik de foute term, ik bedoel eenvoudigweg de 300ohm antenne-ingang die bestaat uit twee gaatjes, vermoedelijk voor smalle banaanstekkers. Ik zal die ook even nameten op weerstand. Momenteel heb ik betere ontvangst door de aansluitklemmetjes van de hama beiden in 1 ingang te stoppen, dan elk klemmetje in 1 ingang.

Ik post eerstdaags wat foto's en (hopelijk) een update of suggesties werkten.

Groeten,
Koen

Gemaakt door Kunena