Radio's van 1950 tot 1970
CARAD T51 tunerprobleempje
22 sep 2020 15:50 #85666
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic CARAD T51 tunerprobleempje
Allereerst, heb je een beter leesbaar schema? Het forum heeft er een handje van om plaatjes te resizen. Exporteer een hires plaatje naar PDF (met GIMP of Imagemagick of wat dan ook). Ten tweede, de discriminator mist een elco. Kennelijk vond Carad die niet nodig maar hij is essentieel voor de self-limiting werking ervan. Kijk eens bij een jongere plano hoe Philips dat oploste.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de discriminator is ontregeld. Afregelen is zonder apparatuur vrijwel onmogelijk.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de discriminator is ontregeld. Afregelen is zonder apparatuur vrijwel onmogelijk.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
22 sep 2020 14:43 #85665
door Francois129
CARAD T51 tunerprobleempje werd gestart door Francois129
Beste mensen,
CARAD heeft 2 versies van dit type tuner gemaakt, een T51 en T51B.
De B versie is voorzien van een connector voor een stereodecoder of een blinde print in te plaatsen, de T51 heeft deze connector niet.
Van de B versie heb ik het schema.
Ik ben nu bezig met de eerste mono versie.
De hoogspanning is terug in orde door de vervanging van de seleniumbrug. Zij waren allen (buiten de gloeispanning) veel te laag. Voor alle zekerheid heb ik ook de voedingselco vervangen. Ik hou zo niet van de stank van rotte eieren.

Ik heb nog een probleem met deze tuner.
Hij ontvangt uitstekend maar daar zit dan ook het probleem.
Bij sterke zenders is de klank vervormd.
Ik zie niet hoe ik dit zou aan kunnen verhelpen.
Graag jullie advies.
De modificaties op het schema, de extra voedingsaftakking en alles wat naar de connector loopt is niet aanwezig.
François
CARAD heeft 2 versies van dit type tuner gemaakt, een T51 en T51B.
De B versie is voorzien van een connector voor een stereodecoder of een blinde print in te plaatsen, de T51 heeft deze connector niet.
Van de B versie heb ik het schema.
Ik ben nu bezig met de eerste mono versie.
De hoogspanning is terug in orde door de vervanging van de seleniumbrug. Zij waren allen (buiten de gloeispanning) veel te laag. Voor alle zekerheid heb ik ook de voedingselco vervangen. Ik hou zo niet van de stank van rotte eieren.
Ik heb nog een probleem met deze tuner.
Hij ontvangt uitstekend maar daar zit dan ook het probleem.
Bij sterke zenders is de klank vervormd.
Ik zie niet hoe ik dit zou aan kunnen verhelpen.
Graag jullie advies.
De modificaties op het schema, de extra voedingsaftakking en alles wat naar de connector loopt is niet aanwezig.
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.