Radio's van 1950 tot 1970
CARAD T51 tunerprobleempje
23 sep 2020 12:22 #85681
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic CARAD T51 tunerprobleempje
Nee, dan wordt het lastig. Moeilijke fouten als dit hebben toch wel wat serieus materiaal nodig...
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
23 sep 2020 10:23 #85679
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic CARAD T51 tunerprobleempje
Dag Tjerk,
Ik bezit een scoop, multimeters, een signaalgenerator (HF en LF ) met de mogelijkheid voor een amplitude modulatie, een frequentieteller en een meetbrug.
Dus voor FM heb ik niets speciaal.
François
Ik bezit een scoop, multimeters, een signaalgenerator (HF en LF ) met de mogelijkheid voor een amplitude modulatie, een frequentieteller en een meetbrug.
Dus voor FM heb ik niets speciaal.
François
22 sep 2020 21:36 - 22 sep 2020 21:47 #85673
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Nee hoor. Mapsa zit gewoon rechts, tussen de twee weerstanden van 15k. Ik vind het wel gek maar niet raar dat die elco (C53, B6X44A) er niet zit:
Je kan in ieder geval kijken wat de spanning op het punt "MPX" doet als je afstemt met diverse signaalsterktes. Die moet nul zijn bij maximale uitslag van je oog. Heb je meetapparatuur om FM tuners te kunnen testen en afregelen?
Je kan in ieder geval kijken wat de spanning op het punt "MPX" doet als je afstemt met diverse signaalsterktes. Die moet nul zijn bij maximale uitslag van je oog. Heb je meetapparatuur om FM tuners te kunnen testen en afregelen?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 22 sep 2020 21:47 door PE9ZZ. Reden: Elco
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
22 sep 2020 18:55 - 22 sep 2020 19:07 #85670
door Francois129
Dat is het document waar ik over geschreven heb waar dan wel het een en ander bijgetekend is. Ik moet eerst nu de schaalkoord herstellen, die is zojuist geknapt. Zal voor straks of morgen zijn.
Als ik het goed heb gaat de elco van de kathode van de ene diode naar de anode van de andere diode en moet de + aan de aarde zitten. Ik zou zeggen dat de kathode de negatieve zijde is en de anode de positieve. Dan denk ik dat de + van de elco aan de kathode moet zitten? Maar wat wordt er indeze configuratie als aarde gezien?
Of heb ik het fout?
François
Als ik het goed heb gaat de elco van de kathode van de ene diode naar de anode van de andere diode en moet de + aan de aarde zitten. Ik zou zeggen dat de kathode de negatieve zijde is en de anode de positieve. Dan denk ik dat de + van de elco aan de kathode moet zitten? Maar wat wordt er indeze configuratie als aarde gezien?
Of heb ik het fout?
François
Laatst bewerkt 22 sep 2020 19:07 door Francois129.
22 sep 2020 18:48 #85669
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Bij
mevrouw Tanya
is anders best een redelijk bruikbaar document te bekomen. Ook zonder elcootje over de discriminator:
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
22 sep 2020 16:24 - 22 sep 2020 16:25 #85667
door Francois129
Tjerk,
De schema’s zijn een ramp.
Ik heb een iets beter maar daar is dan op bijgetekend.
Ik probeer het straks wat duidelijker te maken en zal ondertussen bij Philips eens kijken hoe zij dit aangepakt hebben.
François
De schema’s zijn een ramp.
Ik heb een iets beter maar daar is dan op bijgetekend.
Ik probeer het straks wat duidelijker te maken en zal ondertussen bij Philips eens kijken hoe zij dit aangepakt hebben.
François
Laatst bewerkt 22 sep 2020 16:25 door Francois129.