Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B3X40U geen ontvangst

Meer
24 jun 2020 06:17 #84264 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B3X40U geen ontvangst
Altijd interessant, zo'n foutzoekreis. Ik was er niet opgekomen, zwevende kathode. Ja, pas na de metingen natuurlijk...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 jun 2020 14:44 #84252 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B3X40U geen ontvangst
Zo zie je maar weer: Omdat je met duidelijke aanwijzingen kwam, was het trekken van de juiste conclusie niet zo moeilijk.

Veel plezier met je herboren radio!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
23 jun 2020 14:29 #84251 door Bergmans
Beantwoord door Bergmans in topic Philips B3X40U geen ontvangst
Beste Peter,
Op pen 8 had ik i.d.d. ook een te hoge spanning 218 volt. Er zit een UCH81 in en gelukkig geen ECH81. Ik had die trouwens al eens gewisseld met een buis uit een radio die wel goed speelt.

Maar nu het goede nieuws, het was inderdaad de buisvoet die slecht contact maakte. De radio heeft nu goede ontvangst. Zo zie je maar weer.

Bedankt weer voor de adviezen en het willen delen van jouw kennis met mij!

Fijne dag toegewenst allemaal, maar dat zal wel lukken als ik zo uit het raam kijk :lol:

Handtekening

Meer
23 jun 2020 13:38 #84250 door peter1952
Het blijkt, gezien de te hoge spanningen, dat de UCH81 geen stroom trekt. De spanning op zijn schermrooster bedraagt nu nagenoeg de voedingsspanning (die ook te hoog is, maar dat hoeft niet zo’n ramp te zijn). De spanning op de anode is nagenoeg gelijk aan de voedingsspanning, maar dat is logisch gezien de geringe weetstand tussen + en anode. Meet eens op punt 8 van de UCH81? Als je daar ook een veel te hoge spanning meet, dan is de kathodeleiding van de UCH81 onderbroken door een onderbroken printspoor, een pen die niet goed contact maakt met de buis zelf of los zit in de print.
Gloeit de buis normaal? Je hebt er toch niet per ongeluk een ECH81 in geprikt? De buis in een ander toestel geprobeerd?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.

Meer
23 jun 2020 13:02 #84249 door Bergmans
Beantwoord door Bergmans in topic Philips B3X40U geen ontvangst
Hoi Peter, bedankt voor het antwoord.

Ik heb de weerstanden gecontroleerd en zijn nog binnen de tolerantie. Op pin 1 van de UCH81 staat 210 volt dat is te veel want dat moet volgens het schema 80 volt zijn. Hetzelfde geld voor pin 6 daar staat 208 volt op en dan moet 170 volt zijn.

Dat met de oscillator heb ik nog niet geprobeerd maar ik denk dat ik eerst moet zien uit te zoeken waarom de spanningen te hoog zijn.

Groeten
Leon van den Berg

Handtekening

Meer
22 jun 2020 22:44 - 22 jun 2020 22:47 #84246 door peter1952
Ja hoor, dat gaat prima met een transistorradio. De oscillator van het defecte toestel moet duidelijk hoorbaar zijn als een stille draaggolf.
Heb je de spanningen op de buisaansluitingen al gecontroleerd?
Schermroosterweerstanden (R3 en R7) en anodeweerstand (R5) van de oscillator willen nog wel eens verlopen zijn. Je meet dan geen of een (veel) te lage spanning.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Laatst bewerkt 22 jun 2020 22:47 door peter1952. Reden: Aanvullen tekst

Gemaakt door Kunena