Radio's van 1950 tot 1970
Revisie van mijn B7X43A inclusief nieuwe EL folie voor de zenderplaatverlichting
06 apr 2020 22:05 #83117
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Revisie van mijn B7X43A inclusief nieuwe EL folie voor de zenderplaatverlichting
Dank voor jullie enthousiaste reacties.
Overigens klinkt de radio erg mooi. Uiteraard zijn alle elco's en teercondensatoren vervangen. De radio geeft een vol geluid en mooi stereo die bij dit model beter uit de verf komt doordat de luidsprekers onder een hoek staan.
Overigens klinkt de radio erg mooi. Uiteraard zijn alle elco's en teercondensatoren vervangen. De radio geeft een vol geluid en mooi stereo die bij dit model beter uit de verf komt doordat de luidsprekers onder een hoek staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 apr 2020 21:57 #83115
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Revisie van mijn B7X43A inclusief nieuwe EL folie voor de zenderplaatverlichting
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Mvg.
Bert
06 apr 2020 21:57 #83114
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Revisie van mijn B7X43A inclusief nieuwe EL folie voor de zenderplaatverlichting
Zeker weten! Mooi gedaan!
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
06 apr 2020 21:33 #83112
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Revisie van mijn B7X43A inclusief nieuwe EL folie voor de zenderplaatverlichting
Sjiek!
Tjerk, 9ZZ
06 apr 2020 21:25 #83110
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Revisie van mijn B7X43A inclusief nieuwe EL folie voor de zenderplaatverlichting
Mooi gedaan, houden we van.
Henk van 't Kruis
06 apr 2020 21:18 #83107
door Henielma
Revisie van mijn B7X43A inclusief nieuwe EL folie voor de zenderplaatverlichting werd gestart door Henielma
Twee maanden geleden een oude verwaarloosde B7X43A gekocht om op te knappen. Het was een hele klus om verschillende redenen maar ik ben blij met het eindresultaat.
Dit is zoals die was:
Met een scheur in de bovenplaat, veel spijkergaten in de bovenzijde, erg vuil aan de binnenzijde. Met name de luidsprekerroosters maar ook de binnenzijde van de radio zelf.
Uiteindelijk is die zo geworden:
Bovenzijde geplamuurd met Albastine kneedbaar hout, midden eiken, Teak. Daarna met Bruynzeel kleurpotlood 739 dit op kleur brengen. Hierna meerdere keren gelakt met hoogglans lak.
De EL verlichting van de zenderkeuzeplaat was natuurlijk defect. Op ebay groene EL folie kunnen vinden van 10x10cm. Met 2 stuks lukt het vrijwel om de hele plaat egaal te verlichten. Deze EL folie heeft ieder een capaciteit van 58 nF. Beide folies in serie geschakeld en verbonden met de 265 V~ van de oorspronkelijke spanning voor de EL verlichting. Dit zag er te fel uit en te groen wanneer de radio uitstaat. Daarom vier lagen van een matte plastic A4 insteekhoes eroverheen geplakt. Nu is de intensiteit wat minder dan van het groen verlichte Philips logo. Dit ziet er zo voor mij goed uit.
Van drie van de vijf knoppen aan de bovenzijde was het pertinax plaatje gebroken. Dit gerepareerd door er een stukje printplaat tegenaan te lijmen.
Tijdens het afregelen bleek de kort golf niet te werkten. De oscillator deed het niet. Uitendelijk was C20 defect. Deze had een zwarte punt aan de buitenzijde.
Al met al is het een heel werk geweest maar het geeft wel voldoening zoals het er uiteindelijk uitziet.
Dit is zoals die was:
Met een scheur in de bovenplaat, veel spijkergaten in de bovenzijde, erg vuil aan de binnenzijde. Met name de luidsprekerroosters maar ook de binnenzijde van de radio zelf.
Uiteindelijk is die zo geworden:
Bovenzijde geplamuurd met Albastine kneedbaar hout, midden eiken, Teak. Daarna met Bruynzeel kleurpotlood 739 dit op kleur brengen. Hierna meerdere keren gelakt met hoogglans lak.
De EL verlichting van de zenderkeuzeplaat was natuurlijk defect. Op ebay groene EL folie kunnen vinden van 10x10cm. Met 2 stuks lukt het vrijwel om de hele plaat egaal te verlichten. Deze EL folie heeft ieder een capaciteit van 58 nF. Beide folies in serie geschakeld en verbonden met de 265 V~ van de oorspronkelijke spanning voor de EL verlichting. Dit zag er te fel uit en te groen wanneer de radio uitstaat. Daarom vier lagen van een matte plastic A4 insteekhoes eroverheen geplakt. Nu is de intensiteit wat minder dan van het groen verlichte Philips logo. Dit ziet er zo voor mij goed uit.
Van drie van de vijf knoppen aan de bovenzijde was het pertinax plaatje gebroken. Dit gerepareerd door er een stukje printplaat tegenaan te lijmen.
Tijdens het afregelen bleek de kort golf niet te werkten. De oscillator deed het niet. Uitendelijk was C20 defect. Deze had een zwarte punt aan de buitenzijde.
Al met al is het een heel werk geweest maar het geeft wel voldoening zoals het er uiteindelijk uitziet.