Radio's van 1950 tot 1970
Ombouw van B5X23A van FM naar FM stereo
13 apr 2020 20:33 #83217
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Ombouw van B5X23A van FM naar FM stereo
Dank voor de link naar het topic met de Toshiba TA7343AP chip. Het idee is inderdaad hetzelfde maar deze gebruikt de MC1310 van Motorola.
Het de-emphasis filter heb ik experimenteel bepaald maar je hebt gelijk, deze mag (moet) wat meer filteren. Nu is het geluid zonder toonregeling wat te schel. Helaas heeft deze radio geen toonregeling met potmeters dus daarom is op het punt waar de signalen weer de radio inkomen nog een capaciteit toegevoegd.
Het de-emphasis filter heb ik experimenteel bepaald maar je hebt gelijk, deze mag (moet) wat meer filteren. Nu is het geluid zonder toonregeling wat te schel. Helaas heeft deze radio geen toonregeling met potmeters dus daarom is op het punt waar de signalen weer de radio inkomen nog een capaciteit toegevoegd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 apr 2020 18:57 #83216
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Ombouw van B5X23A van FM naar FM stereo
Zeker fraai resultaat! Overigens zit je deemphasis er nogal naast. In de application note is de RC tijd (R1&C2) 3.9k x 20 nF = 78 µs. Voor 50 µs zou 4.99k (1%) en 10.0 nF (ook 1%) precies goed zijn. 10k en 2.2 nF is 22 µs en dat is veel te schel.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
13 apr 2020 17:17 #83215
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Ombouw van B5X23A van FM naar FM stereo
Fraai resultaat Herman,
Doet mij denken aan dit projectje een aantal jaren geleden :
www.buizenradioclub.nl/forum/32-hi-q-app...tereodecoder?start=0
Doet mij denken aan dit projectje een aantal jaren geleden :
www.buizenradioclub.nl/forum/32-hi-q-app...tereodecoder?start=0
Cees- pa1dba
13 apr 2020 14:26 #83213
door Henielma
Van deze handbedrade stereo decoder toch maar (door mijn zoon) een printje laten tekenen. Zie het resultaat hieronder:
Deze past opzij rechts achter in de radio. Op deze manier ziet het er wat netter uit. En tevens kan ik een tweede Plano radio met zo'n printje uitrusten. Eenmaal een printje handbedraden is leuk maar tweemaal verveelt nogal is mijn ervaring.
Deze past opzij rechts achter in de radio. Op deze manier ziet het er wat netter uit. En tevens kan ik een tweede Plano radio met zo'n printje uitrusten. Eenmaal een printje handbedraden is leuk maar tweemaal verveelt nogal is mijn ervaring.
02 feb 2020 11:50 #81913
door Henielma
Het stereo geluid klonk helaas toch wel erg dof. Daarom nog maar eens even gekeken naar de de-emphasis filters R1 en C2 voor links en R2 en C3 voor rechts. De waarden in het typical application circuit waren gekozen voor de Amerikaanse variant (75 us) in plaats van de Europese variant van 50 us. In mijn bakje met condensatoren was 2n2 aanwezig dus de 20 nF vervangen door deze 2n2. Hierna de bijbehorende weerstand getuned zodat het hoog goed in het geluid aanwezig is en mooi in balans is met de rest. Een 10 kohm weerstand is het uiteindelijk geworden. Hieronder het aangepaste schema rondom de MC1310 stereo decoder IC.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
27 jan 2020 07:11 #81828
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Ombouw van B5X23A van FM naar FM stereo
:lol: Die chip is bijna net zo oud als de radio!
Tjerk, 9ZZ