Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Wanneer Radio niet opknappen

Meer
21 nov 2019 08:59 - 21 nov 2019 09:00 #80670 door admin
Beantwoord door admin in topic Wanneer Radio niet opknappen
Het lijkt mij niet dat we hier de wijze van modereren moeten gaan beoordelen van onze buren, dus terug naar het onderwerp.

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 21 nov 2019 09:00 door admin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 nov 2019 07:29 #80669 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Wanneer Radio niet opknappen
De waarde kan natuurlijk ook emotioneel zijn.
De meeste radio's uit de jaren vijftig van Philips zijn best fraai, maar ook 13 in een dozijn.
Neem mijn BX653A/19. Die zie je regelmatig op MP voor een paar tientjes.
Oftewel, "aan de straatstenen niet kwijt te raken" soms ook nog.
Toch is het een heel fraaie radio en goed technisch gerestaureerd en bijzonder fraaie
weergave.
Die van mij is door wijlen Huub Peters en Co 'gedaan' en zijn weergave is simpelweg
mono hifi te noemen, zo goed.

Weinig regels is meer vrijheid, maar men moet er wel mee om kunnen gaan.
Het is hier wel eens gebleken dat niet iedereen dat op fatsoenlijke wijze kan.
Zelfs met veel regels zoals bij de buren weten sommigen nog onfatsoenlijk te zijn.
Maar dat ligt ook aan de beheerders die geregeld discussies afsluiten met een
denigrerende opmerking naar de diverse discussievoerders. Het beheer zelf
creëert geregeld een gespannen sfeer, om halsstarrig hun regeltjes zo veel mogelijk
te handhaven. Tot grote tevredenheid weer van een aantal leden die dat forum
als hun eigendom behandelen.
Dat weet het buitenland ook (over die zgn. Nederlandse 'directheid') en mijden
de Nederlandse forums als de pest.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
21 nov 2019 02:49 #80668 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Wanneer Radio niet opknappen
Over de waarde...

Daar zit ik ook altijd een beetje mee. Ik verkoop doorgaans opknappers tegen lage prijsjes op een forum of in Driebergen, omdat ik of de tijd er op dat moment niet voor heb, of omdat bijvoorbeeld de kast lelijk is en ik beter in chassis ben dan in kasten.

Aan de andere kant, als een kast goed is dan loont het redelijk om het chassis ook goed te maken. Andersom komt bij onopgeknapte radio's niet echt voor, er zit vrijwel altijd werk aan de electronica dus om een toestel werkend te verkopen moet je daar redelijk bedreven in zijn. Ben je dat niet, dan is verhandelen als opknapper of decoratiestuk mijnsinziens altijd de beste keus. In dat laatste geval met het snoer onder het chassis en een al dan niet netjes gemaakte kast.

Je moet bij het electronisch opknappen van een toestel vaak ook niet aan commerciële uurlonen denken. Wijlen Huub Peters hanteerde bijvoorbeeld extreem lage prijzen voor restauraties, gewoon uit gedrevenheid denk ik. Bij het verhandelen van een toestel kun je er wel iets meer uit halen, maar grotere winsten zitten hem volgens mij vooral in het naar het buitenland verhandelen van tot in de puntjes opgeknapte toestellen. Als je bij normale marktplaatshandel de keus moet maken dan haal je misschien net je materialen en uren er uit, dus dan is 'wel of niet opknappen' puur de keus of je er tijd voor hebt of niet.

LET WEL... Bovenstaande geschreven met de '13 in een dozijn' naoorlogse toestellen in gedachten. Als je een onaangeroerd goed uitziend exemplaar van een zeldzaam model hebt, dan kun je bijvoorbeeld overwegen om hem onaangetast te laten omdat hij nog helemaal origineel is.

Meer
21 nov 2019 02:38 - 21 nov 2019 02:52 #80667 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Wanneer Radio niet opknappen

Johannes schreef : Natuurlijk Gino heb je gelijk wat dat betreft en mag TS hier een waarde van zijn radio's proberen te achterhalen . Maar ik had het over de radiohobby en niet wat het eventueel op kan brengen........

En ik had het idee dat TS niet met de radiohobby bezig was maar met liever wat hij aan zijn aangeschafte
radio's kan verdienen door ze op te knappen en ze te verkopen..
Vandaar dat ik verwees naar Marktplaats.
Maar dit is kennelijk een forum zonder al te veel regels. En dan krijg je dit soort onduidelijkheden. Vandaar dat ik liever post op het NFOR waar je je aan de regels dient te houden en je ook altijd weet waar je aan toe bent.

Niets om Henk v h Kruis of Maarten af te vallen want ik waardeer hun inzet voor het forum enorm maar zonder regels is een forum een schip zonder roer. Nou, dat wilde ik even kwijt ;)

Met je latere post dat je het niet had moeten schrijven ben ik het niet helemaal eens. Hooguit dat je het als een oproep aan Marcel schreef - dat is aan de moderatoren om te doen ;) Verder vind ik dat je dat commentaar zeker moet kunnen geven, want de discussie is opzich interessant.

Ook met weinig regels kun je wel duidelijkheid hebben hoor. En met veel regels minder duidelijkheid ;)

Neem nou 1.7 van de buren.

Het vragen om een waardebepaling met als doel verkoop op een veilingsite is niet toegestaan. Het forum is geen taxatiebureau.

Vraagt de TS om een waardebepaling? Wil hij de radio's op een veilingsite verkopen?

Veel onduidelijkheid terwijl er toch een specifieke regel voor is die er op het eerste gezicht heel duidelijk uitziet. Dan kun je beter regels van goed fatsoen aanhouden, of een paar wat algemenere regels.

Maar storm in een glas bier is een goede beschrijving. Proost *bier emoticon*

Verder... Terug on topic. Ik denk dat de TS al een aantal goed bruikbare antwoorden heeft gehad, maar ik denk alsnog dat we de discussie over forumregels verder maar beter buiten dit topic houden zodat er eventueel nog doorgefilosofeerd kan worden over de waarde van radio's.
Laatst bewerkt 21 nov 2019 02:52 door maarten.

Meer
20 nov 2019 22:58 - 20 nov 2019 23:06 #80666 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Wanneer Radio niet opknappen
Beste Hans.
Je kan en mag je mening altijd geven.
Het uitwisselen van meningen heet "een discussie voeren ".
Dat is 100% vriendschappelijk ook al deel je misschien andere standpunten.
Leerzaam! Vooral om een ander zijn visie (beter) te kunnen begrijpen.
En kom je niet tot elkaar dan is de conclusie nog altijd : We agree to disagree..

Een discussie voeren heeft dus totaal--niets-- met ruzie (willen) maken van doen.
integendeel !
Op het nfor zitten nogal wat mensen die graag moderatiegeweld gebruiken om alles de kop in te drukken van wat in feite vaak niets anders dan een hele normale discussie is :
Om "de goede lieve vrede" mensen de mond snoeren....Zo houden ze het daar " netjes" zoals het daar hoort

Daarom ben ik daar niet meer maar hier :)

Handtekening
Laatst bewerkt 20 nov 2019 23:06 door Ben Dijkman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten, RR1957

Meer
20 nov 2019 15:24 #80664 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Wanneer Radio niet opknappen
Hoi beste Huub, wat leuk dat je dat opmerkt. We zijn tenslotte allemaal mensen en zijn we niet volmaakt. Maar laten we ondanks dat nog altijd genieten van onze gezamenlijke radiohobby :)

Groeten van Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Gemaakt door Kunena