Radio's van 1950 tot 1970
Philips B0X97U ontvangst valt weg in dikke ruis na een minuut
Minder
Meer
20 okt 2019 18:47 - 20 okt 2019 18:48 #80258
door Kees van Dijke
Dat wordt dan alle weerstanden vernieuwen
1% toleratie is wel erg precies. 10% is normaal. Bij repareren gaan de weerstander van meer dan 20% afwijking er pas uit.
Wat ik vaker heb meegemaakt is dat het CRC netwerkje van 2x 100 pF en 47K defect raakt en het geluid gaat dan ook kraken en de ontvagst valt dan zelfs weg. Dit lijkt op een blauwe keramische condensator.
Meestal zet ik ook een extra 470K weerstand en een condensator van 22 nF in om de volume potmeter van de negatieve detectie spanning te ontlasten.
groetjes,
-=Kees=-
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Philips B0X97U ontvangst valt weg in dikke ruis na een minuut
Rene Daemen schreef : Ook de kleine bruine composiet weerstanden vervangen als is het maar 1% buiten de tolerantie dan toch vervangen het verval is al bezig .
Succes
Dat wordt dan alle weerstanden vernieuwen
1% toleratie is wel erg precies. 10% is normaal. Bij repareren gaan de weerstander van meer dan 20% afwijking er pas uit.
Wat ik vaker heb meegemaakt is dat het CRC netwerkje van 2x 100 pF en 47K defect raakt en het geluid gaat dan ook kraken en de ontvagst valt dan zelfs weg. Dit lijkt op een blauwe keramische condensator.
Meestal zet ik ook een extra 470K weerstand en een condensator van 22 nF in om de volume potmeter van de negatieve detectie spanning te ontlasten.
groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 20 okt 2019 18:48 door Kees van Dijke.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 okt 2019 18:18 #80255
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips B0X97U ontvangst valt weg in dikke ruis na een minuut
In iedergeval de teercondensatoren altijd vervangen
Zijn altijd lek goede moet ik nog tegen komen.
Als je het meet is het met laagspanning van een multimeter dan lijkt het goed
Ga je daadwerkelijk naar d ewerkspanning gaat het mis.
Ook de kleine bruine composiet weerstanden vervangen als is het maar 1% buiten de tolerantie dan toch vervangen het verval is al bezig .
Verder voetjes inspuiten met tuner 600 en buis even heen en weer halen
Zodat contacten weer schoonzijn.
Golfbereik schakelaar is hier niet dus daar kan niks fout gaan
Verder met een loep kojken op printbreuk en door solderen.
En even met potlood tegen de buis tikken kijken of ontvangst terug komt.
Succes
Zijn altijd lek goede moet ik nog tegen komen.
Als je het meet is het met laagspanning van een multimeter dan lijkt het goed
Ga je daadwerkelijk naar d ewerkspanning gaat het mis.
Ook de kleine bruine composiet weerstanden vervangen als is het maar 1% buiten de tolerantie dan toch vervangen het verval is al bezig .
Verder voetjes inspuiten met tuner 600 en buis even heen en weer halen
Zodat contacten weer schoonzijn.
Golfbereik schakelaar is hier niet dus daar kan niks fout gaan
Verder met een loep kojken op printbreuk en door solderen.
En even met potlood tegen de buis tikken kijken of ontvangst terug komt.
Succes
René Daemen
20 okt 2019 17:34 #80252
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips B0X97U ontvangst valt weg in dikke ruis na een minuut
In welk deel ontstaat de ruis? Is deze afhankelijk van de stand van de volume-regelaar? Zo ja: ontvangst gedeelte; nee: LF-versterker.
20 okt 2019 16:17 #80247
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B0X97U ontvangst valt weg in dikke ruis na een minuut
door warmer woden valt de buis weg
buis pen niet schoon ? ook als een weerstand
warm word kan deze onder breken
huub
buis pen niet schoon ? ook als een weerstand
warm word kan deze onder breken
huub
Minder
Meer
20 okt 2019 15:02 #80242
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Philips B0X97U ontvangst valt weg in dikke ruis na een minuut
Adrie,
Bekijk eerst de print eens goed op slechte soldeer punten of een breuk.
Komt regelmatig voor bij dit soort printplaat!
Groet Ton
Bekijk eerst de print eens goed op slechte soldeer punten of een breuk.
Komt regelmatig voor bij dit soort printplaat!
Groet Ton
- adrie franse
- [adrie franse]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 okt 2019 14:45 #80241
door adrie franse
Philips B0X97U ontvangst valt weg in dikke ruis na een minuut werd gestart door adrie franse
Beste mensen.
Ik heb op dit moment een Philips B0X97U die vreemde kuren heeft.
Ik kocht het apparaat onlangs van een radioamateur die er niets mee deed. Het apparaat was vuil en speelde niet.
Inmiddels heb ik alle weerstanden en condens. doorgemeten en die voldoen en een na. Een kleine weerstand vervangen Vervolgens de buizen getest in een werkend exemplaar. Alle buizen goed. Toen de radio aangezet. Hij speelde. Mooi zou je zeggen. Maar na ongeveer een minuutje vervaagt het geluid en is uiteindelijk helemaal weg . Daarvoor in de plaats een dikke ruis en geen zenders meer. Als ik hem na een uurtje weer aan zet het zelfde verhaal. Dus eerst wel ontvangst en daarna weer alleen dikke ruis. Waar moet ik dit zoeken?
Wie herkent het ? Groet Adrie
Ik heb op dit moment een Philips B0X97U die vreemde kuren heeft.
Ik kocht het apparaat onlangs van een radioamateur die er niets mee deed. Het apparaat was vuil en speelde niet.
Inmiddels heb ik alle weerstanden en condens. doorgemeten en die voldoen en een na. Een kleine weerstand vervangen Vervolgens de buizen getest in een werkend exemplaar. Alle buizen goed. Toen de radio aangezet. Hij speelde. Mooi zou je zeggen. Maar na ongeveer een minuutje vervaagt het geluid en is uiteindelijk helemaal weg . Daarvoor in de plaats een dikke ruis en geen zenders meer. Als ik hem na een uurtje weer aan zet het zelfde verhaal. Dus eerst wel ontvangst en daarna weer alleen dikke ruis. Waar moet ik dit zoeken?
Wie herkent het ? Groet Adrie