Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B0X97U ontvangst valt weg in dikke ruis na een minuut

Meer
01 nov 2019 11:11 #80457 door Jan Bus
Zit de potmeter wel goed op de printplaat gesoldeerd? Ik zou het even nalopen met een soldeerbout. Controleer tevens de printsporen rondom de potmeter op breukjes.

Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: adrie franse

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 nov 2019 11:06 #80456 door Huub
Ik denk dat je de boosdoenen moet zoeken in
een spannings val vervang de gelijkricht buis eens
of maar eerst eens de buis pennen goed schoon met fijn schuur papier
de potmeter kan je eerst eens een spuitje alcohol geven en goed
zgz masseren en laten uit drogen tot de volgenden morgen
huub

Meer
01 nov 2019 10:28 #80455 door adrie franse
Goedemorgen...
Na veel speurwerk eindelijk de boosdoener gevonden: de potmeter. Als ik deze maar lang genoeg beweeg komt er wat geluid uit. Er zit een lichte speling in en in die beweging komt er af en toe geluid uit. Dus niet de normale draaibeweging. Ik ben op zoek dus naar een vervangende potmeter/aan -uit knop voor de b0x97u. Mocht er iemand een hebben tegen een redelijke vergoeding dan hoor ik het graag. Groet Adrie

Meer
21 okt 2019 17:38 #80312 door adrie franse
Aan allen die reageerden....dank.
Ik ga sowieso de soldeersporen nog eens langs en de buisoeten schoonmaken.
Wordt vervolgd... Groeten Adrie Franse

Meer
20 okt 2019 19:31 #80263 door Franc
Al zouden weerstanden verdubbeld in waarde zijn is het nog geen reden te denken dat een radio daardoor niet werkt. Alleen de prestaties worden minder.
Heb wel eens composietweerstanden vervangen die het vijfvoudige waren geworden, meerdere zelfs in 1 toestel. Toestel werkte al aardig voor het uitwisselen.

Ik zou de weerstanden wel nameten maar niet gelijk schrikken als de waarde een beetje anders is. Dat kan later nog altijd als de fout is gevonden.

Dat uitwisselen van buizen uit een goed werkend toestel is overigens een prima actie!:thumbsup:

Groet Frank

Meer
20 okt 2019 19:20 #80260 door peter1952
Als dat met die weerstanden zo kritisch is, dan had Philips wel 1 % weerstanden gebruikt, denk je ook niet? Het is een doodsimpele rechttoe rechtaan radio. Zo kritisch komt het echt niet. Op sommige plaatsen zitten zelfs 10 % weerstanden.
En de teercondensatoren? In elk geval C19, die moet de volle netspanning verwerken. Maar die geeft met een doffe knal de geest. C18 kan ook problemen geven en C17 als dat een teercond. is ook vervangen.
C11 ontkoppelt de schermroosters van de UCH81 en de UBF80, vervangen als dat een terrcond. is.
R3, R11 en R16 ook controleren.

En zoals gezegd, is de ruis regelbaar met de volumeregelaar? Dan zit het voor de volumeregelaar en anders na de volumeregelaar.
Meet ook eens de spanningen als de fout optreedt.

Het is al eerder gezegd: Een toestel repareer je niet door domweg maar alles te vervangen, maar door gericht te zoeken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena