Radio's van 1950 tot 1970
Variac en of scheidingstrafo
11 okt 2019 20:02 #80141
door Alexandre
Handtekening
Beantwoord door Alexandre in topic Variac en of scheidingstrafo
Bedankt voor de goede raad. Ik ga op zoek naar een Philips -scheidingsvariac-. Universeelmeter heb ik. Behalve een digitale ook nog een analoge Pantec. 35 jaar geleden kocht ik ook Leader 20 Mhz scoop. Zelden gebruikt, zit nog in de doos. Ik wilde toen de elc. hobby weer opstarten, door drukke werkzaamheden is het er nooit van gekomen. Enkele jaren later was de tijd er wel maar andere hobby, klassieke auto's. Nu heb ik tijd, moet wel aan de studie, dat heb ik wel door. Maar met vragen kan ik hier wel terecht denk ik. Volgende week naar Nederland, dan kan het feest beginnen.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 okt 2019 06:17 - 11 okt 2019 06:18 #80140
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Variac en of scheidingstrafo
Je kan ook gewoon een DBT nemen (Dim Bulb Tester) waarmee je een gloeilamp van bijvoorbeeld 60W in serie met je radio zet. Zelf heb ik een variakkes met een losse scheidingstrafo erachter en zo'n energiemeter (voor in wandcontactdoos). De variac is Joepie China met digitaal voltmetertje. Prima nauwkeurig.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 11 okt 2019 06:18 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alexandre
10 okt 2019 22:03 #80131
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Variac en of scheidingstrafo
Er zijn z.g.n. scheidingsvariacs te koop, heb je twee vliegen in één klap. Het zijn vaak die Philipsen met zo’n klein metertje er op. Die zijn inderdaad niet zo nauwkeurig, maar het is natuurlijk een kleine moeite de spanning met een universeelmeter te meten en bij het opstarten komt het niet zo nauw met de spanning.
Wat je in eerste instantie nodig hebt is natuurlijk een universeelmeter,
Daarnaast is een meetzender makkelijk, een toongenerator en scoop zijn makkelijk voor versterker metingen. Ook een signaalzoeker is handig.
Groeten,
Peter
Wat je in eerste instantie nodig hebt is natuurlijk een universeelmeter,
Daarnaast is een meetzender makkelijk, een toongenerator en scoop zijn makkelijk voor versterker metingen. Ook een signaalzoeker is handig.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alexandre
10 okt 2019 21:24 #80127
door Alexandre
Handtekening
Variac en of scheidingstrafo werd gestart door Alexandre
Een paar maanden geleden heb ik mij hier voorgesteld en wat vragen gesteld over enkel plano's die ik heb staan. Na de toestellen ingeschakeld te hebben was het resultaat ontvangst maar belabbert. Ik heb inmiddels via dit forum geleerd dat het een grote fout is direct de volle netspanning op een on bekend toestel te zetten. Er is verder niets meer aan gedaan, zit inmiddels al twee maanden in Frankrijk. Lees elke dag een uurtje op dit forum in de rubriek buizenradio's.
Ben inmiddels bij febr. 2015, ik werk elk onderdeel af. Zo leer je nog eens wat. Binnenkort weer terug naar Nederland en wil me dan eens voorzien van broodnodige uitrusting. Dus een scheidingstrafo en een variac. Of bestaan die ook gecombineerd. Ik zie op internet van die grijze kastjes, Variac staat erop, met een minuscuul analoog voltmetertje. In een van de bijdrage hier las ik dat dit nu niet bepaald een goed product zou zijn Heel verkeerde aanwijzing b.v.
Wat moet ik als eerste aanschaffen om mijn Plano's te gaan behandelen?
Alexandre
Ben inmiddels bij febr. 2015, ik werk elk onderdeel af. Zo leer je nog eens wat. Binnenkort weer terug naar Nederland en wil me dan eens voorzien van broodnodige uitrusting. Dus een scheidingstrafo en een variac. Of bestaan die ook gecombineerd. Ik zie op internet van die grijze kastjes, Variac staat erop, met een minuscuul analoog voltmetertje. In een van de bijdrage hier las ik dat dit nu niet bepaald een goed product zou zijn Heel verkeerde aanwijzing b.v.
Wat moet ik als eerste aanschaffen om mijn Plano's te gaan behandelen?
Alexandre
Handtekening