Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Variac en of scheidingstrafo

Meer
29 okt 2019 18:52 #80430 door Alexandre
Beantwoord door Alexandre in topic Variac en of scheidingstrafo
Nu ja, ik heb ook al een groep met een C-installatieautomaat. Voor de auto hobby heb ik een compressor die ook problemen had met een "normale" groep.
Dat gaat tot nog toe allemaal goed. Gelukkig heb ik een 3 fase aansluiting, gaat het fout dan kan ik me nog behelpen. De hoofdzekering in de kast van de stroomleverancier is 3x25A.

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 okt 2019 18:48 #80429 door Alexandre
Dat is snel. Bedankt, Lex

Handtekening

Meer
29 okt 2019 18:45 - 29 okt 2019 18:47 #80428 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Variac en of scheidingstrafo
Een 5 Ohm NTC bij Amplimo ringkern transformatoren.
R en C's bijvoorbeeld bij Jukebox revival .

www.ringkerntrafo.nl/index.html?q=ntc

een "C" 16 Amp. automaat zou ik niet adviseren, heeft mij een hoofdstop gekost......
Met een 5 Ohm NTC schakel ik een 1500 watt ringkern scheidingstrafo netjes in.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 29 okt 2019 18:47 door Cees PA1DBA.

Meer
29 okt 2019 18:40 #80426 door Alexandre
Moet wel een flinke NTC zijn. Welk type en waar koop ik die? Waar kan ik die onderdelen kopen en dan bedoel ik b.v. ook de C's en de R's?

Ik heb nog veel vragen maar ik zal me tot deze beperken en een ander topic openen voor andere dingen.
Heel erg bedankt trouwens voor jouw reactie. Groet, Lex

Handtekening

Meer
28 okt 2019 22:19 #80422 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Variac en of scheidingstrafo
Dat is een bekend probleem, dat bij variacs de automaat uitschakelt door de hoge inschakelstroom. Je kunt natuurlijk een tragere installatieautomaat monteren, maar het is simpeler een NTC in serie met de variac te monteren, die begrenst de inschakelstroom.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
28 okt 2019 21:16 #80421 door Alexandre
Zo, weer terug in het beloofde land. Inmiddels een Philips Variac gecombineerd met scheidingstrafo aangeschaft. Secundair gezekerd met 4A. Wat mij opvalt is de variac bij inschakelen de installatieautomaat veelvuldig doet uitvallen.
Ik ga de betreffende installatieautomaat vervangen door een minder snel aansprekend type. (C karakteristiek) Hopelijk gaat dat beter.

Dan heb ik nog een vraag. Hoe reinigen jullie een oude radio voordat hij onderhanden wordt genomen?

Ik heb een oude plano, daar wil ik eens mee aan de slag. Geeft nog geluid op al de golfbereiken. Afstemoog is levenloos. Op middengolf en ok lange golf weinig tot niets. Maar dat komt denk ik door gebrek aan zenders. Bestaat er zoiets als een klein AM-zendertje om te testen?

Handtekening

Gemaakt door Kunena