Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B2X80U: B2X 80U aan/uit schakelaar/volume potmeter

Meer
10 okt 2019 21:54 #80129 door peter1952
Als de zeners antiparallel staan heb je geen last van die 0,7 V. drempel. Immers, één van de twee staat in doorlaat en de ander in sper.
Maar dat lampje blijft gewoon heel zonder NTC. Bij het inschakelen gloeit het lampje op om na het warm worden van de buizen langzaam op te gloeien.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 okt 2019 21:27 #80128 door Franc
Werkt dat zo wel met de zeners?
Die hebben toch ook een normale drempel van 0,7 V in doorlaatrichting?
En de zenerspanning is de sperrichting.
Dan zou er slechts 0,7 V over vallen.

Groet Frank

Meer
10 okt 2019 20:30 #80126 door maarten
Een correcte vervanger vinden, kan nog best een klusje zijn. Het bestelnummer na 1966 was waarschijnlijk 2322 620 90001, maar ook onder dat nummer zal je ze tegenwoordig niet meer simpel vinden.

Het lampje zelf zou 6,3V 250mA zijn, dus bij een opgenomen vermogen van 52W door de radio blijft het in principe gewoon heel als je de NTC weglaat.

Daarbij moet je ook in gedachten houden, dat de NTC zich tegengesteld gedraagt aan het lampje; als hij koud is, is hij hoogohmig dus zal hij maar een klein deel van de eventuele piekstroom kunnen opvangen. Ik verwacht een beetje dat het toestel gewoon goed zal werken als je de NTC weglaat.

Als het lampje toch te snel sneuvelt, en om het toestel gewoon te laten spelen met een doorgebrand lampje, zou je twee zenerdiodes van 8,2V 1,3W in antiserie kunnen gebruiken in plaats van de NTC. Deze worden (net als de NTC) wel heet als het lampje stuk is (dissiperen samen 2W).

Meer
08 okt 2019 22:54 #80092 door Kolvenbag
Beste Hans, dank voor je vlotte reactie!

De R13 is helaas wel defect; zwartgeblakerd en gesmolten. De klem op de antennedraad (die tegen de bovenkant binnenzijde kast drukt) heeft op het frame gelegen en de kortsluiting veroorzaakt.

Kortom, ik wil die R13 vervangen.
1) Weet jij de waarden van die R13?
2) Weet jij waar ik een vervanger kan bestellen?

Tape is the new vinyl!

Meer
07 okt 2019 14:15 - 07 okt 2019 14:20 #80072 door Johannes
De weerstand R13 is inderdaad een NTC weerstand (Negatieve Temperatuur Coëfficiënt) In koude toestand is de weerstandswaarde zeer hoog en neemt af wanneer de temperatuur toeneemt.
Daarom vraag ik me af of de NTC werkelijk defect is want dat is moeilijk te meten. De bedoeling van die NTC is dat de radio blijft doorspelen als het schaallampje stuk is.
Dus is het makkelijk te testen of de weerstand werkelijk stuk is, door het schaallampje los te draaien.
Als de radio dan blijft spelen is er niks aan de hand. Deze weerstanden gaan zelden kapot.
Zie ook : www.nfor.nl/archief/index.php?id=222144

M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 07 okt 2019 14:20 door Johannes.

Meer
07 okt 2019 10:50 #80068 door Kolvenbag
Door een (inmiddels opgeloste) kortsluiting is onderdeel R13 doorgebrand. Deze wil ik graag vervangen.

In de service manual staat hierbij "N.T.C." en "49 379 55".

Vragen:
  1. Wie weet wat voor onderdeel dit precies is, inclusief de waarde(n)?
  2. Wie weet waar ik een dergelijk onderdeel kan bestellen?

Tape is the new vinyl!

Gemaakt door Kunena