Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips 638 repareren

Meer
13 feb 2019 17:10 #76171 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Philips 638 repareren
Een bekend probleem van deze serie toestellen ....... Hoogstwaarschijnlijk is R2 onderbroken. De loper van deze draadgewonden weerstand loopt mee met de schaalaanwijzing en is- als ik mij goed herinner- vlak achter de schaal gemonteerd. Indien de winding ergens is doorgesleten krijg je het effect wat jij beschrijft. Het beste kun je het weerstandsbandje vervangen. Repareren is erg lastig!
Er waren mensen (op het andere forum) die ze opnieuw wikkelden. Misschien nog te verkrijgen....
Zelf kun je (om even te testen) een paardenmiddel gebruiken door het onderbroken stukje zo smal mogelijk te omwikkelen met een klein stukje cellofaan zilverpapier. Dan zou het weer moeten werken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 feb 2019 23:40 #76155 door arzu
Beantwoord door arzu in topic Philips 638 repareren
Bedankt voor de geweldige info! ik had al een schema maar dit is wel heel compleet.. Vooral de mooie foto met componentlocatles zal helpen bij het sleutelen.
De radio is inderdaad een 638A (even op het plaatje gekeken) De avatar heb ik gemaakt van een zelf genomen foto van mijn radio :)

Handtekening

Meer
10 feb 2019 22:16 #76153 door admin
Beantwoord door admin in topic Philips 638 repareren
Voor de duidelijkheid het is een 638A, zoals je avatar..

Ik weet niet of je de schema's hebt, maar aan de hand daarvan kun je in ieder geval de spanningen meten in het toestel.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Henk van 't Kruis

Meer
10 feb 2019 21:41 #76152 door arzu
Philips 638 repareren werd gestart door arzu
Ik heb een prachtige philips 638, mooi opgeknapt maar hij doet het maar amper.
Ik heb beide natte elcos vervangen dor moderne types (weggewerkt IN de behuizingen) en heb voorzichtig met een variac spanning op het apparaat gezet. Alles is verder origineel. Nu doet ie het wel een beetje maar alleen in het laatste kwart van de zoekschaal, maar niet goed genoeg. Het versterkerdeel werkt wel goed.
Wie weet een link naar wat ik nu moet doen? b.v. zwarte elco's vervangen? er is vast een volgorde hoe ik het best te werk kan gaan.
Foutzoeken in moderne apparatuur lukt wel maar dat met die buizen ben ik niet gewend.....
Wie helpt?

Handtekening

Gemaakt door Kunena