- Berichten: 4
Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6x04a
31 dec 2018 15:08 #75259
door Arie75
Handtekening
Beantwoord door Arie75 in topic Philips B6x04a
Huub, bedankt voor de verwijzing naar de schema's op de NVHR. Ik heb het juiste schema gevonden.
Franc, je hebt gelijk dat het niet het meest verstandige is om een radio zo in 1x aan te zetten. Heb een beetje geluk gehad.
Ik probeer het schema te begrijpen klopt het dat de fm en am mono zijn en alleen de pickup pu ingang stereo?
Ik kan de schakelaar 11 (stereo) niet terug vinden in het schema, mist er een nummertje of wordt het tijd voor een brilletje
Mijn plan is om eerst de eindtrappen met de toon schakelaars te bekijken/testen. Hiervoor wil ik een 1000hz generator (gemaakt op de mts) aansluiten op de phono pu ingang. Hoeveel mV mag dit signaal zijn ? Dan meten en luisteren of beide kanalen hetzelfde volume geven.
Vervolgens teercondensatoren verwijderen en toon regeling overbruggen uitschakelen. Of schakelaars vervangen als deze nog beschikbaar zijn.
Bedankt voor de feedback.
Vraag over mono en stereo werd tijdens het tupen beantwoord door Maurice
Franc, je hebt gelijk dat het niet het meest verstandige is om een radio zo in 1x aan te zetten. Heb een beetje geluk gehad.
Ik probeer het schema te begrijpen klopt het dat de fm en am mono zijn en alleen de pickup pu ingang stereo?
Ik kan de schakelaar 11 (stereo) niet terug vinden in het schema, mist er een nummertje of wordt het tijd voor een brilletje
Mijn plan is om eerst de eindtrappen met de toon schakelaars te bekijken/testen. Hiervoor wil ik een 1000hz generator (gemaakt op de mts) aansluiten op de phono pu ingang. Hoeveel mV mag dit signaal zijn ? Dan meten en luisteren of beide kanalen hetzelfde volume geven.
Vervolgens teercondensatoren verwijderen en toon regeling overbruggen uitschakelen. Of schakelaars vervangen als deze nog beschikbaar zijn.
Bedankt voor de feedback.
Vraag over mono en stereo werd tijdens het tupen beantwoord door Maurice
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2018 14:14 #75254
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Philips B6x04a
Links Rechts zijn identiek.
Toestel is alleen in pick-up stand stereo
Bij radio is mono en links rechts even hard en gelijk.
Toestel is alleen in pick-up stand stereo
Bij radio is mono en links rechts even hard en gelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2018 12:17 #75250
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B6x04a
Je hebt de radio reeds uitgeprobeerd.
Niet altijd even verstandig.
De condensatoren hebben wellicht jarenlang geen stroom meer gezien en kunnen er niet altijd tegen om direct weer de volle laag te krijgen.
Hierover is zeer veel info te vinden onder de noemer “opstarten oude radio”.
Het feit dat je uit de ene box goed geluid krijgt en uit de andere een zacht geluid kan liggen aan de stand van de toetsen bovenaan.
Misschien staan ze in Bi ampli modus waarbij de ene kant wat bas laat horen en de andere kant komt het hele spectrum naar buiten, althans bij dit model.
Omdat er 2 toetsen afgebroken zijn kun je misschien dit niet meer bedienen en moet de radio eerst grondig gerepareerd worden.
Succes met de leuke radio!
Groet Frank
Niet altijd even verstandig.
De condensatoren hebben wellicht jarenlang geen stroom meer gezien en kunnen er niet altijd tegen om direct weer de volle laag te krijgen.
Hierover is zeer veel info te vinden onder de noemer “opstarten oude radio”.
Het feit dat je uit de ene box goed geluid krijgt en uit de andere een zacht geluid kan liggen aan de stand van de toetsen bovenaan.
Misschien staan ze in Bi ampli modus waarbij de ene kant wat bas laat horen en de andere kant komt het hele spectrum naar buiten, althans bij dit model.
Omdat er 2 toetsen afgebroken zijn kun je misschien dit niet meer bedienen en moet de radio eerst grondig gerepareerd worden.
Succes met de leuke radio!
Groet Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2018 12:01 - 31 dec 2018 12:10 #75246
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6x04a
Haal eerst het schema weg
bij de NVHR arschief daar staat alles op
het is natuurlijk zeer slecht zo als de toesen met schakelaars
er uit zien bepaalde door verbindingen zijn dan niet meer aanwezich
kijk of de schakelaars er wel zijn Geef deze eerst een spuitje
met schakelaars kontakter en beweeg deze ,
niet gelijk zo alles er uit halen zgz slopen dat kan voorbarig zijn
ook buis pennen schoon maken met fijn schuur papier
ook de dikke teer condensators over de uitgangs trafo,s
zou je beter kunnen vervangen .
er is zo nog wel een behoorlijk klusje aan de radio,
bij deze radio,s komt het ook voor de uitgangs trafo stuk is
dat is ook vaak zicht baar aan de trafo versmelting bvb
en de 800 ohm luidspreker kan niet zo goed meer zijn
huub
bij de NVHR arschief daar staat alles op
het is natuurlijk zeer slecht zo als de toesen met schakelaars
er uit zien bepaalde door verbindingen zijn dan niet meer aanwezich
kijk of de schakelaars er wel zijn Geef deze eerst een spuitje
met schakelaars kontakter en beweeg deze ,
niet gelijk zo alles er uit halen zgz slopen dat kan voorbarig zijn
ook buis pennen schoon maken met fijn schuur papier
ook de dikke teer condensators over de uitgangs trafo,s
zou je beter kunnen vervangen .
er is zo nog wel een behoorlijk klusje aan de radio,
bij deze radio,s komt het ook voor de uitgangs trafo stuk is
dat is ook vaak zicht baar aan de trafo versmelting bvb
en de 800 ohm luidspreker kan niet zo goed meer zijn
huub
Laatst bewerkt 31 dec 2018 12:10 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2018 11:34 #75243
door Arie75
Handtekening
Philips B6x04a werd gestart door Arie75
Beste allen,
Ik heb in een kringloopwinkel een philips buizenradio gekocht het type B6x04a. Ik heb weer zin om wat te knutselen met oude elektronika. Dit had ik de afgelopen 20 jaar niet meer gedaan. Thuis de radio open gemaakt een schoongemaakt. Ik denk dat hij in een zagerij heeft gestaan. Daarna aangesloten op het net. De radio deed niks. Na wat zoekwerk bleken de kontakten in de hoofdschakelaar niet voldoende contact druk te hebben. Deze schakelaar uit elkaar gehaald en kleine krimpkousjes om de contacten gedaan. Radio aangesloten en tot mij verbazing werkte alle banden AM en FM nog. Nu de puntjes op de i.
Uit de ene box komt heel zacht geluid en uit de anderen duidelijk mooi geluid. Klopt het dat deze stereo radio uit beide speakers even hard geluid moet geven? 2 schakelaars van de toonregeling zijn afgebroken en kwijt. Is het nog mogelijk om aan deze schakelaars met knoppen te komen? Zie foto bovenaan.
Tot slot nog een vraag over het schema. Ik heb een schema van de B6x23a wat is het verschil met het schema van de B6x04a? Verschil tussen de 23 en 04 in de type aanduiding. Allen alvast de beste wensen en een goed 2019.
Ik heb in een kringloopwinkel een philips buizenradio gekocht het type B6x04a. Ik heb weer zin om wat te knutselen met oude elektronika. Dit had ik de afgelopen 20 jaar niet meer gedaan. Thuis de radio open gemaakt een schoongemaakt. Ik denk dat hij in een zagerij heeft gestaan. Daarna aangesloten op het net. De radio deed niks. Na wat zoekwerk bleken de kontakten in de hoofdschakelaar niet voldoende contact druk te hebben. Deze schakelaar uit elkaar gehaald en kleine krimpkousjes om de contacten gedaan. Radio aangesloten en tot mij verbazing werkte alle banden AM en FM nog. Nu de puntjes op de i.
Uit de ene box komt heel zacht geluid en uit de anderen duidelijk mooi geluid. Klopt het dat deze stereo radio uit beide speakers even hard geluid moet geven? 2 schakelaars van de toonregeling zijn afgebroken en kwijt. Is het nog mogelijk om aan deze schakelaars met knoppen te komen? Zie foto bovenaan.
Tot slot nog een vraag over het schema. Ik heb een schema van de B6x23a wat is het verschil met het schema van de B6x04a? Verschil tussen de 23 en 04 in de type aanduiding. Allen alvast de beste wensen en een goed 2019.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.