- Berichten: 551
Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6x04a
17 jan 2022 19:29 - 17 jan 2022 19:32 #93646
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Philips B6x04a
De eerste plano's waren mono toestellen met een hogetonen luidspreker links (AD3500AM) en een "gewone" luidspreker rechts (AD3800AM).
Toen stereo op kwam, heeft men de eerste twee jaar het bi-ampli effect nageboosd in de AM / FM stand. In de PU stand had je pas echt stereo, dus de hoge en lage tonen links en rechts. Dit heeft de B6X04A ook. Het schema van dit toestel is niet compleet, zoals eerder al opgemerkt is. S11 (stereo/mono) is niet getekend. Daarvoor kan je beter het schema van de B5X04A erbij pakken, of de B6X94A. Daar staat deze wel getekent.
In de radio-stand kan je het bi-ampli effect opheffen door van S2 (PU) kontact 20 op 21 te zetten..
Wil je het Bi-ampli gevoel herbeleven, dan kan je de Stereo/mono schakelaar op Mono zetten.
Gr. Paul
Toen stereo op kwam, heeft men de eerste twee jaar het bi-ampli effect nageboosd in de AM / FM stand. In de PU stand had je pas echt stereo, dus de hoge en lage tonen links en rechts. Dit heeft de B6X04A ook. Het schema van dit toestel is niet compleet, zoals eerder al opgemerkt is. S11 (stereo/mono) is niet getekend. Daarvoor kan je beter het schema van de B5X04A erbij pakken, of de B6X94A. Daar staat deze wel getekent.
In de radio-stand kan je het bi-ampli effect opheffen door van S2 (PU) kontact 20 op 21 te zetten..
Wil je het Bi-ampli gevoel herbeleven, dan kan je de Stereo/mono schakelaar op Mono zetten.
Gr. Paul
Laatst bewerkt 17 jan 2022 19:32 door verbeek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 jan 2022 19:28 - 17 jan 2022 19:29 #93645
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Philips B6x04a
Ik zie dat deze draad plotseling gestopt is zonder te laten weten of de radio ooit nog in orde gekomen is.
Jammer, dat maakt dit soort discussies altijd wel leerzaam.
Ik ben toevallig nu ook met zo'n radio bezig. Heb hem weer spelend maar kwam het schema bestuderende toch wel een schakeling tegen die ik helemaal niet goed begrijp.
Zijn er nog mede electronici bezig met dit onderwerp om hierover te sparren?
Laatst bewerkt 17 jan 2022 19:29 door verbeek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 dec 2021 19:27 #93264
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B6x04a
De EAA91 is de FM-discriminator. Normaal wordt daar een EABC80 voor gebruikt, maar die hebben we hier niet nodig omdat we geen bestemming voor het triode gedeelte hebben
Omdat de versterker stereo is, wordt voor beide kanalen de helft van een ECC83 gebruikt als L.F. voortrap i.p.v. de EABC80 bij mono radio’s.
Groeten,
Peter
Omdat de versterker stereo is, wordt voor beide kanalen de helft van een ECC83 gebruikt als L.F. voortrap i.p.v. de EABC80 bij mono radio’s.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 dec 2021 18:32 #93263
door PA3FTP
Beantwoord door PA3FTP in topic Philips B6x04a
Ik zie dat deze draad plotseling gestopt is zonder te laten weten of de radio ooit nog in orde gekomen is.
Jammer, dat maakt dit soort discussies altijd wel leerzaam.
Ik ben toevallig nu ook met zo'n radio bezig. Heb hem weer spelend maar kwam het schema bestuderende toch wel een schakeling tegen die ik helemaal niet goed begrijp.
Zijn er nog mede electronici bezig met dit onderwerp om hierover te sparren?
Zie bijgaand schema van de X12 wat naar mijn idee vrijwel identiek is.
Min vraag is gericht op buis B5 Eaa91. Wat is de functie van deze dubbele diode?
Groeten,
Louis
PA3FTP
Tilburg.
Jammer, dat maakt dit soort discussies altijd wel leerzaam.
Ik ben toevallig nu ook met zo'n radio bezig. Heb hem weer spelend maar kwam het schema bestuderende toch wel een schakeling tegen die ik helemaal niet goed begrijp.
Zijn er nog mede electronici bezig met dit onderwerp om hierover te sparren?
Zie bijgaand schema van de X12 wat naar mijn idee vrijwel identiek is.
Min vraag is gericht op buis B5 Eaa91. Wat is de functie van deze dubbele diode?
Groeten,
Louis
PA3FTP
Tilburg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2018 16:24 #75262
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6x04a
AM is natuurlijk per definitie mono. Voor FM zit er geen stereodecoder in dus die is ook monio. Grappig dat je S11 ook niet kon vinden, heb het schema ook helemaal zitten doorvlooien. Hij moet wel ergens aan vastzitten want op de layout kan je de draadjes zien lopen (18 en 19). Zal wel een fout zijn in de doc.
Wat leuk dat je een toonfiets hebt gebouwd! Ben net ook met eentje bezig (Wien oscillator, met piepklein gloeilampje voor de amplitudestabilisatie en LM833 opamp). Moet nog een kassie omheen. Het maakt niet zoveel uit wat je oscillator doet want je draait de volumekraan toch helemaal dicht voordat je gaat testen.
Het kan wel zijn dat de balansregelaar R32 er wat mee te maken heeft dat het geluid te zacht is.
Wat leuk dat je een toonfiets hebt gebouwd! Ben net ook met eentje bezig (Wien oscillator, met piepklein gloeilampje voor de amplitudestabilisatie en LM833 opamp). Moet nog een kassie omheen. Het maakt niet zoveel uit wat je oscillator doet want je draait de volumekraan toch helemaal dicht voordat je gaat testen.
Het kan wel zijn dat de balansregelaar R32 er wat mee te maken heeft dat het geluid te zacht is.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2018 15:16 #75260
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6x04a
Er word meestal geschreven de afgiten op de pu .ingang
zo als en kristal element. 3./5 DB. zal voldoende zijn
succes
huub
zo als en kristal element. 3./5 DB. zal voldoende zijn
succes
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.