Radio's van 1950 tot 1970
Model onbekend
12 aug 2018 13:03 - 12 aug 2018 13:20 #73090
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Model onbekend
Vond
hierrrrrrrrrr
nog een schema waar de eindbuis ook als midfrequent dienst doet:
Ik zou nog effe naar de foto's moeten kijken of dit overeenkomt met onze "mystery receiver". Draadje van de potmeter misschien AGC?
Edit: maar nee. De UL84 wordt alleen voor audio gebruikt. Triode van de UABC80 ook. Blijft dus alleen de UCH81 over om te reflexeren. Lijkt me wel lastig met de anodekring al op 455 kHz. Die ene grote weerstand lijkt me wel wat vermoeid, overigens. Zal wel de serieweerstand voor de gloeidraden zijn (1k, verstookt 10W, pfff...).
Ik zou nog effe naar de foto's moeten kijken of dit overeenkomt met onze "mystery receiver". Draadje van de potmeter misschien AGC?
Edit: maar nee. De UL84 wordt alleen voor audio gebruikt. Triode van de UABC80 ook. Blijft dus alleen de UCH81 over om te reflexeren. Lijkt me wel lastig met de anodekring al op 455 kHz. Die ene grote weerstand lijkt me wel wat vermoeid, overigens. Zal wel de serieweerstand voor de gloeidraden zijn (1k, verstookt 10W, pfff...).
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 12 aug 2018 13:20 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jac33
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 aug 2018 07:00 #73086
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Nou, de UABC80 wordt alleen gebruikt als laagfrequent versterker. Ze doen wel wat raars met de UCH81 want er gaat een draadje van het stuurrooster (pin #2) naar de potmeter. Het is net alsof de communistische chef tegen de ontwerper heeft gezegd: "Uit het plan hebben we nog duizend UABC80's, maak daar een radio omheen". Zelf loop ik tegen de grenzen aan van reverse engineering op basis van foto's. Met een chassis op de werkbank is reversing al een stevige klus maar met foto's eigenlijk niet te doen. "Waar gaat dat rooie draadje nu heen? En wat zit er onder die trimmer?" etcetera. In ieder geval is de spoel onder het chassis voor de oscillator, die erboven voor de hoogfrequent input en het blikkie voor de midfrequent. Twee diodes van de UABC80 staan parallel en het groene draadje dat eraan vastzit gaat ergens heen. Kan het verder niet zien... Dit misbaksel van een radio is heel bijzonder en waarschijnlijk zeldzaam maar of het veel waard is? Prullen als de DKE38 zijn tenminste volledig benut, dit is een hele vage beun. Waarbij het er wel naar uitziet dat de UCH81 als reflextrap wordt gebruikt maar de foto's geven geen uitsluitsel.
Oh wacht, de antenne is aangesloten op de condensator onder de trimmer en gaat dan naar de antennespoel.
Overigens, is de eindbuis inderdaad een UL84? En is de gelijkrichter UY85 of UY89?
Oh wacht, de antenne is aangesloten op de condensator onder de trimmer en gaat dan naar de antennespoel.
Overigens, is de eindbuis inderdaad een UL84? En is de gelijkrichter UY85 of UY89?
Tjerk, 9ZZ
11 aug 2018 23:44 #73085
door Jac33
Beantwoord door Jac33 in topic Model onbekend
hier zijn ze
11 aug 2018 23:43 #73084
door Jac33
Beantwoord door Jac33 in topic Model onbekend
nog een paar opnames gemaakt
11 aug 2018 22:06 #73083
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Er zit een dubbele spoel aan de onderzijde die de eerste trafo kan zijn. Trimmer om af te regelen, primaire als enige vast ingesteld. De bovenste buis is inderdaad UCH81 (pin 7 & 9). De binnenste (linker) buis is moeilijk te zien. De rechter buis moet dan de UCL82 zijn en de onderste UY85 of UY89. De beide buizen zijn echter niet consistent met een schema als B2G25U. Closeup van de eindbuis en nog wat meer shots van de onderzijde? Lijkt stiekem toch een UL84 in te zitten (g1 aan pin #2). Dan zou inderdaad de UABC80 als reflexversterker gebruikt worden. Vaag de vaag!
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
11 aug 2018 19:18 #73082
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Model onbekend
@ Tjerk:
Dubbel gebruik van de triode in de EABC ?
Ik zie ook maar 1 MF trafo ,dus onversterkt hier meteen al detecteren ?
@Jac:
Het is wel een heel leuk radiotje om weer aan de gang te slingeren, die 2 bijenwas condensatoren op het "bovendek" zijn behoorlijk gesmolten door de warmte, deze zou ik zonder meer vervangen.
Misschien op een pools forum posten met jouw schema en merk vraag ?
Dubbel gebruik van de triode in de EABC ?
Ik zie ook maar 1 MF trafo ,dus onversterkt hier meteen al detecteren ?
@Jac:
Het is wel een heel leuk radiotje om weer aan de gang te slingeren, die 2 bijenwas condensatoren op het "bovendek" zijn behoorlijk gesmolten door de warmte, deze zou ik zonder meer vervangen.
Misschien op een pools forum posten met jouw schema en merk vraag ?
Cees- pa1dba