Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Restauratie B5x44A

Meer
06 mei 2018 14:25 #72362 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Restauratie B5x44A
Hey franc. De FM op zich was gevoelig genoeg nadat de Dedector terug in orde was. Alleen gaf het stereolampje ondanks dat er stereo uit de luidsprekers kwam dit niet altijd aan..oa de gevoeligheidspotmeter stond niet juist meer. Verder de Dedector spoel plaatsen was meer werk dan het afregelen.. was bijna niet bij te komen omdat alles zo dicht bij elkaar zat.:) nu wacht ik nog op twee blikken buisjes voor over de EBF en EAA buis . Als ik die heb kan de achter en onderkant er weer op en mag hij bij mijn andere plano's in het rek staan :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 mei 2018 14:21 #72361 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Restauratie B5X44A
Hey tjerk. Ik heb dit volgens het gehoor gedaan. Ik dacht dat het moeilijker ging zijn.. maar erg veel moest hij niet afgeregeld worden:)

Meer
06 mei 2018 14:09 #72360 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Restauratie B5x44A
Zeker mooi verhaal!

Alleen was de gevoeligheid te gering en had je de decoder afgeregeld.
Ik neem aan de zojuist vervangen detectorspoel of heb je nog meer afgeregeld aan de radio.
Verder goede tip om de koppel C te verkleinen!

Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens

Meer
06 mei 2018 13:49 - 06 mei 2018 13:52 #72359 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Restauratie B5X44A
Mooi verhaal! Apart dat de radio tot 108 MHz gaat, zie je niet vaak. Doc heeft het overigens over 104 MHz. Heb je een meetzender om het stereo af te regelen of heb je het op het gehoor gedaan?

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 06 mei 2018 13:52 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens

Meer
06 mei 2018 08:49 - 06 mei 2018 08:53 #72355 door Erwin goossens
Enkele restauratiefotos van de B5x44A welke ik kocht voor mijn plano verzameling completer te maken en tevens een radio waar de FM tot 108 MHZ gaat..bij thuiskomst deed na het opstarten de radio niets ..de zekering van 200MA van hoogspanning ontbrak..tevens waren 3 lampen verdwenen na deze geplaatst te hebben muziek op de AM BANDEN,maar niet op FM..de oorzaak was de ratiodedectorspoel welke iemand eruit gesloopt had....deze via via besteld en geplaatst..daarna de ratiospoel afgeregeld..daarna weer geluid op FM..welliswaar zat er een rimpel op de voeding welke de oorzaak was van de dubbele voedingselco..welke 50 uf en 50 uf is maar was teruggelopen naar 2 x 27-28 uf..wat de lichte brom veroorzaakte (onvoldoende afvlakking gelijkspanning) deze vervangen loste dit op..nu was het de beurt aan de stereodecoder..de blauwe elcootjes die erin zitten zijn na 60 jaar vaak verdroogd en capaciteitsloos..dit was te merken dat het groene stereolampje heel sporadisch maar oplichtte..na alle blauwe elcootjes in dit blij en de stuurprint vervangen te hebben werkte hij al beter maar de gevoeligheid was onder de maat..afregelen van de decoder loste dit probleem op en de decoder werkt weer prima op FM stereo uitzendingen..verder de FM dedectorelco en de ontkoppelc vervangen net als de teercondensatoren op de uitgangstransfos door gele polyestercondensatoren van 2.2 NF..verder ook het verstrooischerm dat in 1 hoek gescheurd was hersteld(geen nieuw gemaakt) en de schaal opgekuist..mechaniek gesmeerd en het bijna versleten magsisch oog door een nieuwe EM80 van” Philips” vervangen.. deze radio heeft zoals sommige andere planos drukknoppen voor de lagetonen (bassen ) weergave in te stellen.. met de hedendaagse muziek gaan deze speakers al snel boenken en vervormen..dit verminderd door de 2 ceramische 10 nf condensatoren te vervangen door 2 ceramische 3.3 NF..hierdoor klinkt de radio veel rustiger op de hedendaagse muziek..de verduurde stofdichting vervangen door nieuw bruin band..daarna alles terug inbouwen..
Laatst bewerkt 06 mei 2018 08:53 door Erwin goossens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129, marcola64, hkruis, paulsnip

Gemaakt door Kunena