Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Restauratie B5x44A

Meer
26 okt 2020 15:04 - 26 okt 2020 15:06 #86234 door VT4C
Beantwoord door VT4C in topic Restauratie B5X44A
"Fiets" geregeld over alle banden der B5X44A en vond daarbij de EM80 met afstemmen aan de on-nauwkeurige kant, cq. lastig afstemmen op maximale uitslag. Om ook de afstemkoorden te ontlasten heb ik de EM87 geplaatst (EM84 kan ook).
Afstemmen nu stuk makkelijker en sneller. De EM87 is donker aan beide zijkanten en matched daarmee ook prima met de donkere omgeving. (Ra der EM84/EM87 is 470K)
Laatst bewerkt 26 okt 2020 15:06 door VT4C.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 jan 2020 01:34 #81813 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Restauratie B5x44A
Bedankt voor het antwoord! Ik heb een B5x42a. De uitvoering zonder stereo decoder. Bij mij zijn ze 6.8 ipv 10nf. Ik ga ze ook vervangen naar 3nf om te proberen.

Meer
25 jan 2020 18:36 #81811 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Restauratie B5x44A
Hallo. Het zijn inderdaad deze c tjes die aan de drukknoppen unit zitten

Meer
23 jan 2020 15:45 #81774 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Restauratie B5x44A

Erwin goossens schreef : deze radio heeft zoals sommige andere planos drukknoppen voor de lagetonen (bassen ) weergave in te stellen.. met de hedendaagse muziek gaan deze speakers al snel boenken en vervormen..dit verminderd door de 2 ceramische 10 nf condensatoren te vervangen door 2 ceramische 3.3 NF..hierdoor klinkt de radio veel rustiger op de hedendaagse muziek..de verduurde stofdichting vervangen door nieuw bruin band..daarna alles terug inbouwen..

Hoi Erwin.

Ik ben momenteel met een B5x42a bezig. Deze klinkt ook te heftig in het laag inderdaad. Verder heb ik alles weer werkend.
Vraagje:
Zijn het die 2 condensatoren die ook aan de drukknoppen unit gesoldeerd zitten? Bij mij zijn die 6,8nf. Of bedoel je de koppelcondensatoren? Die zijn wel 10nf bij mij.

Meer
14 mei 2018 00:59 #72386 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Restauratie B5x44A
Warm maken,zo dat de was zacht word, of een drupje WD 40 er in en soms lukt
dat ook wel na een dag om er beweging in te krijgen.
Een oplos middel kan het spoel lichaam oplossen.
Cees.

Meer
13 mei 2018 22:27 #72384 door pvanos
Beantwoord door pvanos in topic Restauratie B5x44A
Erwin,
Momenteel ben ik toevallig net met een Siera SA5211A bezig, en ik heb het stereo decoder printje momenteel op de operatietafel liggen. Die Siera lijkt sterk op een B5X44A.
De 50µF elco's, de 16µF voor de FM-unit, alsook de 10µF elco's rond de detectie heb ik vervangen.
Ook heb ik de gemeenschappelijke kathode-weerstand en -elco vervangen: voor elke EL84 een eigen 180 Ohm met 100µF/64V.

Ik vrees echter dat de ECC83 ook zal moeten vervangen worden. En natuurlijk de klassieke EM80: die ga ik vervangen door een UM80 met een spanningsverdubbelaar voor de gloeidraadspanning.

Nu even naar het superinteressante deel: de stereo decoder.
Ik had preventief alle elco's daarop reeds vervangen. De waarden van de oude elco's waren niet ver van de opdruk, maar de D-waardes waren wat aan de hoge kant, vergeleken met nieuwe...

Ik heb bij de overigens fantastische foto's een paar vraagjes:
1) Ik zie dat S103 ontbreekt ? Is deze vervangen door een draadbrug overheen C205 (390pF) ?
2) Kan je eens nakijken wat de waarde van R201 is (net naast S101, vlak bij pin 1) ? Volgens het schema is dat 100k, maar ik heb een 150k zitten.
3) Wat is de waarde van de regelpotmeter ? 10k of 5k ? Staat die bij u ook bijna uiterst linksom ? De potmeter dient voor de overspraak, maar die wordt blijkbaar vooral geregeld door de fase van 38kHz t.o.v. de piloottoon 19kHz via naregeling van S101.
4) Waar ik echter heel concreet op vast zit: hoe krijg je de spoelkernen gedraaid ? Ik heb al een satéstokje vervaardigd met een gleufje erin gezaagd, maar ik krijg de spoelkern van S101 niet los. Aangezien ik gelezen heb dat het risico bestaat om de ganse spoel van zijn aansluitingen los te breken, durf ik geen geweld te gebruiken... Oplosmiddel ? Spoel warm blazen ?

Paul

Paul

Gemaakt door Kunena