header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Radio's van 1950 tot 1970

Grundig 4090 zauberklang

Lees meer
21 feb 2018 01:14 - 21 feb 2018 01:15 #70970 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Grundig 4090 zauberklang
Henk K,
Prachtig zoals Bernard vertellen kan. Je blijft luisteren.
Een man met heel veel theoretische EN praktijk ervaring.
Heel leerzaam, zijn uitleg.
Bedankt voor de link. En dat je dat met ons delen wil.
Cees.
Laatst bewerkt 21 feb 2018 01:15 door Cees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21 feb 2018 08:34 #70972 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Grundig 4090 zauberklang
En toch......Staar je niet te veel blind op de verhalen van Bernard. Zeker, hij heeft een enorme ervaring en veel toestellen worden op de reparatiedagen snel en kundig gerepareerd.
Echter met zijn verhaal over de seriebalanseindtrap van Philips sloeg hij de plank behoorlijk mis, hij had de werking van de dubbele smoorspoel totaal verkeerd uitgelegd als zijnde een koppeltrafo. Later werd dit in het NVHR blad gecorrigeerd. Ook bleef hij veelvuldig hameren dat er een diode over de kathode en stuurrooster van de bovenste EL86 moest worden gezet. De reden snapte ik niet.

Hij wijzigt graag schakelingen naar eigen behoefte, maar de vraag is of dit wel altijd zo nodig is.
In sommige balanseindtrappen is een gemeenschappelijke kathodeweerstand noodzakelijk. In één van de beschrijvingen van één van de versterkers uit de HV serie met twee keer EL34 van de Amroh wordt dit haarfijn uitgelegd.
De fabrikant zal dit best met reden hebben gedaan buiten de economische.
En zeg nou zelf, zou het echt voorkomen dat de ene eindbuis nog de volle emissie heeft en de andere helemaal dood is? Misschien door een lekke koppelcondensator dat één der eindbuizen meer versleten is.

Ik heb eens voor de grap bij een B5X43a één der EL84's er uit getrokken. De waarden die ik bij de overblevende EL84 meette, o.a. de anodestroom waren nog ruim onder de maximaal toelaatbare waarden.

Ik ben er zelf groot voorstander van om de schakeling zo veel mogelijk origineel te houden en niet maar meteen te wijzigen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke, Bert Kn, hkruis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21 feb 2018 09:35 #70973 door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Grundig 4090 zauberklang
Ikzelf ben ook iemand die zich aan de fabrieksontwerpen houdt. Vele service manuals en technische literatuur doorgelezen. Muiderkring boek van Hellings is ook mijn grote inspiratie, en geloof maar dat die Amroh ontwerpen ook echt heel goed werken mits je aan de bouwvoorschriften houd. Nu ben ik zelf niet van het buizentijdperk, maar ik heb wel vele transistor en opamp schakelingen ontworpen, zowel hobbymatig als commercieel. Helemaal zit ik in de luidsprekers, passieve en actieve filters e.d. wat ook hele taaie kost is en waar je i.t.t. bijvoorbeeld opamps niet alleen met spanning kan rekenen, maar ook met energie en impedanties. Gelukkig gaat dat tegenwoordig goed met de computer simulatie programma's (Protel, Altium, LTSpice) en scheelt dat enorm veel A4-tjes rekenwerk. Maar een A4-tje met geo driehoek en een wiskundige en wetenschappelijke zakjapanner blijft nog steeds mijn basis.

Ik ga zelf nog steeds uit van datasheets, maar neem niet de application notes klakkeloos over.
Wat ik wel doe is dat ik de vrijheid neem om radio's te modificeren voor een betere geluidskwaliteit en betere veiligheid. Zo heb ik een Philips B5X63A 3 weken dacht en nacht laten spelen zonder een krimp te geven. Het geluid daarvan heb ik gemodificeerd, waardoor ik het vieze scherpe agressieve typische Philips mid-hoog wat onderdrukt hebt en het top hoog bij 15 kHz wat heb opgehaald om een Hifi geluid er uit te krijgen, wat nu op wat kleuring en intermodulatie vervorming na dan, meer kan meten met een hele goede grote geluidsset. Tja, en of ik nu 3 Watt geluidsvermogen in de woonkamer of slaapkamer jaar, of dat ik 8x 2500 Watt buiten aan geluid injaag, maar niks uit. Klinkt in beide gevallen zeer goed, zelfs zonder oorpijn te krijgen.

Zelf heb ik nog steeds een stereo versterker staan met 2x EL34 in de eindtrap en een Unitran 3U50 eindtrafo, die ik als 15 jarige heb gebouwd naar het RIM ontwerp. Enig verschil is dat ik geen voortrap met de ECC808 buizen gebruik (is wel zeer ruis- en brom arme buis, zelfs stil als je die als hoogohmige microfoon of gitaar voorversterker gebruikt), maar ik ben er nog steeds verbaasd over dat die buizenversterker nu nog steeds zeer goed presteert. Overgiens heeft die versterker 20 jaar geleden nog wel een revisie beurt ondergaan.

Eindmoraal van het verhaal is toch voor elke adspirant liefhebber: Ga niet klakkeloos te werk, ga niet zomaar wat onderdelen vervangen, geloof ook niet heilig wat ik beweer, (mensenwerk), maar zoek ook gericht naar de storingen en los dit eerst op. Het gaat dan immers om kennis verrijking. Later kan de rest ook vervangen worden voor optimale prestaties af fabriek.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, hkruis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21 feb 2018 09:42 #70975 door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Grundig 4090 zauberklang
Waar ik het niet zo mee eens ben met Berhard, is de 800 Ohm schakeling met EL84 en EL86 buizen. Hij beschouwt uiteindelijk de EL86 als een vaste weerstand, maar omdat de EL86 toch wordt uitgestuurd, veranderd die weerstand mee met het signaal en blijft uit uiteindelijk toch een vrij lage impedantie over t.o.v. uitgangstrafo's. Mede hierdoor kun je toch de 800 Ohm luidsprekers goed aansturen.

Ik heb wel zelf geëxperimeteerd met diverse 800 Ohm schakelingen, deels van schema's van Philips TV's , maar ook met simulaties, die ook nog goed overeen kwamen met de praktijk en metingen.

groetjes,
-=Kees=-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21 feb 2018 09:45 #70976 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Grundig 4090 zauberklang
Ik heb bij de bekende plano,s toch vaker een EL84 wit gezien, dood dus.
Dat komt ook mede door de slechte lucht convectie langs de buis en die willen nog al eens op de voet scheuren en ook daarom zijn de buisvoeten vaak verkoold wat dan ook weer bijdraagt aan overbelasting.
De buizen staan daar immers kort bij elkaar en het chassis is ter plekke zowat potdicht!
Verder zorgt de 2n2 condensator over de eindtrafo voor veel ellende hierbij.
Daarbij gezegd dat de eindbuizen in de B5X het lang niet zo zwaar hebben dan in de B6X.
Ik zou de proef met een buis eruit tekken dus niet doen bij de B6X.

Verder vind ik het ook niet altijd nodig om de gezamenlijke kathodeweerstand te wijzigen.
Ik heb zelf een klein Pioneer versterkertje waarin 4 keer ECL 82 op een gezamenlijke kathode weerstand draaien.
Ding werkt feilloos met geschat 2 keer 7 watt.
En 3 van de 4 eindbuizen zijn nog origineel, de vierde was wat zwakker, dus vervangen.

Verder is de dubbele smoorspoel best een geheimzinnig ding.
Wat ik gelezen heb is deze bedoeld als hoge zelfinductie per spoel om de schrmroosters voor wisselstroom te ontkoppelen van de anodes.
Door tegengesteld aansluiten wordt magnetisatie van de gesloten kern voorkomen. Dus de schermroosterstromen moeten dan wel volkomen gelijk zijn.
Ik heb ooit zo’n spoel gemaakt van een Philips pick up motor, ging best goed.
Kon in 1978 zo’n originele spoel echt niet aankomen!
Andersom aansluiten van de pick up spoel gaf een enorme verslechtering, logisch dus.

Het artikel in NVHR heb ik nog niet gelezen.

Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, hkruis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21 feb 2018 12:31 - 21 feb 2018 12:32 #70977 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Grundig 4090 zauberklang
ik kan mij er goed in vinden wat de schrijvers er over menen
ook de katt weerstanden splitsen vind ik onzin
en wak kees ook zegt de PH scherpte weg neemen
dat is veel aanwezig bij de PH apperaten duitse PH zijn daar beter mee
gewoon onatuurlijk hoog en scherp dat verander ik ook als het kan
bij PH hadden de ontwikkelaars waarschijnlijk propjes in de oren
dat alles aanwezig is dat is mooi en goed maar niet overtrokken
ik wissel ook vaak de kerr. C. uit voor gewone
vooral die als koppel C,s staan dat komt ook wel voor
verders wijk ik ook niet af van schema,s
huub
Laatst bewerkt 21 feb 2018 12:32 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke, Bert Kn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • BX750-7
  • Fotograaf: H van t Kruis
  • Categorie: Philips BX750A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Revisie Philips BX750A
  • Advertenties en ander promotie materiaal_71
  • Fotograaf: Philips
  • Categorie: Reklame uitingen 2
  • Downloads: 17
  • Omschrijving: Advertentie en promotie materiaal, diverse fabrikanten. Met dan aan Jan Groothuizen

JoomTreeview

JoomSearch