Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Sbr 365U3 reparatieverslag

Meer
25 jan 2018 17:13 #70564 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Sbr 365U3 reparatieverslag
François,

Mooie bijdrage :thumbsup:

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jan 2018 16:32 #70559 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Sbr 365U3 reparatieverslag
Leuke bijdrage om te lezen.
Het wisselstroom toestel heb ik vroeger op het Waterlooplein in Amsterdam
gekocht van een Belg die daar mee stond, tezamen met een paar salamander
pot kachels en nog een oude Philips radio. Die kachels heb ik vele jaren lang gebruikt.
De SBR radio, daar waren de voeding en de UGT van defect.
Die voeding stonk nog "een uur in de wind". Was dus verbrand.
Zaten op dit chassis nog pennen buizen.
Degene die die SBR van mij overnam heeft in de nog mooi te krijgen kast
met rol schaal een universeel chassis ingebouwd en zo speelde dat toestel
met mooie kast en bijzondere schaal weer... Maar was natuurlijk zo niet meer
origineel. En mooi, die houten knoppen. ( Zien er als van hout uit)
Het kan dus ook anders om, van wisselstroom naar universeel.
De man was trots op het resultaat.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Meer
25 jan 2018 16:06 #70556 door Francois129
Hallo iedereen,
Even een update over de restauratie van de SBR 365U3, een universeel toestel.
De radio bezat een fout wisselspanningschassis uit de jaren ’50.
Na het uitbouwen van het foute chassis werd mij duidelijk dat ik enkel de trommelschaal zou kunnen gebruiken.
Ik heb toen een donorchassis dat ik gekocht had om een andere 365U in orde te maken dan maar gebruikt om in dit mooi meubel in te bouwen.
In het voedingsgedeelte zaten toch enkele fouten.
Als eerste heb ik de doorgebrande voorschakelweerstand vervangen door een goed exemplaar en de volledige bedrading vervangen. De bedrading was nogal amateuristisch aangebracht met draadjes van een verlengsnoer zonder warmtebeschermingskraaltjes. Nu zijn de verbindingen uitgevoerd met draden die voorzien zijn van een siliconenrubber dat tegen warmte kan.
De afvlakelco’s hadden een verkeerde waarde en deze heb ik dan door elco’s met de juiste waarde vervangen.
De nodige spanningen waren na de gelijkrichtersbuis aanwezig.
Na de voeding komt de LF versterking aan bod.
De keuzeschakelaar op PU gezet en een signaal geïnjecteerd. Niets te horen. Het signaal aan de uitgang van de volume potmeter gelegd en vanaf daar kwam er wel signaal door maar niet voldoende sterk. De spanningen nagemeten en de koppelcondensator tussen voor- en eindversteker vervangen omdat hij toch wat veel gelijkspanning doorliet.
Dan gezocht waarom het signaal niet vanuit de pu ingang doorkwam. Blijkt de volumepotmeter onderbroken te zijn. Deze is nu vervangen door een “jaren 50” model.
De voeding en de versterker werken maar nog steeds geen ontvangst.
De HS op de HF en MF buizen ontbrak. Op het schema is te zien dat de signaalsterktemeter “een ombrograaf” in serie staat met de anodes en de HS. Deze was gewoon er tussen uit geknipt. De weerstand van zulk seriemetertje uit een ander toestel heb ik nagemeten en was ongeveer 1Kohm.
Een vervangweerstand in de plaats gezet en ja hoor er kwam muziek uit de radio. Nog even de anodespanningen gecontroleerd en aan de hand van deze gegevens de weerstand verlaagd naar 270ohm.
Om de ontvangst te verbeteren nog een aantal lekkende papiercondensatoren vervangen en de spoelen afgeregeld met de signaalgenerator.
Na deze elektronische werkzaamheden moest de trommelschaal nog geïnstalleerd worden. De originele 365U schaal demonteren was geen probleem.
Dan even snel, de schaaldraad incluis, alles overzetten. Dat was buiten een transformator uit het LF gedeelte gerekend. Deze zat in de weg van de nieuwe schaal en je raad het al de schaaldraad ontspoorde en ik had een kluwen van staaldraad.
Dus de transformator gedemonteerd en ergens anders geplaatst, het geheel gemonteerd en voorzien van nieuwe schaaldraad. Hiervoor gebruik ik metalen draad om halssnoeren te maken. Deze rekt niet en slipt niet omdat hij voorzien is van een coating. Ik heb nu ook weer ondervonden dat originele metalen draad blijft slippen.
Nu blijft enkel nog het inbouwen in de houten kast.
MVG

François

Foto’s van het nieuwe gerepareerd chassis van een 365U

Foto’s van het foute wisselspanningschassis

Foto van de originele schaal van een 365u
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Gemaakt door Kunena