Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Grundig 5080 zauberklang

Meer
23 sep 2017 22:14 #68778 door Hans2211
Beantwoord door Hans2211 in topic Grundig 5080 zauberklang
Ik ben blij met deze zeer nuttige info Cees en Tjerk en ga er mee aan de slag.
Ik had nog een klosje koperdraad liggen en vandaar dat ik het heb gemonteerd en met in het achterhoofd hoe lang zal het houden, want het is wel niet zo sterk als een gevlochten ijzerdraad. We zullen het zien.
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 sep 2017 20:31 - 23 sep 2017 20:34 #68774 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Grundig 5080 zauberklang
@Hans ,
Met LO bedoeld Tjerk de Lokale Oscillator , dat is trimmer C27 gemerkt " C " op het FM blik.
eventueel kan het ook met spoelkern " A "
Zie je documentatie .
hiermee kan je hem wel een half MHz verstemmen.
Voor afstem snaar staal of gevlochten kan je bij ons forumlid Ben Dijkman terecht,
zie zijn bijdragen.
Massief koperdraad zal op den duur breken.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 23 sep 2017 20:34 door Cees PA1DBA.

Meer
23 sep 2017 13:26 #68767 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Grundig 5080 zauberklang
ERO's alleen vervangen als er spanning over staat (koppel/ontkoppel C's). Anders lekker laten zitten. Voor die wijzer, als die echt niet kan bewegen, de LO van de tuner verstemmen. Denk wel dat ijzerdraad vervangen door Cu-draad geen duurzame oplossing geeft.

Tjerk, 9ZZ

Meer
23 sep 2017 11:54 #68765 door Hans2211
Ik heb ondertussen deze radio helemaal uitgekast en een meter stof verwijderd en alles schoongemaakt en hij glimt weer helemaal.
Ik heb enkele condensators vernieuwd op aanraden van Cees, er zitten nog meerdere van die Ero's in en misschien nog eens vervangen?
Ik zag ook dat het schaalkoord voor de FM enkele gemene raffels had en waarschijnlijk gekomen doordat 2 looprolletjes niet in lijn stonden en daardoor wrijving en heb dit ijzerdraadje (0,3 mm) vervangen door een koperdraad van ook 0,3 mm . Alleen de aanwijzer zit net even naast de frequentie volgens de afstemschaal ongeveer een halve Mhz teveel, is er een andere manier om weer op de goede frequentie van de afstemschaal te komen behalve het verzetten van de aanwijzer? Ik hoor het graag van jullie.
groet Hans

Meer
15 sep 2017 11:44 #68642 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Grundig 5080 zauberklang
ik ben er weer vol bij hier na een doornroosjesslaap. Ik volg dit item met veel interesse hoe het verder gaat. Blijf aub delen van stap naar stap . Niet alleen voor mij natuurlijk, maar voor andere beginners net zo. Wat geweldig dat je kan wat je gaat doen, ik ben er stink jaloers op. Al mag ik niet klagen, gezien mn al goed spelende rasdios. Maar items als dit met zo een spannende radio zijn toch pareltjes op het forum.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans2211

Meer
13 sep 2017 23:15 #68625 door Hans2211
Hallo Cees,
Dank voor je info .
groet Hans

Gemaakt door Kunena