Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX400A
23 mei 2017 06:26 #67112
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX400A
Made schroefjes zijn nog te koop. Waarom ze zo heten weet ik niet en de firma Drijfhout schijnt een oplosmiddel er voor te hebben.
Ik zal eens kijken of ik nog een set knoppen heb.
Henk
Ik zal eens kijken of ik nog een set knoppen heb.
Henk
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Foucinq
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
22 mei 2017 22:53 #67110
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips BX400A
koploze M3 boutjes zijn te koop voor sleuf of inbus .
bij de beter ijzerhandel in div. lengten .
je maakt ook kans bij een modelbouw winkel.
Philips noemde het maden boutjes, waarom eigenlijk?
bij de beter ijzerhandel in div. lengten .
je maakt ook kans bij een modelbouw winkel.
Philips noemde het maden boutjes, waarom eigenlijk?
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Foucinq
22 mei 2017 18:59 #67095
door Foucinq
Beantwoord door Foucinq in topic Philips BX400A
Yes! hij werkt!
zowat elke teerknol week flink af van de waarde die het hoorde te zijn, ook de 100uF 12,5 V bleek defect.
Telkens een vervangen en weer testen, met resultaat dat de radio weer bromvrij speelt.
De knoppen van de radio zijn niet heel mooi meer, dus als iemand nog een stel mooie knoppen heeft?
Hoe doen jullie dat als die schroefjes zijn afgebroken waar de knop mee vastzit? ben uren aan het priegelen geweest om ze los te peuteren.
Om deze schroefjes te vervangen wil ik boutjes in die maat nemen en de kop eraf zagen en dan met de Dremel een sleufje erin slijpen, of kan dit simpeler?
Bedankt voor alle tips en trics, een geslaagd eerste project!
zowat elke teerknol week flink af van de waarde die het hoorde te zijn, ook de 100uF 12,5 V bleek defect.
Telkens een vervangen en weer testen, met resultaat dat de radio weer bromvrij speelt.
De knoppen van de radio zijn niet heel mooi meer, dus als iemand nog een stel mooie knoppen heeft?
Hoe doen jullie dat als die schroefjes zijn afgebroken waar de knop mee vastzit? ben uren aan het priegelen geweest om ze los te peuteren.
Om deze schroefjes te vervangen wil ik boutjes in die maat nemen en de kop eraf zagen en dan met de Dremel een sleufje erin slijpen, of kan dit simpeler?
Bedankt voor alle tips en trics, een geslaagd eerste project!
19 mei 2017 16:37 #67032
door Foucinq
Beantwoord door Foucinq in topic Philips BX400A
Dank voor al jullie berichten, ik ben er nog niet verder mee gegaan daar ik met spoed naar het buitenland moest.
Ik heb die C6 vervangen voor een 2KV model lijkt mij afdoende?
Ik heb mijn bestelling van EOO binnen gekregen dus hoop er snel weer tijd voor te vinden.
Bedank voor alle tips!
Tom
Ik heb die C6 vervangen voor een 2KV model lijkt mij afdoende?
Ik heb mijn bestelling van EOO binnen gekregen dus hoop er snel weer tijd voor te vinden.
Bedank voor alle tips!
Tom
13 mei 2017 07:39 #66932
door Nico H
Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Philips BX400A
Hoi,
Enkele goede tips zijn al voorbij gekomen. Voordat je verder gaat zou ik als eerste zeker de koppelcondensator C40 vervangen. Deze is vrijwel zeker defect, waardoor de eindlamp veel stroom kan gaan trekken. Het resultaat: brom en vervorming. Ze zit tegen de achterkant van het chassis, naast de luidspreker aansluiting. Eerst kijken hoeveel gelijkspanning op het eerste rooster van de EL41 terecht komt is ook slim, maar ik kan vanaf hier niet inschatten wat je kennisniveau is. Ik hoop wel dat je voor C6 een hoge werkspanning hebt gekozen, deze krijgt namelijk aardig wat wisselspanning te verwerken! bromt de radio na vervanging van C40 nog steeds teveel, zou ik (zoals Cees al zei), de aandacht verleggen naar de voedingselco. Ook de elco over het negatief is standaard defect. Dit veroorzaakt dan weer allerlei andere bijgeluiden. 100uF 12,5 V. Zit met de plus aan massa. Standaard vervangen bij iedere BX400... Die grote bruine koker onder een beugeltje. Succes, Groet Nico den Haak
Enkele goede tips zijn al voorbij gekomen. Voordat je verder gaat zou ik als eerste zeker de koppelcondensator C40 vervangen. Deze is vrijwel zeker defect, waardoor de eindlamp veel stroom kan gaan trekken. Het resultaat: brom en vervorming. Ze zit tegen de achterkant van het chassis, naast de luidspreker aansluiting. Eerst kijken hoeveel gelijkspanning op het eerste rooster van de EL41 terecht komt is ook slim, maar ik kan vanaf hier niet inschatten wat je kennisniveau is. Ik hoop wel dat je voor C6 een hoge werkspanning hebt gekozen, deze krijgt namelijk aardig wat wisselspanning te verwerken! bromt de radio na vervanging van C40 nog steeds teveel, zou ik (zoals Cees al zei), de aandacht verleggen naar de voedingselco. Ook de elco over het negatief is standaard defect. Dit veroorzaakt dan weer allerlei andere bijgeluiden. 100uF 12,5 V. Zit met de plus aan massa. Standaard vervangen bij iedere BX400... Die grote bruine koker onder een beugeltje. Succes, Groet Nico den Haak
Nico H
12 mei 2017 19:54 #66919
door PE9ZZ