Radio's van 1950 tot 1970
Telefunken Concertino 6 bandomschakeling - ruis? Met video.
27 apr 2017 23:07 #66633
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Telefunken Concertino 6 bandomschakeling - ruis? Met video.
Sieme, als ruisonderdrukker? Kun je uitleggen hoe dat gaat?
Ik heb C78 getest, meet verhoogd, kleine lekweerstand en dus vervangen. Het afstemoog reageert nu wat alerter maar voor het probleem hielp het niet.
Ook had ik gisteren al met de scoop op de anode van de ECH81 oscillator gemeten. Zowel DC als AC.
Tijdens het kraken is er geen sync te krijgen, dan na het kraken een keurige sinus. Ook de DC is niet stabiel: tijdens het kraken loopt deze op.
Bij inspectie zag ik dat de bandschakelaar lui schakelt bij uitschakelen van de FM (niet de andere kant op), waardoor het blijkbaar een paar seconden duurt voor het definitieve contact gemaakt is.
Bij wijze van experiment heb ik Ud parallel gezet aan Ua 8/9 en dat helpt. Geen ruisen en kraken meer.
Dit lijkt een werkbare en minimale modificatie.
Echter is nu wel voor AM, LW en KG de NOR-poort MTb/TAa/Ud vervallen (de verbinding naar W65 is nu altijd open). Wat is de functie van W65 in de terugkoppeling? Het geluid op AM is verder prima.
Ik heb C78 getest, meet verhoogd, kleine lekweerstand en dus vervangen. Het afstemoog reageert nu wat alerter maar voor het probleem hielp het niet.
Ook had ik gisteren al met de scoop op de anode van de ECH81 oscillator gemeten. Zowel DC als AC.
Tijdens het kraken is er geen sync te krijgen, dan na het kraken een keurige sinus. Ook de DC is niet stabiel: tijdens het kraken loopt deze op.
Bij inspectie zag ik dat de bandschakelaar lui schakelt bij uitschakelen van de FM (niet de andere kant op), waardoor het blijkbaar een paar seconden duurt voor het definitieve contact gemaakt is.
Bij wijze van experiment heb ik Ud parallel gezet aan Ua 8/9 en dat helpt. Geen ruisen en kraken meer.
Dit lijkt een werkbare en minimale modificatie.
Echter is nu wel voor AM, LW en KG de NOR-poort MTb/TAa/Ud vervallen (de verbinding naar W65 is nu altijd open). Wat is de functie van W65 in de terugkoppeling? Het geluid op AM is verder prima.
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 apr 2017 13:48 #66630
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Telefunken Concertino 6 bandomschakeling - ruis? Met video.
Die em80 beunt bij als ruisonderdrukker.
Kijk eens wat er verandert als je het oog eruit haalt.
Kijk eens wat er verandert als je het oog eruit haalt.
27 apr 2017 12:37 #66629
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Telefunken Concertino 6 bandomschakeling - ruis? Met video.
Ik geloof er geen bal van dat een paar vonkjes dit effect veroorzaken. Je hebt een scoop, hang die probe eens aan een paar meetpunten. Bijvoorbeeld de anode van de ECH81, dan EF89, enzovoorts enzoverder. Probeer als je dat niet durft de middenpoot van de schakelaar te isoleren (a8 dus) en dan handmatig de verbinding a7 of a9 te maken. Straks zit je de hele teringzooi uit te bouwen en heb je de fout niet verholpen. Denk toch dat ergens een C niet lekker is. C78 bijvoorbeeld, want ze doen iets debiels met het afstemoog.
Tjerk, 9ZZ
27 apr 2017 11:05 #66626
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Telefunken Concertino 6 bandomschakeling - ruis? Met video.
Het lijkt er op dat toch die band schakelaar gedemonteerd moet gaan worden
om het origineel te houden.
Een relais is ook wel een idee, b.v een 12V relais, zoals die ook wel in auto's worden
gebruikt. Die spanning kun je maken d.m.v een spanning verdubbeling.
6,3V word dan ca 12V gelijk spanning.
Maar zo krijg je wel onderdelen in de radio die er origineel niet in thuis horen.
Cees.
om het origineel te houden.
Een relais is ook wel een idee, b.v een 12V relais, zoals die ook wel in auto's worden
gebruikt. Die spanning kun je maken d.m.v een spanning verdubbeling.
6,3V word dan ca 12V gelijk spanning.
Maar zo krijg je wel onderdelen in de radio die er origineel niet in thuis horen.
Cees.
27 apr 2017 10:48 #66625
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Telefunken Concertino 6 bandomschakeling - ruis? Met video.
Enkele opties die ik zie om het slechte contact te vervangen zonder de hele bandschakelaar te moeten demonteren:
- Verwissel Ua en Uc (Uc zit op een andere schakelaar dan Ua) en het slechte contact zit dan in het rooster van de EM80, hetgeen een stuk minder stoort.
- Haal Ud los en gebruik deze als parallelschakelaar voor de AM oscillator.
- Gebruik een relais. Ua schakelt dan het relais, dat op zijn beurt de hoogspanning omschakelt. Ik heb alleen geen 6.3 V relais liggen.
- Andere ideeën?
Ik ga eerst optie 2 proberen, die kost het minste werk.
- Verwissel Ua en Uc (Uc zit op een andere schakelaar dan Ua) en het slechte contact zit dan in het rooster van de EM80, hetgeen een stuk minder stoort.
- Haal Ud los en gebruik deze als parallelschakelaar voor de AM oscillator.
- Gebruik een relais. Ua schakelt dan het relais, dat op zijn beurt de hoogspanning omschakelt. Ik heb alleen geen 6.3 V relais liggen.
- Andere ideeën?
Ik ga eerst optie 2 proberen, die kost het minste werk.
Marco
27 apr 2017 01:12 #66621
door marcola64
Marco
Ok, ik heb 'm te grazen.Het is een slecht contact op de bandschakelaar (Ua7/8/9), iets dat ik een tijd geleden al vermoedde. Het ruisen is eigenlijk een kleine vonkenregen. Deze vonken kon ik duidelijk zien als ik op Ua pin 9 een condensator van 1 uF naar de ground plaatste.
Oplossen is een ander verhaal. Ik dacht het kraken te dempen door op Ua9 een condensator naar de ground te plaatsen, maar dat helpt niet echt, ook een condensator over Ua8/9 helpt niet.
Kortsluiten van Ua8/9 helpt wel, maar dan blijft de oscillator actief en da's weer niet fijn op de FM (signaalniveau staat steeds op 90%)
Het openmonteren van de bandschakelaar is een waar drama waar ik me niet aan wil gaan wagen. Nog iemand een ander idee hoe het gevonk tegen te gaan?
Oplossen is een ander verhaal. Ik dacht het kraken te dempen door op Ua9 een condensator naar de ground te plaatsen, maar dat helpt niet echt, ook een condensator over Ua8/9 helpt niet.
Kortsluiten van Ua8/9 helpt wel, maar dan blijft de oscillator actief en da's weer niet fijn op de FM (signaalniveau staat steeds op 90%)
Het openmonteren van de bandschakelaar is een waar drama waar ik me niet aan wil gaan wagen. Nog iemand een ander idee hoe het gevonk tegen te gaan?
Marco