Radio's van 1950 tot 1970
Discussie Radio's na 1959 ondanks stereo verslechtbeterd?
Minder
Meer
11 mrt 2017 14:58 #65684
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Discussie Radio's na 1959 ondanks stereo verslechtbeterd?
Stereo buizen toestellen hebben in het begin geen goede balans regeling
Als je de balans naar links draait hoor je rechts even goed nog wat mee doen
Kanaal scheiding was in het begin nog niet goed.
Maar eerste stereoplaten waren ook gewoon weg niet goed pingpongbal effect
Neem de eerste stereo platen beatles of cliff richard when in spain helemaal een verscheikking. Sommige in tegen faze opnames. En 1 kanaal instrumenten en andere kanaal
De zanger.
Stereo met speakers in het toestel bij elkaar is gewoon waardeloos voor het stereobeeld
Sleutelgat effect. Dit werd velemalen beter nadat de speakers apart in boxen werden geplaatst en juist opgesteld in de kamer.
Fm stereo was erniet in 1959 en ook decoders dat kwam hier rond 1963 bij de philips B6x43a plano radio.met een transistor decoder.
Deze decoders waren stabiler dan de buiZen decoders zoal grundig enz die verliepen
Door temperatuur op de onderdelen.
Ruis enz als stereo uitzensingen kwamen.
Hier in nederland werd stereo gemeen goed in de jaren 70 alle zenders waren stereo
Sommige radio waaronder Erres hadden en pseudo stereo knop. Het leek of je stereo had
Maar was beslist niet zo en tweede speaker zit met een paar onderdelen als vertraging
Op de eerste speaker.
Laten we zo zeggen in het beging kochten weinig mensen een stereo omdat de meeste
Arbeiders met een klein schamel loontje niet konden kopen en had vaak nog een toestel met middengolf een enkele met FM. En vaak nog tweede handsjes kocht wegens krap budget
En andere kosten voor ging huur gas en water enz en kleding kinderen.
Vaak ging het nog op afbetaling een toestel.
In Duitslandliep men wel voorop met stereo en vaak met losse insteek module voor stereo.
Stereo werd eigenlijk vanaf de transistor radio echt goed.
Net Zoals in 1967 de kleuren tv op de marktkwam philips k6
Was er nog bijna geen kleuren uitzendig testbeeld in kleurm het toestel bij de klant te convergeren na reparatie. Hoogstens een omroepster in kleur pas midden jaren 70
Werd alles in kleur uitgezonden vanaf de invoering k9 transistor tv.
Als je echt goede stereo dan twee losse monoblokken met elk een eigen voorverster en voeding en een goede tuner.
Eigenlijk merk ik hier uit de bijdragen van de ropic starter dat hij vergelijkt met het huidige
Moderne apparatuur. Dat is al hele andere normen dan de jaren 50 en 60.
En in die context moet je dat ook beleven.
Elke radio heb Zijn eigen eigenaardigheden .
Een radio kun je goed beoordelen als hij in topstaat is gereviseerd en aan de specs voldoet zoals de fabrikant destijds heeft bedoeld.
Als je de balans naar links draait hoor je rechts even goed nog wat mee doen
Kanaal scheiding was in het begin nog niet goed.
Maar eerste stereoplaten waren ook gewoon weg niet goed pingpongbal effect
Neem de eerste stereo platen beatles of cliff richard when in spain helemaal een verscheikking. Sommige in tegen faze opnames. En 1 kanaal instrumenten en andere kanaal
De zanger.
Stereo met speakers in het toestel bij elkaar is gewoon waardeloos voor het stereobeeld
Sleutelgat effect. Dit werd velemalen beter nadat de speakers apart in boxen werden geplaatst en juist opgesteld in de kamer.
Fm stereo was erniet in 1959 en ook decoders dat kwam hier rond 1963 bij de philips B6x43a plano radio.met een transistor decoder.
Deze decoders waren stabiler dan de buiZen decoders zoal grundig enz die verliepen
Door temperatuur op de onderdelen.
Ruis enz als stereo uitzensingen kwamen.
Hier in nederland werd stereo gemeen goed in de jaren 70 alle zenders waren stereo
Sommige radio waaronder Erres hadden en pseudo stereo knop. Het leek of je stereo had
Maar was beslist niet zo en tweede speaker zit met een paar onderdelen als vertraging
Op de eerste speaker.
Laten we zo zeggen in het beging kochten weinig mensen een stereo omdat de meeste
Arbeiders met een klein schamel loontje niet konden kopen en had vaak nog een toestel met middengolf een enkele met FM. En vaak nog tweede handsjes kocht wegens krap budget
En andere kosten voor ging huur gas en water enz en kleding kinderen.
Vaak ging het nog op afbetaling een toestel.
In Duitslandliep men wel voorop met stereo en vaak met losse insteek module voor stereo.
Stereo werd eigenlijk vanaf de transistor radio echt goed.
Net Zoals in 1967 de kleuren tv op de marktkwam philips k6
Was er nog bijna geen kleuren uitzendig testbeeld in kleurm het toestel bij de klant te convergeren na reparatie. Hoogstens een omroepster in kleur pas midden jaren 70
Werd alles in kleur uitgezonden vanaf de invoering k9 transistor tv.
Als je echt goede stereo dan twee losse monoblokken met elk een eigen voorverster en voeding en een goede tuner.
Eigenlijk merk ik hier uit de bijdragen van de ropic starter dat hij vergelijkt met het huidige
Moderne apparatuur. Dat is al hele andere normen dan de jaren 50 en 60.
En in die context moet je dat ook beleven.
Elke radio heb Zijn eigen eigenaardigheden .
Een radio kun je goed beoordelen als hij in topstaat is gereviseerd en aan de specs voldoet zoals de fabrikant destijds heeft bedoeld.
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 mrt 2017 10:02 - 11 mrt 2017 10:18 #65680
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Discussie Radio's na 1959 ondanks stereo verslechtbeterd?
Ja ik vind bij Greatz ook de spiekers smal ook
Bij blauwpunkt later Heb eens een Blauwpunt palma gehad
In nieuw staat maar weer gouw verkocht Wat en rot geluid
greatz vind ik ook niet zo veel ..Er is niks Bisonders aan het geluid van duitsen radio, merken
De klank Compresssor STELD ook NIKS voor van allen Greatz radio,s
En de duitsen radio,s zijn vaak lomp en zwarte kasten
De oude grundigs zien ook niet uit ..en bonke geluids kasten
daaromede heb ik ook Philips met de grote Volmagneet spiekers
Philips klink het besten met de twee spiekers meer heeft men ook niet nodig
De grote PH Plano,s waren in die 60/70 er jaren toch direct al beteren en ogelijke radio,s
Als die duitsen lompe zwarte kasten .. Ik kom bekant zeker al 50 jaar bij de Fam in
Duits land en heb genoeg van dat alles gezien en gehoort ..
Geef mij dan maar bvb de Duitsen Philips radio,s die zijn ietsbeter als de Holl.
Meestal minder scherp meer dragenlijk van geluid en soms wat extra,s er aan .
beteren potmeters .. duitsen philipsen zijn uitzondelijk goed zware spiekers met volmagneet .
Huub
Bij blauwpunkt later Heb eens een Blauwpunt palma gehad
In nieuw staat maar weer gouw verkocht Wat en rot geluid
greatz vind ik ook niet zo veel ..Er is niks Bisonders aan het geluid van duitsen radio, merken
De klank Compresssor STELD ook NIKS voor van allen Greatz radio,s
En de duitsen radio,s zijn vaak lomp en zwarte kasten
De oude grundigs zien ook niet uit ..en bonke geluids kasten
daaromede heb ik ook Philips met de grote Volmagneet spiekers
Philips klink het besten met de twee spiekers meer heeft men ook niet nodig
De grote PH Plano,s waren in die 60/70 er jaren toch direct al beteren en ogelijke radio,s
Als die duitsen lompe zwarte kasten .. Ik kom bekant zeker al 50 jaar bij de Fam in
Duits land en heb genoeg van dat alles gezien en gehoort ..
Geef mij dan maar bvb de Duitsen Philips radio,s die zijn ietsbeter als de Holl.
Meestal minder scherp meer dragenlijk van geluid en soms wat extra,s er aan .
beteren potmeters .. duitsen philipsen zijn uitzondelijk goed zware spiekers met volmagneet .
Huub
Laatst bewerkt 11 mrt 2017 10:18 door Huub.
11 mrt 2017 02:38 #65677
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Discussie Radio's na 1959 ondanks stereo verslechtbeterd?
@Pierre,
De commercie kwam bij Saba ietsje later, kijk maar naar het stereo model Konstanz en ook de duurdere Meersburg.
Deze radio's kun je toch heen afspiegelingen noemen van de modellen enkele jaren eerder.
Het geluid van de net genoemde modellen vind ik slecht en doet me eerder denken aan dat van een grotere Japanse portable uit die tijd.
De Grundig en Philips portables (transistor) uit die tijd, die wat groter waren spelen beter dan deze late Saba buizentoestellen, althans mijn mening.
Groet Frank
De commercie kwam bij Saba ietsje later, kijk maar naar het stereo model Konstanz en ook de duurdere Meersburg.
Deze radio's kun je toch heen afspiegelingen noemen van de modellen enkele jaren eerder.
Het geluid van de net genoemde modellen vind ik slecht en doet me eerder denken aan dat van een grotere Japanse portable uit die tijd.
De Grundig en Philips portables (transistor) uit die tijd, die wat groter waren spelen beter dan deze late Saba buizentoestellen, althans mijn mening.
Groet Frank
11 mrt 2017 01:55 #65674
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Discussie Radio's na 1959 ondanks stereo verslechtbeterd?
Commercie en ook mode verschijnsel.
Iedereen wilde met de mode mee gaan, platte tafel radio's.
Geen grote lompe hoge kasten meer.
En voor de liefhebbers van groot bleven toen de radio meubels
geliefd.
Men had zijn geld eerder over voor de TV, die een meer dominante
rol ging spelen. Voor radio's had men niet meer zoveel geld over als
voor de tijd dat de tv gemeen goed werd.
En stereo; de meesten wisten niet eens wat dat betekende.
En dus was stereo meer een commercieel iets.
Als er maar stereo opstond en alles in een platte kast.
Nog geen decoders in de toestellen, want de steunzenders konden
nog geen stereo uitzendingen door geven.
Smilde kon dat pas, begin zeventiger jaren.
En dan nog niet eens goed. De Duitse zenders waren wat dat
betreft beter. Veel minder last van stereo ruis en beter geluid.
En de gehele nacht goede non stop stereo muziek.
In die uren hoorde je op de Nederlandse zenders, na het Wilhelmus
alleen een piep of ruis.
Nederland liep echt achter.
Het groepje stereo liefhebbers, was in de jaren '60 maar klein.
Pas in de jaren '70, toen er meer aanbod en jan modaal meer
ging verdienen, werd stereo gemeen goed.
De toen goed ontwikkelde transistor techniek, gaf ook een duw
in de goede richting.
Cees.
Iedereen wilde met de mode mee gaan, platte tafel radio's.
Geen grote lompe hoge kasten meer.
En voor de liefhebbers van groot bleven toen de radio meubels
geliefd.
Men had zijn geld eerder over voor de TV, die een meer dominante
rol ging spelen. Voor radio's had men niet meer zoveel geld over als
voor de tijd dat de tv gemeen goed werd.
En stereo; de meesten wisten niet eens wat dat betekende.
En dus was stereo meer een commercieel iets.
Als er maar stereo opstond en alles in een platte kast.
Nog geen decoders in de toestellen, want de steunzenders konden
nog geen stereo uitzendingen door geven.
Smilde kon dat pas, begin zeventiger jaren.
En dan nog niet eens goed. De Duitse zenders waren wat dat
betreft beter. Veel minder last van stereo ruis en beter geluid.
En de gehele nacht goede non stop stereo muziek.
In die uren hoorde je op de Nederlandse zenders, na het Wilhelmus
alleen een piep of ruis.
Nederland liep echt achter.
Het groepje stereo liefhebbers, was in de jaren '60 maar klein.
Pas in de jaren '70, toen er meer aanbod en jan modaal meer
ging verdienen, werd stereo gemeen goed.
De toen goed ontwikkelde transistor techniek, gaf ook een duw
in de goede richting.
Cees.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 mrt 2017 23:57 #65671
door aan-pierre
Discussie Radio's na 1959 ondanks stereo verslechtbeterd? werd gestart door aan-pierre
Beste Forum leden.
Ik constateer dat radio s na 1958 aan de ene kant door stereo, (en 4/5 jaar later stereo FM) vooruitgegaan zijn en daardoor? duurdermaar aan de andere kant in kwalitatieve onderdelen achteruit gingen.
Vinden jullie dat ook?
Waarom hebben fabrikanten het een met het ander geruild? Is dit zo? Lijkt t maar zo?
VOORBEELDEN GRAAG!
( kleinere en minder speakers in de Graetz 1813 dan in de Graetz 882) Simultane ontwikkelingen zie je bij andere merken.
Wou de klant toen niet meer betalen voor én grote kast én zelfde kwalitatieve speakers maar mét stereo versterking en later stereoFM ..........Er kwam toch alleen een decoder bij die dan nog extra los betaald moest worden!
verandering smaak consument?
economie?
gewoon omdat er meer te verdienen viel met beknibbelen en daarvoor een feature (stereo extra)? tegen gelijke prijsstelling ?
Wat vind U?
Uitzonderingen zijn er ook. b.v. de Saba Freiburg hield de zelfde speakers en restopbouw maar er kwam een decoder bij ( voor eigen rekening klant )en de kast bleef even groot. Later in 1964 kwam de Saba 15 met een 6de speaker erbij. Hier zie je dus geen consessies maar dat is toch een uitzondering .. Of??
prijs Saba 14 DM1.130 Saba 15??? (irritanterwijs zet t radiomuseum geen prijs bij de 15 . Dus vergelijk lastig.
Wanneer en waarom heeft die beknibbeling plaatsgevonden? ( de economie ging vooruit dus de klant had meer geld )
Ik constateer dat radio s na 1958 aan de ene kant door stereo, (en 4/5 jaar later stereo FM) vooruitgegaan zijn en daardoor? duurdermaar aan de andere kant in kwalitatieve onderdelen achteruit gingen.
Vinden jullie dat ook?
Waarom hebben fabrikanten het een met het ander geruild? Is dit zo? Lijkt t maar zo?
VOORBEELDEN GRAAG!
( kleinere en minder speakers in de Graetz 1813 dan in de Graetz 882) Simultane ontwikkelingen zie je bij andere merken.
Wou de klant toen niet meer betalen voor én grote kast én zelfde kwalitatieve speakers maar mét stereo versterking en later stereoFM ..........Er kwam toch alleen een decoder bij die dan nog extra los betaald moest worden!
verandering smaak consument?
economie?
gewoon omdat er meer te verdienen viel met beknibbelen en daarvoor een feature (stereo extra)? tegen gelijke prijsstelling ?
Wat vind U?
Uitzonderingen zijn er ook. b.v. de Saba Freiburg hield de zelfde speakers en restopbouw maar er kwam een decoder bij ( voor eigen rekening klant )en de kast bleef even groot. Later in 1964 kwam de Saba 15 met een 6de speaker erbij. Hier zie je dus geen consessies maar dat is toch een uitzondering .. Of??
prijs Saba 14 DM1.130 Saba 15??? (irritanterwijs zet t radiomuseum geen prijs bij de 15 . Dus vergelijk lastig.
Wanneer en waarom heeft die beknibbeling plaatsgevonden? ( de economie ging vooruit dus de klant had meer geld )