Radio's van 1950 tot 1970
Gezandstraalde afstemschaal?
10 jan 2017 18:27 #64574
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Gezandstraalde afstemschaal?
Inderdaad, ze zien er uit als mini vulkaantjes. Dat is een goede omschrijving. Omdat er in de serre 's zomers heel veel vliegen, bijen, wespen spinnnetjes en ander ongedierte naar binnen komen, denk ik in eerste instantie aan versteende uitwerpselen. Een enkel vulkaantje laat zich met veel moeite verwijderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 jan 2017 18:02 #64571
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Gezandstraalde afstemschaal?
Jan, Ben,
ik heb nog eens goed gekeken. Met een zaklamp langs de schaal geschenen en dan zie je inderdaad, dat de putjes OP de schaal zitten. Het lijkt of het glas naar buiten toe is gebarsten als een soort mini vulkaantjes.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik ga de vorige eigenaar proberen te benaderen, wellicht kan hij duidelijkheid verschaffen.
De kast is ook overgeverfd (niet bepaald fraai), wie weet hoe die eruit heeft gezien.
In het apparaat zag ik geen gekke resten van dierenuitwerpselen of zo, wel veel stof en een paar dode spinnetjes.
Verder hing het AM schaalkoord er slap bij, wat ik niet kan verklaren want hij zag er prima uit, zat er prima op, over alle wieltjes en aantal windingen op de asjes ook goed.
De knoppen zijn dik in orde.
ik heb nog eens goed gekeken. Met een zaklamp langs de schaal geschenen en dan zie je inderdaad, dat de putjes OP de schaal zitten. Het lijkt of het glas naar buiten toe is gebarsten als een soort mini vulkaantjes.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik ga de vorige eigenaar proberen te benaderen, wellicht kan hij duidelijkheid verschaffen.
De kast is ook overgeverfd (niet bepaald fraai), wie weet hoe die eruit heeft gezien.
In het apparaat zag ik geen gekke resten van dierenuitwerpselen of zo, wel veel stof en een paar dode spinnetjes.
Verder hing het AM schaalkoord er slap bij, wat ik niet kan verklaren want hij zag er prima uit, zat er prima op, over alle wieltjes en aantal windingen op de asjes ook goed.
De knoppen zijn dik in orde.
Marco
10 jan 2017 17:48 #64570
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Gezandstraalde afstemschaal?
Een raam in de serre van mijn huis vertoont hetzelfde verschijnsel. Wanneer je er met de nagel over heen gaat, voelt het aan als inslag. Ik dacht eerst aan slechte kwaliteit glas. De ramen zijn zeker 35 jaar oud. Ik heb de "putjes" met een loupe bekeken en dan blijkt er toch iets op het glas te zitten. Ik vermoed dat het vliegenpoepjes zijn die onder invloed van veel warmte en zonlicht bikkelhard zijn geworden. Ze zijn bijna niet te verwijderen. Ik maak er verder geen werk van, omdat de schuifpui toch vervangen moet worden.
Misschien heeft jouw toestel op een warme zolder gestaan of op een boerderij? Pak eens een vergrootglas er bij.
Groet, Jan
Misschien heeft jouw toestel op een warme zolder gestaan of op een boerderij? Pak eens een vergrootglas er bij.
Groet, Jan
10 jan 2017 16:15 #64568
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Gezandstraalde afstemschaal?
Normaal kan glas heel wat hebben en lost niet zomaar op met chemicaliën.
Als de knop verder onbeschadigd is lijkt mij dat de kwaliteit van het glas op deze plek slecht was en misschien met een middel onzichtbaar gemaakt en daarmee verkocht.
Als de knop ook is beschadigd dan is er inderdaad iets op afgevuurd.
Groet, Ben
Als de knop verder onbeschadigd is lijkt mij dat de kwaliteit van het glas op deze plek slecht was en misschien met een middel onzichtbaar gemaakt en daarmee verkocht.
Als de knop ook is beschadigd dan is er inderdaad iets op afgevuurd.
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
10 jan 2017 15:17 #64564
door marcola64
Marco
Gezandstraalde afstemschaal? werd gestart door marcola64
Dit is de afstemschaal van een Philips B5X23A. Ik ontdek, bij het weer in elkaar monteren van de radio, dat hij er slecht uit ziet. Vooral de rechter helft zit aan de VOORZIJDE vol kleine putjes. Het lijkt wel of er een wolk grint tegenaan is gewaaid. Je kunt ook voelen dat het inslag betreft.
Iemand enig idee of dit het gevolg kan zijn van een of ander chemisch proces? Of gewoon mechanische inwerking van..iets?
Het betreft het gedeelte van de schaal die zichtbaar is wanneer de schaal in de kast zit; de achterzijde is gewoon gaaf.
Iemand enig idee of dit het gevolg kan zijn van een of ander chemisch proces? Of gewoon mechanische inwerking van..iets?
Het betreft het gedeelte van de schaal die zichtbaar is wanneer de schaal in de kast zit; de achterzijde is gewoon gaaf.
Marco