Radio's van 1950 tot 1970
AD3700AM revisie - part 2
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
10 jan 2017 14:12 #64561
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic AD3700AM revisie - part 2
Heel mooi Marco !
Heb je de 8 kantige kartonnen rand er ook in ?
En het is ook leuk om te weten hoe je de resonantie Freq. hebt gemeten. (met een Appie ?)
geslaagd project wat navolging kan hebben
Heb je de 8 kantige kartonnen rand er ook in ?
En het is ook leuk om te weten hoe je de resonantie Freq. hebt gemeten. (met een Appie ?)
geslaagd project wat navolging kan hebben
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 jan 2017 13:04 #64560
door marcola64
Marco
AD3700AM revisie - part 2 werd gestart door marcola64
Hierbij een samenvatting van mijn ervaringen met een revisie van een luidsprekerrand van een AM3700AM uit een Philips B5X23A. In een vorig draadje is hier uitgebreid op ingegaan en inmiddels heb ik de koe bij de horens gevat:
Ik had twee AD3700AM luidprekers. Omdat ik de conusrand wat slap en licht beschadigd vond, dacht ik die te verstevigen.
Omdat ik dit ergens had gelezen, besloot ik dit met houtlijm te doen.
Dat dit een slecht plan was, merkte ik de volgende ochtend. De conusranden waren keihard en ik had nu effectief twee tweeters (zie foto):
De enige manier om dit te fixen: de luidsprekerranden vervangen.
Gelukkig zijn hier ruimschoots setjes voor te vinden; na enig zoeken kwam ik op speakerrepairshop.nl/ .
Of ik foam of rubber randen moest gebruiken, er is het een en ander over en weer gediscussieerd, ik heb gekozen voor rubber.
Gekozen: Rubber rand, 6 inch, voor een conusmaat van 11,9 cm (R6C8). Ik moest deze aan de buitenzijde een millimeter of 2 afknippen om ze te laten passen.
Zie hier het resultaat.
Oude rand verwijderd.
Repair kit.
Frame schoongemaakt (rotklus).
Nieuwe rand erin, gecontroleerd op centreren en nu laten drogen (die lijm is trouwens geweldig!).
Het resultaat.
Tot slot nog enkele meetresultaten:
De speakers klinken prima, lopen niet aan en slaan ook niet te ver uit. De nieuwe rand past precies in de uitsparing in de radio.
De resonantiefrequentie heb ik gemeten op 75Hz, dat is wat lager dan normaal (90 Hz)
De 'houtlijmspeakers' hadden echter een fRes van 200Hz ..
Ik had twee AD3700AM luidprekers. Omdat ik de conusrand wat slap en licht beschadigd vond, dacht ik die te verstevigen.
Omdat ik dit ergens had gelezen, besloot ik dit met houtlijm te doen.
Dat dit een slecht plan was, merkte ik de volgende ochtend. De conusranden waren keihard en ik had nu effectief twee tweeters (zie foto):
De enige manier om dit te fixen: de luidsprekerranden vervangen.
Gelukkig zijn hier ruimschoots setjes voor te vinden; na enig zoeken kwam ik op speakerrepairshop.nl/ .
Of ik foam of rubber randen moest gebruiken, er is het een en ander over en weer gediscussieerd, ik heb gekozen voor rubber.
Gekozen: Rubber rand, 6 inch, voor een conusmaat van 11,9 cm (R6C8). Ik moest deze aan de buitenzijde een millimeter of 2 afknippen om ze te laten passen.
Zie hier het resultaat.
Oude rand verwijderd.
Repair kit.
Frame schoongemaakt (rotklus).
Nieuwe rand erin, gecontroleerd op centreren en nu laten drogen (die lijm is trouwens geweldig!).
Het resultaat.
Tot slot nog enkele meetresultaten:
De speakers klinken prima, lopen niet aan en slaan ook niet te ver uit. De nieuwe rand past precies in de uitsparing in de radio.
De resonantiefrequentie heb ik gemeten op 75Hz, dat is wat lager dan normaal (90 Hz)
De 'houtlijmspeakers' hadden echter een fRes van 200Hz ..
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.